Drasztikus kormányzati lépések az olcsó szakképzetlen munkaerő irányába
2011.04.14.00:00
Dr. Sós Tamás MSZP-s országgyűlési képviselő szerdai, Budapesten tartott sajtótájékoztatójának összefoglalója, amely a keddi, Országgyűlés Oktatási, Tudományos és Kutatási Bizottságának ülésén elhangzottakra való reagálást tartalmazza.
A szakképzés modernizációjának célja volt már az előző szocialista vezetésű kormányok alatt is, hogy a szakképesítésben résztvevők száma és felkészültsége minél jobban és rugalmasabban alkalmazkodjon a gazdaság, a munkaerőpiac igényeihez.
Az Orbán-kormány a képzés- szakképzés területén mostanáig néhány intézkedést megtett és kíván néhányat még a közeljövőben is szándékozik tenni azzal a szándékkal, hogy fejlessze azt. Azonban ezekről a lépésekről sorra derülnek ki, hogy csak rontanak az amúgy is hátrányos helyzetben lévő fiatalok munkaerő-piaci és majdani elhelyezkedési esélyein.
Tankötelezettség csökkentése 15 vagy 16 éves korra
A közoktatásban a tankötelezettség csökkentése 15 vagy 16 éves korra jelentős mértékben veti vissza kiemelten az amúgy is hátrányos helyzetű fiatalokat a későbbi eredményes munkaerőpiaci szerepléstől. Az Orbán-csomag egyik tervezett intézkedésének a bevezetésének eredményeként évente hozzávetőlegesen hat -nyolcezer gyerek tűnne el a közoktatás rendszeréből.
A tankötelezettség 15 vagy 16 éves korra történő csökkentése nincsen összhangban a Munka törvénykönyvével, mivel az ottani szabályok értelmében 16 éves kortól lehet munkát vállalni.
Nincsenek kidolgozva azok intézmény rendszerek, amelyek a mostanihoz viszonyítva korábban munkát vállaló fiataloknak biztos szakmát vagy végzetséget tudnának nyújtani. Nincsenek megteremtve a különböző iskolatípusok közötti átjárhatóságok, nincsenek meg az egyes szakmák tanulása közötti átjárhatóságok. A kiskorú szakiskolai tanulók különös megkülönböztetése történik majd általános iskolába és középiskolába járó gyermektársaiktól.
Nincsen megoldás a tankötelezettség csökkenés okán feleslegessé váló tanárok későbbi munkaerőpiaci helyzetének megnyugtató megoldására sem.
Duális szakképzés bevezetésének újabb próbálkozásai
A Fidesz szakképzés politikájának első lépése volt Orbán bejelentése, miszerint a "német" típusú duális szakképzés bevezetéséről döntöttek.
A rendszer tulajdonképpen Magyarországon sem új. Az elmúlt években komoly erőfeszítések történtek a duális szakképzés bevezetésére. Ennek első lépése a tanulószerződések rendszerének létrehozása volt.
A vállalkozások nagy része már korábban sem nem akarta, vagy nem tudta teljesíteni a képzéssel járó többletkötöttségeket és költségeket, ez varázsütésre most sem fog változni. Így felmerül a kérdés, hogy ki fogja létrehozni a tanműhelyeket, tanüzemeket?
Ennek a rendszernek a tényleges működéséhez világos koncepció és szakmai egyeztetés kellene, ami a mi napi nem áll a kormányzat rendelkezésére.
Egy újabb nehézség, hogy a szakiskola járó diákok ma sem a szükséges alapképességekkel sem az iskolába járás iránti lelkesedéssel nem rendelkeznek.
Ha Fidesz módira erőből vezetik be a duális képzési rendszert, akkor tovább ronthatja az eddig is legrosszabb helyzetben lévő diákok esélyeit, valamint tovább csökken a szakiskolák általános képzési lehetősége.
A szocialista vezetésű kormányok által már korábban megtett lépések a szakképzés fejlesztése érdekében
- A duális képzés erősítése érdekében módosítottuk a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztéséről szóló törvényt.
- A munkaerő-piaci keresletkínálat közelítésének érdekében jogszabályban rögzítettük a regionális fejlesztési és képzési bizottságok szerepét a szakképzés irányainak (szakképesítések) és arányainak (szakirányok szerinti tanulólétszám) meghatározásában, valamint a képzés fejlesztésében.
