Biztonságosan közlekedni egy életúton
A Magyar Autóklubtól kapott tájékoztató szerint az uniós adatok alapján a 16 év alatti gyermekeket érintő balesetek és halálesetek közül, minden tizedik közlekedési balesetre vezethető vissza. A közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb képviselői a gyermekek.
A Program a következőket tartalmazza:
- A gyermekek bölcsődébe, óvodába, iskolába kísérésének tudnivalóit;
- A közlekedésbiztonsági oktatás az általános és középiskolás tanulók részére;
- Jogosítvánnyal rendelkezők vezetéstechnikai továbbképzését;
- Borulás szimulátor a biztonsági öv szerepét mutatja, ha az autó felborul;
- Az ún. „részeg szemüveg” az illuminált állapotot tudja szimulálni;
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI OKTATÁS AZ ÁLTALÁNOS ÉS KÖZÉPISKOLÁSOK RÉSZÉRE
A kamionból kialakított légkondicionált oktatóteremben történik az elméleti oktatás.
A gyermekeket a valós életnek megfelelő, a gyakorlatban előforduló veszélyhelyzetekkel ismertetik meg, kiemelve azokat a fizikai törvényszerűségeket, amelyeknek megsértése óhatatlanul balesethez vezethet.
A gyalogos és kerékpáros közlekedés fontos szabályainak, fizikai törvényszerűségeinek ismertetésével, filmvetítéssel egybekötött ismeretanyagok megtekintésével kezdődik a program.
A technikai elemek gyakorlása, azok elsajátítására „Ki a mester két keréken?” elnevezésű ügyességi tanpályát alakítottak ki.
A rendkívül hatékony gyakorlatok, az egyensúlytartás, a kormányzás, a megfelelő sebesség megválasztása, és a kanyarodás, a kerékpár biztos kezelését teszi lehetővé.
A helyes közlekedésre felkészítetlen gyermekek hajlamosak arra, hogy körültekintés nélkül lépjenek az úttestre. A gyermekek többsége nem tudja helyesen megbecsülni a közlekedő jármű távolságát, még kevésbé a sebességét. A következmények ebben az esetben szinte beláthatatlanok.
A Távolságbecslési, és a „Fékezd magad”– közlekedésbiztonsági bemutató, a program következő „állomása”.
Egy speciálisan átalakított járműben a gyermek, a vezető melletti ülésen ül, és egy adott jelre ő fékezi majd le az oktató által vezetett gépkocsit. Az elindult jármű féktávolságának határára egy szivacsbábut helyeztünk el. Ezt a tárgyat a gyermek által fékezett gépkocsi el fogja gázolni.
Ezzel a feladatsorral a gyermek életszerű körülmények között éli át azt a jelenséget, hogy ha féktávolságon belül a közeledő jármű elé lép, szinte semmi esélye nem marad a baleset elkerülésére.
A Magyar Autóklub gépjárművezetők vezetéstechnikai továbbképzését is fontos feladatának tekinti.
- A tréningen a KRESZ néhány kiemelten fontos szabályának a felelevenítése;
- Vezető és az utasok elhelyezkedése a gépjárműben, ülés pozíció, biztonsági öv fontossága, gyermekülések;
- Vezetési gyakorlatok elméletben; fékezés, követési távolság, takarékos vezetés;
Az elméleti oktatást követően az országban egyedülálló mobil vezetéstechnikai pályán gyakorolhatják a veszélyes közúti közlekedési szituációk elhárításának fortélyait.
- Imitált frontális ütközés elkerülése;
- Blokkoló fékezés 40 km/h sebességről csúszós felületen;
- Féktávolságon belüli akadály kikerülése;
- Üzemi fék meghibásodása esetén a jármű fékezése, kézifék, mint vészfék használatával;
A vizsgálatokból kiderült, hogy szükséges a járművezetők folyamatos képzése, ezen belül sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a magatartási, és pszichológiai felkészítésre és készségeik fejlesztésére. A Magyar Autóklub tréningjein az elmúlt évek alatt, ezer főt meghaladó személy vett részt.