Politika a színházban, színház a politikában
Mottó: „S egy talpalatnyi föld elég nekem. Hol a tagadás lábát megveti, világodat meg fogja dönteni.”
Madách Imre: Az ember tragédiája
A színház intézményét mindig is valami titokzatos, misztikus homály, és az ismeretlen lelkes vagy elkeseredett megismerni akarása vette körül. A művészt sosem tekintették átlagembernek, sokkal inkább olyasvalakinek, akinek hatalma van a csodát megteremteni és ugyanazon pillanatban elpusztítani is: az igazi művész tehát vagy isten, vagy ördög, esetleg mindkettő egyszerre; de soha nem hétköznapi. A színház a néző számára furcsa elefántcsonttorony, misztikus gyárépület, amelynek terméke megcsodálható, a gyártás folyamatát azonban titkok övezik.
Egy színház épülete azonban nem csak a csoda és a katarzis helyszíne. Társadalmi, politikai és kulturális intézmény is, így társadalmi, politikai és kulturális folyamatoktól elválaszthatatlan. Ezen folyamatok, s a folyamatokat mozgató emberek időről időre feltépik a titkos pecséteket, nagy, nyílt sebeket ejtve a színház testén. Sarlatánok végeznek élveboncolást, olyan fertőzéseket okozva ezzel, amelyekből a legerősebb szervezet is nehezen épülne fel. Világosabban szólva: a politika beleszól a színház életébe, és helyrehozhatatlan károkat okoz. A művészvilág évtizedek, talán évszázadok óta marionettként ráng a politikuskezek drótjain, melyek hol feszülnek, hol meglazulnak, ám el nem szakadnak soha. Ma újra a pattanásig feszülő drótok időszakát éljük, ezért tartom fontosnak, hogy a színház és a politika groteszk kapcsolatáról beszéljek.
Félreértés ne essék: nem arról van szó, hogy a színház egyáltalán ne vegyen tudomást a politikai folyamatokról; ez lehetetlen és értelmetlen törekvés volna. 1983-ban három Hamlet-bemutató is volt Magyarországon: Pécsett, Kaposvárott és Győrött. Három teljesen különböző koncepciójú, különböző felfogású előadás. Egyetlen dolog volt közös bennük: Claudiusról mindenkinek Kádár János jutott eszébe, Pécsett, Kaposvárott és Győrött is.
Jarry Übü királya ugyanúgy jelképezheti a regnáló hatalmat a világ bármely országában, ahogyan Godot Beckettnél az Isten, a megváltás, a megnyugvás allegóriája. A színház egyrészt azért nem tud politikamentes lenni, mert az ember természetétől fogva „homo politicus”, s ha a színpadon lát valamit, felismeri a politikai párhuzamokat, még akkor is, ha a rendezői intenció szerint nincsenek (bár ha a darab lehetőséget ad erre, általában vannak).
Másrészt a társadalmi-politikai folyamatoktól a drámaírók sem tudták magukat függetleníteni, s így a dráma kisebb-nagyobb, vagy akár teljes mértékben társadalomkritika is, ezt pedig a színpadi megjelenítésben figyelmen kívül hagyni nemcsak lehetetlen, hanem szinte bűn.
Egy előadás élő, lélegző organizmus, amely az őt körülvevő világot ismeri, s véleménye van róla. Véleménye azonban akkor releváns, ha pártatlan és kritikus. Egy előadás – ahogyan egy színház is - akkor tud szabadon mozogni, lélegezni, akkor tud lelkiismeret-furdalás nélkül működni, ha az elfogultságnak még a csíráját is elfojtja magában, ha nem hagyja, hogy a politika belülről mételyezze. A színház ugyanis, ahogyan a művész maga, mindig ellenzékben van, s elsődleges feladata a hatalom kritizálása, a politika fonákságainak felmutatása, nem pedig a behódolás.
A kérdést azonban nemcsak a színház, hanem a politika oldaláról is érdemes vizsgálni. Amikor a politika beleszól a színház életébe, az történhet nyíltan (indoklás nélkül kirúgva, „nyugdíjazva”, lecserélve színházi embereket) és burkoltan (támogatások megvonásával lehetetlenítve el színházakat), ezeken belül is két módon: egyrészt meghatározhatja, hogy ki csinálhat színházat, másrészt megszabhatja ennek a hogyanját. Ha csupán az előbbi történik, az néha jól is elsülhet: a „kultúrpolitikus” eltávolítja a neki nem tetsző személyt az adott színház éléről, majd kinevez valakit, aki szerinte megfelelő politikai elveket vall, aztán hagyja dolgozni. Ha az illető tehetséges és felvilágosult, akkor létrehoz jó előadásokat jó színészekkel és jó rendezőkkel, elvonatkoztat saját pártállásától, és művészeit tehetségük és képességeik szerint foglalkoztatja. Ilyenkor nincs gond: a színház lélegzik, él, nincs oka szégyenkezni.
