Hoppá! Nincs jogalap!
Megúszhatná a megye
Korábban már beszámoltunk róla, hogy a Heves megyei Önkormányzat ellen, első- és másodfokon is pert nyert egy informatikai cég, és a bíróság mintegy 280 millió forint kifizetésére kötelezte az önkormányzatot. Sok szakértő számára érthetetlen módon a megye önként lemondott a fellebbezés jogáról a végrehajtást illetően, és elviselte, hogy csődgondnok vegye zár alá számláit, vagyonát. A csaknem tíz éve húzódó ügyben a megye jelenlegi vezetése az ellenzék szerint nem viselkedett helyénvalóan, nem küzdött a heves megyeiek érdekeiért, nem próbált meg adósként a hitelezővel egyezkedni. Ennek következménye, hogy a Színház, mint nem kötelező feladat finanszírozása megszűnhet, az intézmények működése ellehetetlenül. Különösen váratlan ebben a helyzetben a Legfelsőbb Bíróság döntése.
Ilyen előzetes döntést általában akkor szokott hozni a bíróság, ha valamilyen szándéka van az elé kerülő üggyel – fejti ki véleményét dr. Novák. Ez alatt azt kell érteni, hogy akár az összegszerűséget, akár a tényállást is vitathatja a majdan meghozandó jogerős ítéletében a legfőbb jogi fórum. Természetesen visszautalhatja a korábban eljáró bíróságokhoz is újratárgyalásra az ügyet, de ad abszurdum, és ennek a legkisebb a valószínűsége, helyben is hagyhatja a jogerős ítéletet. Ebben az esetben ez szokatlan lenne, hiszen, ha nincs szándéka megváltoztatni az ítéletet, akkor miért függesztette volna fel a végrehajtási eljárást. – gondolkodik tovább dr. Novák Rudolf, aki hat éven keresztül képviselte a megyét és a kórházat az ügyben.
A jogerős ítélet után fordultunk rendkívüli jogorvoslati kérelemmel a Legfelsőbb Bírósághoz. Ennek nem volt halasztó hatálya, viszont azzal, hogy előzetes döntést hozott a bíróság, jogalap nélkül maradt a végrehajtás. – fejti ki álláspontját az ügyvéd. Ez a döntés addig van érvényben, amíg a Legfelsőbb Bíróság meg nem hozza a végleges döntését.
Mivel dr. Novák Rudolf már nem képviseli a megyét ebben az ügyben, így kompetenciája is csak a döntés magyarázatára terjed ki, a következő teendőket a megyei vezetésnek kell megtennie.
Megfigyelők szerint ugyanakkor nehezíti a helyzetet, hogy az adóság rendezési eljárás ellen nem fellebbezett a megye, így azt tulajdonképpen tudomásul vette, pedig ennek az eljárásnak a jogalapja kérdőjeleződött most meg.
Igaz, igaz. Most kérni kellene a felfüggesztését a végrehajtásnak, méghozzá az LB ítéletre hivatkozva, mely a jogalapot kezdte ki. Akkor persze, ha a jogászkodás afelé mozdul, hogy miért nem lehet tenni semmit, annak ellenére, hogy az LB átmenetileg MEGSZÜNTETTE a végrehajtás okát, akkor nehéz lesz. A politika úgy viselkedik, mintha azt akarná, hogy minél rosszabb legyen, megyei főjegyző meg kiszolgálni látszik ezt az igényt.
A végrehajtási eljárást a bíróság tudtommal csak a végrehajtás ellen panasszal élő KÜLÖN KÉRELMÉRE függeszti fel. A kérelemben meg kell indokolni, hogy miért kérik a végrehajtás felfüggesztését, pl. az azonnali végrehajtás ellehetetleníti az adóst stb. Ezek az indokok nem elsősorban a végrehajtási eljárásra, annak jogszerűségére vagy igazságtartalmára vonatkoznak. Ha a bíróság a kérelemben foglaltakat megalapozottnak és elégségesnek tartja (figyelem: tehát egyáltalán nem feltétlen az ügyhöz kapcsolódó indokokról beszélünk!), akkor a végrehajtást felfüggesztheti.
A felfüggesztés tehát a végrehajtási eljárás érdemi felülvizsgálatától teljesen független eljárás is lehet, így nagy reményekre nem jogosít fel.
Ebből a szempontból az lenne az érdekes, hogy milyen indokokkal kérte az Önkormányzat a végrehajtás felfüggesztését.
"...nehezíti a helyzetet, hogy az adóság rendezési eljárás ellen nem fellebbezett a megye..."- lassan tételesen el kellene ezeket a nagytudásúakat is számoltatni, és nem csak pénzügyileg (bár annak lenne a legtöbb értelme), hanem számba kellene venni, hogy az eddigi 8 hónapos ámokfutásuk alatt mennyi és mekkora károkat okoztak Heves megyének. Mennyi intézményt tettek a földdel egyenlővé, vagy lehetetlenítettek el, avagy passzoltak át az egyháznak, vagy kényszerítettek bele nagyobb városi önkormányzatokat az intézmények közös működtetésébe. Közhely és dögunalom ennyi idő elteltével is még mindig mindent rákenni az előző vezetésre. Nem Uraim, ez mind immár az Önök sara: Horváth Lászlóé, Szabó Róberté, és a Sherlock-bizottságé. Szerintem, és immár sokak szerint is ideje lenne lemondani és visszamenni Dubaiba egy pár évre. Nem megy ez Önöknek!
"...nehezíti a helyzetet, hogy az adóság rendezési eljárás ellen nem fellebbezett a megye..."- lassan tételesen el kellene ezeket a nagytudásúakat is számoltatni, és nem csak pénzügyileg (bár annak lenne a legtöbb értelme), hanem számba kellene venni, hogy az eddigi 8 hónapos ámokfutásuk alatt mennyi és mekkora károkat okoztak Heves megyének. Mennyi intézményt tettek a földdel egyenlővé, vagy lehetetlenítettek el, avagy passzoltak át az egyháznak, vagy kényszerítettek bele nagyobb városi önkormányzatokat az intézmények közös működtetésébe. Közhely és dögunalom ennyi idő elteltével is még mindig mindent rákenni az előző vezetésre. Nem Uraim, ez mind immár az Önök sara: Horváth Lászlóé, Szabó Róberté, és a Sherlock-bizottságé. Szerintem, és immár sokak szerint is ideje lenne lemondani és visszamenni Dubaiba egy pár évre. Nem megy ez Önöknek!