Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettségről
2012.04.30.00:00
A jelenleg hatályos jogszabályi előírások értelmében annak a belföldi magánszemélynek, akinek az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megalapozó jogviszonya rendezetlen, a megfelelő egészségügyi ellátás megszerzése érdekében 2012-ben havonta 6.390 forint (naponta 213 forint) összegű egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie, függetlenül attól, hogy az orvosi ellátást ténylegesen igénybe veszi-e vagy sem.
Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megalapozó jogviszony akkor rendezetlen, ha a magánszemély nem biztosított (pl. nincs munkaviszonya), egészségügyi szolgáltatásra egyéb jogcímen sem jogosult és nem tartozik közösségi rendelet/nemzetközi egyezmény hatálya alá sem.
Az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak és ezen belül a biztosítottak körét a társadalombiztosításról szóló törvény tételesen meghatározza (ide tartoznak például azok, akik munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati vagy más szolgálati jogviszonyban állnak, illetve akik álláskeresési támogatásban, táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesülnek).
Ha Ön nem tartozik a törvény által meghatározott körbe, akkor az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére irányuló kötelezettségét annak keletkezésétől számított 15 napon belül a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz be kell jelentenie. Figyelmeztető jelzés lehet, ha Ön akár az orvosnál, akár a gyógyszertárban „piros lámpát” kap. Ilyen esetben az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megalapozó jogviszonya tisztázása érdekében mielőbb keresse fel a területileg illetékes megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervét, és amennyiben szükséges, jelentkezzen be az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a bejelentési kötelezettség teljesítésére a 12T1011 számú adatlapot rendszeresítette, amely az állami adóhatóság bármely ügyfélszolgálatán beszerezhető, illetve a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu) is letölthető.
Az adatlap papíralapon két példányban, vagy elektronikus úton is benyújtható. A 12T1011 számú nyomtatványt megküldheti postai úton, vagy leadhatja személyesen, esetleg meghatalmazott közreműködésével bármelyik adóigazgatóságon (meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazást az adatlaphoz kell csatolni).
Fontos tudnivaló, hogy amennyiben az Ön biztosítási jogviszonya, vagy egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsága megszűnik, akkor az egészségügyi ellátást − a biztosítási jogviszony, illetve a jogosultsági feltétel fennállásának időtartamától függően − legfeljebb további 45 napig, passzív jogon, főszabály szerint még igénybe veheti. E jogosultság pontos feltételeiről a NAV ügyfélszolgálatain ügyfélfogadási időben, telefonon keresztül pedig a 06/40-42-42-42-es kék számon − hétfőtől csütörtökig 8.30-16.00 óráig, pénteken pedig 8.30-13.30-ig érdeklődhet.
Az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak és ezen belül a biztosítottak körét a társadalombiztosításról szóló törvény tételesen meghatározza (ide tartoznak például azok, akik munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati vagy más szolgálati jogviszonyban állnak, illetve akik álláskeresési támogatásban, táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesülnek).
Ha Ön nem tartozik a törvény által meghatározott körbe, akkor az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére irányuló kötelezettségét annak keletkezésétől számított 15 napon belül a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz be kell jelentenie. Figyelmeztető jelzés lehet, ha Ön akár az orvosnál, akár a gyógyszertárban „piros lámpát” kap. Ilyen esetben az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megalapozó jogviszonya tisztázása érdekében mielőbb keresse fel a területileg illetékes megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervét, és amennyiben szükséges, jelentkezzen be az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a bejelentési kötelezettség teljesítésére a 12T1011 számú adatlapot rendszeresítette, amely az állami adóhatóság bármely ügyfélszolgálatán beszerezhető, illetve a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu) is letölthető.
Az adatlap papíralapon két példányban, vagy elektronikus úton is benyújtható. A 12T1011 számú nyomtatványt megküldheti postai úton, vagy leadhatja személyesen, esetleg meghatalmazott közreműködésével bármelyik adóigazgatóságon (meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazást az adatlaphoz kell csatolni).
Fontos tudnivaló, hogy amennyiben az Ön biztosítási jogviszonya, vagy egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsága megszűnik, akkor az egészségügyi ellátást − a biztosítási jogviszony, illetve a jogosultsági feltétel fennállásának időtartamától függően − legfeljebb további 45 napig, passzív jogon, főszabály szerint még igénybe veheti. E jogosultság pontos feltételeiről a NAV ügyfélszolgálatain ügyfélfogadási időben, telefonon keresztül pedig a 06/40-42-42-42-es kék számon − hétfőtől csütörtökig 8.30-16.00 óráig, pénteken pedig 8.30-13.30-ig érdeklődhet.