- A gazdaság szereplői által megfogalmazott igények figyelembevételével szerkezetében és tartalmában is átdolgoztuk az Országos Képzési Jegyzéket.
- A szakmunkásképző intézményekben tanuló, szociálisan és mentálisan hátrányos helyzetű, sok esetben tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok számára 2005-ben indítottuk a Szakiskolai Fejlesztési Programot (SZFP), amellyel esélyt biztosítunk számukra a szakmaszerzésre, a munkaerő-piacra történő belépésre.
- A felnőttképzési törvényt úgy módosítottuk, hogy a felnőttképzést folytató intézményeket ösztönöztük olyan képzési kínálat összeállítására, ami megfelel a munkaerő-piaci igényeknek.
- A munkaügyi központok csak olyan OKJ-s képzéseket támogathattak, amelyekre tényleges és igazolható munkáltatói igény volt és a végzettek a lehető legnagyobb arányban el tudtak helyezkedni.
- A gazdaság által folyamatosan igényelt, valamint a hiányszakmákra jelentkező szakmunkástanulók számára a 2010. február 1-jével szakmunkás ösztöndíj bevezetését valósítottuk meg.
- A magas színvonalon teljesítő szakoktatók munkájának elismerésére a 2010. tanévtől szakmai díj alapítását kezdeményeztünk.
- A szociális és a foglalkoztatási törvény módosításával a 35 év alatti, rendelkezésre állási járadékban részesülőket, akik nem fejezték be általános iskolai tanulmányaikat, köteleztük az alapiskolai végzettség megszerzésére, a nyolc általános iskolai végzettséggel rendelkezőket pedig konkrét munkáltatói igények alapján szakképeztük.
A szakiskolai gyakorlati képzés erősítése érdekében megváltoztattuk az elméleti gyakorlati képzési arányát, gyakorlatorientált képzést ösztönöztük.
Az Orbán-kormány intézkedéseivel növelni kívánja az alacsony iskolai végzettségű, rossz munkaerőpiaci kilátásokkal rendelkező kvalifikálatlan munkaerő létszámát, ami az ország számára és a munkavállalók számára egyaránt versenyhátrányt jelent a többi versenytárshoz képpest.
Az Orbán-kormány a képzés- szakképzés területén mostanáig néhány intézkedést megtett és kíván néhányat még a közeljövőben is szándékozik tenni azzal a szándékkal, hogy fejlessze azt. Azonban ezekről a lépésekről sorra derülnek ki, hogy csak rontanak az amúgy is hátrányos helyzetben lévő fiatalok munkaerő-piaci és majdani elhelyezkedési esélyein.
Tankötelezettség csökkentése 15 vagy 16 éves korra
A közoktatásban a tankötelezettség csökkentése 15 vagy 16 éves korra jelentős mértékben veti vissza kiemelten az amúgy is hátrányos helyzetű fiatalokat a későbbi eredményes munkaerőpiaci szerepléstől. Az Orbán-csomag egyik tervezett intézkedésének a bevezetésének eredményeként évente hozzávetőlegesen hat -nyolcezer gyerek tűnne el a közoktatás rendszeréből.
A tankötelezettség 15 vagy 16 éves korra történő csökkentése nincsen összhangban a Munka törvénykönyvével, mivel az ottani szabályok értelmében 16 éves kortól lehet munkát vállalni.
Nincsenek kidolgozva azok intézmény rendszerek, amelyek a mostanihoz viszonyítva korábban munkát vállaló fiataloknak biztos szakmát vagy végzetséget tudnának nyújtani. Nincsenek megteremtve a különböző iskolatípusok közötti átjárhatóságok, nincsenek meg az egyes szakmák tanulása közötti átjárhatóságok. A kiskorú szakiskolai tanulók különös megkülönböztetése történik majd általános iskolába és középiskolába járó gyermektársaiktól.
Nincsen megoldás a tankötelezettség csökkenés okán feleslegessé váló tanárok későbbi munkaerőpiaci helyzetének megnyugtató megoldására sem.