Sokkal gyakrabban fordul elő az az eset, hogy a politikusok elszabadítanak egy hajóágyút az önkényes kinevezéssel, sokszor méltatlan, tehetségtelen, nem hozzáértő embereket helyezve színházigazgatói székekbe, nem törődve a következményekkel.
Még ennél is veszélyesebb, ha a politikus vagy a mindenkori hatalom a színházcsinálás folyamatába szól bele. Mintha csak azt mondaná a matematikusnak: kedves uram, deriválni nem így kell, jöjjön, megmutatom, mi a helyes eljárás. A színházi szakma is csak szakma, ipar, gépezet, megannyi apró fogaskerékkel és csavarocskával, amelyek működését csak az ismerheti igazán, aki vele együtt működik, benne él, a színházi gépezet kattogására kel és fekszik, vagy, ha visszatérünk az előbbiekben már alkalmazott test-metaforához: nap mint nap hallja a színház szívének dobogását. Egy politikus nem teheti meg, hogy úgy cseréljen alkatrészeket, programozzon át működési mechanizmusokat egy gépezetben, hogy annak működési rendszeréről fogalma sincs. Nem vághat bele koszos szikével egy élő testbe önjelölt sebészként.
Egy – általam megnevezni nem akart – politikus a közelmúltban Závada Pál Magyar ünnep című darabjának Alföldi Róbert által rendezett előadását kritizálta egy parlamenti felszólalás alkalmával. Alföldit lemondásra szólította fel, magyargyalázónak és tehetségtelennek nevezte. Később kiderült: az előadást nem is látta. A felszólalás stílusából és az előbbi tényből ugyan levonható az a konzekvencia, hogy említett politikus utoljára a KPVDSZ Kultúr Színkör alsószentkegyetleni tájelőadását láthatta a nyolcvanas években, s színházi művelődése itt véget is ért, mégis azt gondolja, hogy sommás ítéletet mondhat – látatlanban – egy előadásról, s távozásra szólíthatja fel annak rendezőjét.
Az érem másik oldala az, hogy a politikai-hatalmi nyomás gyakran remekművek születését segíti elő: gondoljunk csak XIV. Lajosra, akinek az egyházzal vagy épp az arisztokráciával folytatott harcaiban épp kapóra jött Moliére, s így megszülethetett a Tartuffe, A tudós nők, A mizantróp és még sorolhatnám, de a sztálini diktatúra is kitermelte a maga ellenálló művészeit, s ez csak két példa a sokból. A művész ugyanis szívós állatfaj, ha mondanivalója van, azt ki is mondja, ha másképp nem, hát úgy, hogy csak az értse, akinek szól.
Ennek ellenére meggyőződésem, hogy ha a színházi szakmát laikusok kezdik el önkényesen irányítani, abból nem születhet remekmű, csak pusztítás és dilettantizmus.
A legnagyobb veszélye a mindenkori hatalom színházi jelenlétének mégsem ez, hanem a nézők elbutulása és a demagógia feltétel nélküli elfogadása. Az a hatalom ugyanis, amely a színházat megfertőzi, nem enged kérdéseket feltenni. Kész válaszai vannak, s azokat rágja a néző szájába. Nem gondolkodó embereket akar maga körül látni, hanem egy hatalmi ideológia katonáit.
A színháznak pedig két lépéssel mindig a néző előtt kell járnia, nem pedig „maga előtt tolni” a nézőt. A színház ideális esetben megtanít minket kérdéseket feltenni – akár olyanokat is, amelyek a regnáló rendszerre nézve kényelmetlenek. A társadalomban és a színházban élő demokrácia ugyanis nem a válaszadás szabadsága, hanem a kérdésfeltevésé.
Egy, a színházi folyamatokhoz nem értő politikus vagy hatalmi rendszer nem irányíthatja a színházi folyamatokat, mert óhatatlanul rossz döntéseket hoz. Nem véletlenül szokták megszavaztatni a színház társulatával és dolgozóival, illetve egy szakmai grémiummal, hogy kit szeretnének a színigazgatói székben látni. Már kérdés, hogy egyre gyakrabban előfordul, hogy a társulati döntést a mindenkori hatalom figyelmen kívül hagyja, sőt a társulatot meg sem kérdezi.
Így is lehet. Bár, ha jól tudom, ez utoljára a Kádár-rendszerben volt bevett gyakorlat.
