Megkezdődtek a karácsony előtti fogyasztóvédelmi ellenőrzések
Az idei év ellenőrzéseinek középpontjában a termékbiztonság, valamint a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme áll. A november 14. és december 23. közötti ellenőrzések során a felügyelőségek munkatársai az alábbi területeken és témakörökben tartanak fokozott ellenőrzéseket:
- az árfeltüntetés megfelelősége: a cél annak biztosítása, hogy a fogyasztók a vásárlás előtt megfelelő tájékoztatást kapjanak a termék vételáráról, a ténylegesen fizetendő ellenértékről,
- a vásárlói megkárosítások kiszűrése: a hatóság itt azt ellenőrzi, hogy a vásárló valóban azt az árat fizeti-e, amit az akciós újságban vagy a polccímkén feltüntettek,
- az akciós ajánlatok valóságtartalmának ellenőrzése: a felügyelőségek vizsgálják az árengedmények, az „akciós csomagok” tartalmát, és szankcionálják azt, ha fiktív árkedvezményekkel, vagy megtévesztő tájékoztatással találkoznak,
- a veszélyes termékek forgalomból történő kivonása: a vizsgálatok során a laboratóriumokban a hatóság munkatársai termékbiztonsági vizsgálatok segítségével szűrik ki a nem biztonságos szezonális termékeket, különös figyelemmel a fényfüzérekre, a kereskedelemben, az üzletekben és a piacokon pedig a már korábban letiltott termékeket is figyelik,
- a fogyasztói jogokkal kapcsolatos tájékoztatás ellenőrzése: a cél a szavatossági és jótállási reklamációkkal kapcsolatos információk jogszabályi megfelelőségének vizsgálata, illetve a hatóság felméri azt is, hogy a jogszabályi kötelezettség hiánya ellenére mennyire jellemző a kereskedelemben a hibátlan termékek ünnepek utáni cseréje.
Az ellenőrzések elsősorban a széles fogyasztói tömegeket vonzó nagy áruházláncok üzleteire, hiper- és szupermarketekre, bevásárlóközpontokra koncentrálnak, de a felügyelők jelen lesznek a kitelepüléseken, a vásárokon és a piacokon is.
Az ellenőrzések során az alapvető cél a jogszabályoknak megfelelő kereskedelmi gyakorlat biztosítása, ennek érdekében a hatóság jelenlétével a jogszabályi rendelkezések ismeretének általánossá válásához is hozzá kíván járulni. A vonatkozó törvényi szabályozásnak megfelelően a kis- és középvállalkozásoknál első esetben a hatóságok nem szabnak ki pénzbírságot, viszont ellenőrzik azt, hogy a hiányosságokat a kereskedők a megszabott határidőn belül kijavítják-e. Fogyasztóvédelmi bírsággal a fogyasztók széles körét érintő súlyos jogszabálysértés elkövetése esetén lehet számolni - tájékoztatta szerkesztőségünket az NFH.