Duális szakképzés bevezetésének újabb próbálkozásai
A Fidesz szakképzés politikájának első lépése volt Orbán bejelentése, miszerint a "német" típusú duális szakképzés bevezetéséről döntöttek.
A rendszer tulajdonképpen Magyarországon sem új. Az elmúlt években komoly erőfeszítések történtek a duális szakképzés bevezetésére. Ennek első lépése a tanulószerződések rendszerének létrehozása volt.
A vállalkozások nagy része már korábban sem nem akarta, vagy nem tudta teljesíteni a képzéssel járó többletkötöttségeket és költségeket, ez varázsütésre most sem fog változni. Így felmerül a kérdés, hogy ki fogja létrehozni a tanműhelyeket, tanüzemeket?
Ennek a rendszernek a tényleges működéséhez világos koncepció és szakmai egyeztetés kellene, ami a mi napi nem áll a kormányzat rendelkezésére.
Egy újabb nehézség, hogy a szakiskola járó diákok ma sem a szükséges alapképességekkel sem az iskolába járás iránti lelkesedéssel nem rendelkeznek.
Ha Fidesz módira erőből vezetik be a duális képzési rendszert, akkor tovább ronthatja az eddig is legrosszabb helyzetben lévő diákok esélyeit, valamint tovább csökken a szakiskolák általános képzési lehetősége.
A szocialista vezetésű kormányok által már korábban megtett lépések a szakképzés fejlesztése érdekében
- A duális képzés erősítése érdekében módosítottuk a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztéséről szóló törvényt.
- A munkaerő-piaci keresletkínálat közelítésének érdekében jogszabályban rögzítettük a regionális fejlesztési és képzési bizottságok szerepét a szakképzés irányainak (szakképesítések) és arányainak (szakirányok szerinti tanulólétszám) meghatározásában, valamint a képzés fejlesztésében.
- A gazdaság szereplői által megfogalmazott igények figyelembevételével szerkezetében és tartalmában is átdolgoztuk az Országos Képzési Jegyzéket.
- A szakmunkásképző intézményekben tanuló, szociálisan és mentálisan hátrányos helyzetű, sok esetben tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok számára 2005-ben indítottuk a Szakiskolai Fejlesztési Programot (SZFP), amellyel esélyt biztosítunk számukra a szakmaszerzésre, a munkaerő-piacra történő belépésre.
- A felnőttképzési törvényt úgy módosítottuk, hogy a felnőttképzést folytató intézményeket ösztönöztük olyan képzési kínálat összeállítására, ami megfelel a munkaerő-piaci igényeknek.
- A munkaügyi központok csak olyan OKJ-s képzéseket támogathattak, amelyekre tényleges és igazolható munkáltatói igény volt és a végzettek a lehető legnagyobb arányban el tudtak helyezkedni.
- A gazdaság által folyamatosan igényelt, valamint a hiányszakmákra jelentkező szakmunkástanulók számára a 2010. február 1-jével szakmunkás ösztöndíj bevezetését valósítottuk meg.
- A magas színvonalon teljesítő szakoktatók munkájának elismerésére a 2010. tanévtől szakmai díj alapítását kezdeményeztünk.
- A szociális és a foglalkoztatási törvény módosításával a 35 év alatti, rendelkezésre állási járadékban részesülőket, akik nem fejezték be általános iskolai tanulmányaikat, köteleztük az alapiskolai végzettség megszerzésére, a nyolc általános iskolai végzettséggel rendelkezőket pedig konkrét munkáltatói igények alapján szakképeztük.
A szakiskolai gyakorlati képzés erősítése érdekében megváltoztattuk az elméleti gyakorlati képzési arányát, gyakorlatorientált képzést ösztönöztük.
Az Orbán-kormány intézkedéseivel növelni kívánja az alacsony iskolai végzettségű, rossz munkaerőpiaci kilátásokkal rendelkező kvalifikálatlan munkaerő létszámát, ami az ország számára és a munkavállalók számára egyaránt versenyhátrányt jelent a többi versenytárshoz képpest.
Igaz, amit Sós Tamás mond és ír.
Nem kellene azonban hírként ezt ilyen körülményesen fogalmazva és főként ennyire bő lére eresztve közölni a ,,Közzel".
Kevés szóval és közérthetően sokat mondani!
Ez volna az ellenzék (egyik) feladata.