Fórum a közoktatásról
2012.02.05.00:00
Sokakat érintő kérdésről az új köznevelési törvény változásáról tartottak szakmai egyeztető fórumot múlt héten a Felnémeti könyvtárban.
Sok mindenkit felkavart az új közoktatási törvény- kezdte előadását – Nahalka István oktatáskutató. Mindenki tudja, hogy kritikus vagyok a törvénnyel szemben, de a törvény alapjaiban alakult át, ezért beszélnünk kell róla. Hiba volt a szakmai szervezeteket és az érintetteket kihagyni a törvény megalkotásánál. Magyarország oktatási rendszeréről szokás szélsőségesen lenézően beszélni, pedig a nemzetközi vizsgálati eredmények alapján a középmezőnyben vagyunk- fogalmazott a szakember a fórumon.
Az oktatáskutató szerint az egyik alapvető probléma a törvénnyel, hogy nem kezeli megfelelően az esélyegyenlőtlenségeket. Attól függően, hogy egy gyerek milyen társadalmi helyzetben él, meghatározott a további pozíciója. Az új törvény nem képes az oktatási rendszer egészében hatást gyakorolni, így tehetségek vesznek el. Magyarországon az elit iskolák teljesítménye is gyenge, melyből az következik, hogy a jövendő elit nevelésével is problémák vannak. Képtelenség a népességből kiemelni a tehetségeket- hangsúlyozza a kutató.
A másik alapvető probléma a pedagógusi kultúra helyzete. Az iskola teljesítményét befolyásolják az ott tanító pedagógusok. Az oktatók ötöde alkalmazza csak a modern didaktikai módszereket.
Nahalka István szerint szintén gondot jelent a centralizáció és az önkormányzatiság megszűnése. Az oktatást nem lehet egységesíteni, nem lehet minden gyerekre ugyanazt a módszert alkalmazni. Az új törvény káoszhoz vezet.
Az oktatáskutató szerint az egyik alapvető probléma a törvénnyel, hogy nem kezeli megfelelően az esélyegyenlőtlenségeket. Attól függően, hogy egy gyerek milyen társadalmi helyzetben él, meghatározott a további pozíciója. Az új törvény nem képes az oktatási rendszer egészében hatást gyakorolni, így tehetségek vesznek el. Magyarországon az elit iskolák teljesítménye is gyenge, melyből az következik, hogy a jövendő elit nevelésével is problémák vannak. Képtelenség a népességből kiemelni a tehetségeket- hangsúlyozza a kutató.
A másik alapvető probléma a pedagógusi kultúra helyzete. Az iskola teljesítményét befolyásolják az ott tanító pedagógusok. Az oktatók ötöde alkalmazza csak a modern didaktikai módszereket.
Nahalka István szerint szintén gondot jelent a centralizáció és az önkormányzatiság megszűnése. Az oktatást nem lehet egységesíteni, nem lehet minden gyerekre ugyanazt a módszert alkalmazni. Az új törvény káoszhoz vezet.