Ez a 14-es úgy szlalomozik a színházzal kapcsolatos vélemény-nyilvánításaiban (egyszer benyal "barátja-új direktor-uramnak" máskor "a nép nevében" támad, sejtet, mószerol, szellemeskedni próbál, csúsztat stb. stb.), hogy szédülni lehet tőle. Megyek, és beveszek egy Daedalont hányinger ellen!
14-nek!
Miért énekelne? Inkább írjon, azon jókat szoktam röhögni.
Puttonyos Sámuel
Tényleg elképesztő! Radó-Kisszekund a Chicago előadás kapcsán például "brodvé szarról" értekezett, most meg már "szívesebben látna modern, virágzó piacgazdaságban ,,vergődő" brodvé-típusú, profin szórakoztató színházakat" - összevissza, minden önkontroll nélkül írogat
Nagyon színvonalas írásnak találtam eme ifjú hölgy, Győri Zsuzsanna tanulmányát.
Mert miről is szól? Európai vagy leginkább közép-kelet európai, avítt, lassan, túlontúl lassan modernizálódó, belterjes társadalmi viszonyok közt működő színházról. Merő anakronizmus.
Én sokkal szívesebben látnék modern, virágzó piacgazdaságban ,,vergődő" brodvé-típusú, profin szórakoztató színházakat.
Ó be szép is lenne... énekelnék benne...
Azért én visszatérnék a 2-es számú hozzászóló arcátlan, magabiztosan előadott hazugságára. (Már csak a pletyka természete miatt is. A "Kovács és a kabátlopás" esete forog fenn itt is. Ezt pedig nem hagyhatjuk annyiban!) Az új direktort megszülő igazgatóváltás óta folyamatosan próbálkoznak (lehet, hogy mindig ugyanaz az illető?!) ezzel a Csizmadiát lejáratni szándékozó gyalázatos mószerolással. Ez a lekezelő és tenyérbemászó "nem jól tudja kedves" stílus pedig roppant árulkodó ám! Így egy bizonyos ember beszél a színházban...
Szerintem nem arról van szó, hogy egy társulat, vagy annak egy része "közfelkiáltással" neveztessen ki igazgatót és/vagy művészeti vezetőt a saját feje fölé. Ezt senki nem gondolhatja komolyan. Ez csak olyan esetekben (lásd: Krétakör Színház) lehet hasznos és gyümölcsöző, amikor a színészek és vezetőik közösen "egymással szerződnek" egy közös gondolat(ok) mentén működő együttes létrehozása érdekében.
Az állami, önkormányzati működtetésű színházak esetében ez az út nem járható.
De az joggal elvárható lenne, hogy az adott önkormányzat, vagy annak vezetője minél tájékozottabban és körültekintőbben járjon el, figyelembe véve az országos szakmai testületek megjegyzéseit, javaslatait.
Egyébkén azt sem tartom "ördögtől valónak", ha egy önkormányzati vezető, akár pályáztatás nélkül, megnevezi, hogy melyik -országosan is elismert- színházi emberrel tudja elképzelni a következő időszakra egy színház vezetését. Ebben az esetben természetesen minden felelősség az övé, illetve a kinevezett vezetőé. Ez tiszta sor. Sok ilyen megkérdőjelezhetetlenül jó döntést ismer a világ. Ehhez viszont az kell, hogy az illető önkormányzati vezető jól tájékozott, a művészeti életben jártas valaki legyen.
De jó lehet a "pályáztatós rendszer" is, feltéve, hogy a kiírás pillanatában nem tudja előre "az egész ország", hogy kire is van formálva maga a kiírás. Egy példa: ha az állás nincs felsőfokú, vagy középfokú nyelvvizsgához kötve, az azt üzeni, hogy az illetőnek, akire szabták a pályázat szövegét, nincs ilyen végzettsége. Ilyen esetekben egy magára valamit is adó színházi ember nem fog elindulni a megmérettetésen, érthető okokból.
"Nem véletlenül szokták megszavaztatni a színház társulatával és dolgozóival, illetve egy szakmai grémiummal, hogy kit szeretnének a színigazgatói székben látni. " Nos, ez a szavazás nem döntés. Ki szokták kérni a véleményüket az intézményi dolgozóknak, de ez a vélemény semmilyen kötelező érvénnyel nem bír.
Nem is lenne jó, ha bírna. Az iskoláknál ugyanez a helyzet. Történt ugyanis, hogy az igazgatók fő tevékenysége a lojális többség kialakításába torkollott. Akiben egy csöpp bizonytalanságot is éreztek, hogy másra szavazna, annak nem volt többé biztos helye az intézményben. Az ilyen mechanizmus azt eredményezi, hogy az egyetlen kritérium a személyzeti munkában az igazgatóhoz való hűség. Vannak iskolák, akik a mai napig nem heverték ki az akkori igazgató kontraszelekcióra épülő káderpolitikáját. Az úgynevezett "intézményi függetlenség" a késő Kádár rendszer és a kora-rendszerváltás humbugja volt. Eredménye, hogy az intézményekben kis-királyságok jöttek létre, vezetőik pedig az intézmény és a saját érdekeiket képviselték a közösséggel szemben, és nem a közösség érdekeit az intézményben.
