XXI. Magyar Stúdiószínházi Fesztivál
2011.03.22.00:00
A Gárdonyi Géza Színház március 27. és április 2. között, az Egri Tavaszi Fesztivál keretében rendezi meg a XXI. Magyar Stúdiószínházi Fesztivált, melyen 11 színház produkciója látható.
Az idei fesztivál a Színházi Világnapon indul. A világnapi üzenetet –melyet Egerben Blaskó Balázs igazgató olvas fel- az Ugandában élő Jessica Kaahwa drámaíró, színész, rendező, kutató fogalmazta meg. Szerinte: „a színház szószólója és eszköze a közösség haladó gondolatainak, amelyeket védelmeznünk kell, ha veszélybe kerülnek. A színház egyetemes kifejezésmód, nyelv, amely a békesség és a megnyugvás üzenetét küldi.”
A stúdiószínházak találkozója a házigazdák Látogatók című előadásával kezdődik, amely a holokauszt egri vonatkozásait mutatja be Kertész Lilly: Mindent felfaltak a lángok című önéletírása alapján.
Mit tehet az ember, ha főnöke egyrészt a világ, vagy legalábbis a Római Birodalom teljhatalmú ura, másrészt egy tébolyult, akitől minden kitelik, azaz Caligula? – erre ad választ
a kecskeméti Katona József Színház és a budapesti Thália Színház Bagó Bertalan rendezte előadása. Székely János Caligula helytartóját 1978-as ősbemutatója óta többször is színre vittek határon innen és túl. A darab olyan általános érvényű morális kérdéseket feszeget, amiknek köszönhetően a dráma mit sem veszít naprakészségéből; a verses tragédia mindaddig érvényes marad, amíg létezik hatalom és a hatalomnak kiszolgáltatott ember.
A stúdiószínpadon az egri tánctagozat Idők folyamán című koreográfiája látható. Feledi Jánost a női lelkek, érzések izgatták, az előadás az Órák című film nyomán készült.
Forgách Péter vitte színre Weöres Sándor Psychéjét a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban. Irodalmi szerepjáték ez, melyben a szerző egy állítólag hajdan élt költőnő, Lónyay Erzsébet alakjába bújik és megírja ennek a vad, szeszélyes és megkerülhetetlenül vonzó nőnek az életét, leveleit, de legfőképp verseit.
Ha Madách Imre Tragédiájával kezd el foglalkozni öt színész, egy fiatal rendező és egy apró stáb, gyakran kérdezik meg a barátaik tőlük: „Ti normálisak vagytok?" A Dömötör András rendezte E.T. a jelenből indítja el az álmok sorozatát és jut el egy lehetséges megoldásig.
A Kicsi Nyuszi Hopp Hopp videoklipszerű előadás, amely összegyűjtött dokumentumokból, improvizációkból, és az éjszakai világhoz kapcsolódó, romantikus, és kevésbé romantikus asszociációkból áll össze Pelsőczy Réka rendezésében.
Pintér Béla a szeretetlenségről csinált darabot. A Szutyok a szeretetlenséget és a szeretetlen ember kegyetlenségét emeli középpontba.
A fajok eredete Darwin azonos című művéből kiindulva egy olyan formai kísérletre vállalkozik, Dömötör Tamás rendezésében, amely ötvözni próbálja a tudományos ismeretterjesztést a költészettel.
A találkozó vendége lesz a marosvásárhelyi Yorick Stúdió 20/20 című előadásával.
Peter és Jerry / Állatkerti történet egy házaspár otthoni életében kutakodik sok iróniával. Vidnyánszky Attila rendező egy valódi házaspárt kért fel a szerepek eljátszására: Rudolf Pétert és Nagy-Kálózy Esztert.
A stúdiószínházak találkozója a házigazdák Látogatók című előadásával kezdődik, amely a holokauszt egri vonatkozásait mutatja be Kertész Lilly: Mindent felfaltak a lángok című önéletírása alapján.
Mit tehet az ember, ha főnöke egyrészt a világ, vagy legalábbis a Római Birodalom teljhatalmú ura, másrészt egy tébolyult, akitől minden kitelik, azaz Caligula? – erre ad választ
a kecskeméti Katona József Színház és a budapesti Thália Színház Bagó Bertalan rendezte előadása. Székely János Caligula helytartóját 1978-as ősbemutatója óta többször is színre vittek határon innen és túl. A darab olyan általános érvényű morális kérdéseket feszeget, amiknek köszönhetően a dráma mit sem veszít naprakészségéből; a verses tragédia mindaddig érvényes marad, amíg létezik hatalom és a hatalomnak kiszolgáltatott ember.
A stúdiószínpadon az egri tánctagozat Idők folyamán című koreográfiája látható. Feledi Jánost a női lelkek, érzések izgatták, az előadás az Órák című film nyomán készült.
Forgách Péter vitte színre Weöres Sándor Psychéjét a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban. Irodalmi szerepjáték ez, melyben a szerző egy állítólag hajdan élt költőnő, Lónyay Erzsébet alakjába bújik és megírja ennek a vad, szeszélyes és megkerülhetetlenül vonzó nőnek az életét, leveleit, de legfőképp verseit.
Ha Madách Imre Tragédiájával kezd el foglalkozni öt színész, egy fiatal rendező és egy apró stáb, gyakran kérdezik meg a barátaik tőlük: „Ti normálisak vagytok?" A Dömötör András rendezte E.T. a jelenből indítja el az álmok sorozatát és jut el egy lehetséges megoldásig.
A Kicsi Nyuszi Hopp Hopp videoklipszerű előadás, amely összegyűjtött dokumentumokból, improvizációkból, és az éjszakai világhoz kapcsolódó, romantikus, és kevésbé romantikus asszociációkból áll össze Pelsőczy Réka rendezésében.
Pintér Béla a szeretetlenségről csinált darabot. A Szutyok a szeretetlenséget és a szeretetlen ember kegyetlenségét emeli középpontba.
A fajok eredete Darwin azonos című művéből kiindulva egy olyan formai kísérletre vállalkozik, Dömötör Tamás rendezésében, amely ötvözni próbálja a tudományos ismeretterjesztést a költészettel.
A találkozó vendége lesz a marosvásárhelyi Yorick Stúdió 20/20 című előadásával.
Peter és Jerry / Állatkerti történet egy házaspár otthoni életében kutakodik sok iróniával. Vidnyánszky Attila rendező egy valódi házaspárt kért fel a szerepek eljátszására: Rudolf Pétert és Nagy-Kálózy Esztert.
nem baj... úgyis ez az utolsó ilyen fesztivál. Jövőre se quartett, se stúdiófesztivál, se semmi...
nem baj... úgyis ez az utolsó stúdiószínházi fesztivál.
Ciki és kicsinyes dolog, hogy zajlik a XXI. Stúdiószínházi fesztivál és a színház épületén SEMMI, sem egy plakát, sem egy transzparens - semmi nem jelzi. Bezzeg belépve a fal tele a Látogatók című előadáshoz kapcsolódó fotókkal...