A kultúra területe annyiban más, mint az oktatás, hogy itt az intézményi struktúra teljesen alkalmatlan például egy színház működtetésére. A művészi szabadságot, függetlenséget csak szervezetileg és anyagilag független rendszerekkel lehet biztosítani. (Alapítványok, egyesületek stb.) Igaz, ehhez azt is be kellene látni, hogy CSAKIS a művészileg és anyagilag független színházak működtetése lehet a közösség és a közönség VALÓS érdeke. Amíg a hatalomgyakorlók nem mondanak le, az amúgy is kétes befolyásolási eszközeikről, és nem mérlegelés nélkül, kiszámítható automatizmusokkal biztosítják a támogatást a színházaknak, addig minden színdirektor, vérmérsékletének megfelelően, keresi a politikusok kegyét. Azok meg vérmérsékletüktől függetlenül élvezik a mefisztói helyzetet.
Győri Zsuzsa írását, mint az a vele történt levélváltásból és a kommentből is kiderült, a tudta nélkül küldte el valaki az ő email címéről szerkesztőségünkbe. A közléshez utólagosan engedélyét adta, amit ezúton is köszönünk.
Csizmadiának legalább volt szakmai reputációja, míg Blaskónak nincs. Egyébként sajnos nem igaz, hogy a társulat majd jól dönt, egy silány társulat ugyanis silányt fog maga fölé emelni. Van amikor jól jön a sziké.
Gratulálok az íráshoz, s hasznos, hogy megjelent. Bár természetesen jobb lett volna a szerző beleegyezésével.
Megjegyzés: Megdöbbenéssel olvasom írásomat, melyet nem küldtem be a szerkesztőségnek, valószínűleg valaki visszaélt a nevemmel és/vagy e-mail címemmel. A fenti írás ugyanis nem az egri vagy bármilyen nyilvánosságnak szánt újságcikk, hanem egy főiskolai dolgozat. Mint ilyennek, a jelenlegi egri történésekhez nincs köze, általánosságban szól a színház és a politika kapcsolatáról. Ettől függetlenül, mivel valóban én írtam, a benne foglaltakat fenntartom.
Győri Zsuzsa főiskolai hallgató
Kedves 4es. Ez persze így nehéz lesz. Ha 2006-ról beszél, akkor a jegyzőkönyv szerint "...Ezt erősítette meg valamennyi szakmai bizottság is. Csizmadia Tibor munkáját szakmai körökben elismerik, és javasolják az igazgatói teendők ellátására." Tehát egyértelmű és elsöprő támogatást kapott Csizmadia. Ha 2002-ről, akkor íme egy jegyzőkönyv részlet a Megyei Közgyűlésről, melyből megtudhatjuk, hogy a társulatot Blaskó hogyan értesítette arról az ülésről, amelyen Csizmadiáról lehetett volna szavazni: "...Sor került egy társulati szavazásra, amelyre nem hívták meg, de a színész kollégák nagy részét sem. Nem látták azt a próbatáblát sem, ahol a szervezésre vonatkozó felhívás szerepelt." A tények tíz év távlatából is makacs dolgok. Ön tehát azzal, hogy meghazudtol, hazudik.
Blaskó, mint művész ripacs.
Mint igazgató kispályás.
Mint ember, szánalmas. Szánalmas, mert mindig nyalta a helyzteben lévőknek a cloáka-nyílását (Kiss Sándor, Csizmadia, Habis stb.stb.stb), majd amikor, Orbánék félrevezetése után benavigálták a dájrektori székbe, szájbatörli azokat, akik eddig segítettek neki.
De hát minden út véget ér egyszer. Az övé is.
3-as, Ön egyszerűen valótlanságot állít.
Magácska tudja rosszul 2es. Arra a szavazásra egy Blaskó nevű szakszervezetis "elfelejtette" meghívni a társulatot.
Nem jól tudja, kedves, a társulati döntést bőven a Kádár-korszak után sem vették figyelembe, pl., mikor Csizmadia urat kinevezték színházigazgatónak, holott a társulattól csupán EGY szavazatot kapott - sőt, a szakmai grémium is a nyolc pályázó közül valahova a végére sorolta.
Az én "kultúrköröm" Rázga Miklóshoz, a pécsi színház új igazgatójához hasonlóan gondolkodik. Interjú vele az alábbi linken.
http://szinhaz.hu/interjuk/40606-nem-lehet-hogy-orulni-kene