Paganini a színházban

Filharmóniai bérlethangverseny egy hegedűzsenivel, Banda Ádámmal

Világszínvonalú hegedűművészt láthattunk és főleg hallhattunk Banda Ádám személyében január 21-én este a Gárdonyi Színház színpadán. Pedig látszólag egy szokásosan hangulatos, közepesen érdekes koncertnek ígérkezett az este. Sok-sok barát, kedves ismerős a nézőtéren, akik évtizede járnak a Filharmónia bérletével az egri Szimfonikus Zenekar koncertjeire, mert szeretik, sőt imádják az európai örök értékeset, az ún. klasszikus zenét.
 
 

Paganini a színházban

Filharmóniai bérlethangverseny egy hegedűzsenivel, Banda Ádámmal

Világszínvonalú hegedűművészt láthattunk és főleg hallhattunk Banda Ádám személyében január 21-én este a Gárdonyi Színház színpadán. Pedig látszólag egy szokásosan hangulatos, közepesen érdekes koncertnek ígérkezett az este. Sok-sok barát, kedves ismerős a nézőtéren, akik évtizede járnak a Filharmónia bérletével az egri Szimfonikus Zenekar koncertjeire, mert szeretik, sőt imádják az európai örök értékeset, az ún. klasszikus zenét.
 
 
 
 
 

Paganini a színházban

Filharmóniai bérlethangverseny egy hegedűzsenivel, Banda Ádámmal

Világszínvonalú hegedűművészt láthattunk és főleg hallhattunk Banda Ádám személyében január 21-én este a Gárdonyi Színház színpadán. Pedig látszólag egy szokásosan hangulatos, közepesen érdekes koncertnek ígérkezett az este. Sok-sok barát, kedves ismerős a nézőtéren, akik évtizede járnak a Filharmónia bérletével az egri Szimfonikus Zenekar koncertjeire, mert szeretik, sőt imádják az európai örök értékeset, az ún. klasszikus zenét.

Vagyunk Egerben ebből a speciálisan érdeklődő fajtából úgy cca. két-három ezren, ami a város lélekszámának vagy 5%-a… Ebből az egri színház nézőterére most befértünk vagy 400-an. E szám lehet, hogy nem túl sok, de biztató. Növekedhet. Nem halt még ki az értékes kultúra iránti vágy kicsiny skanzen-városunkban – íratja velem optimizmusom. (Hogy miként becsülöm ekkorára Eger komolyzene-barátainak táborát, erről majd máskor.)

De vissza a koncertre, Banda Ádámhoz. Szerény megjelenésű, vékonydongájú fiatalember lépett a színpadra, Lalo Spanyol szimfóniájának szólistájaként. Megnyerte 2007-ben a 42. Nemzetközi Szigeti-Hubay Hegedűversenyt, koncertezett már számos országban, pl. Kínában, a New York-i Carnegie Hallban. 2008-ban a moszkvai IV. Yampolsky Nemzetközi Hegedűversenyen járt, ahonnan elhozta a zsűri különdíját, és - ilyen talán még nem is volt - külföldi létére második helyezéssel tért haza. (A verseny döntőjében Bartók második hegedűversenyét játszotta.)

Ismerni véltem Édouard-Victoire-Antoine Lalo Spanyol szimfóniáját és ha jól emlékszem, a világhírű Itzhak Perlman hegedűjátékával. Hát ezért ilyen előítéletekkel vártam. A szerző, a romantikus zene francia képviselője egy spanyol származású francia család gyermekeként, 1823-ban született, amikor például Madách Imre nálunk Alsósztregován, Nógrád megyében. Tudom, ez egy nem ide illő és véletlen egybeesés, de leírom, hogy emlékezzünk.

De megint vissza a koncertre Lalóhoz és Banda Ádámhoz. Őszintén bevallom, mivel ez volt az első műsorszám, nem figyeltem a zenekarra, mert úgy tűnt, hogy tisztességes teljesített, nem zavart feltűnő hibákkal, véletlenül hamis hangokkal, tempóban maradt és főleg mert Banda Ádám a tizedik ütemnél felemelte a hegedűjét, rátette a vonót és odavonzott minden tekintetet. Ezután el sem engedte azokat.

Mert:

Nem csak varázslatosan virtuóz volt.

Nem csak elképesztően muzikális.

Nem csak ördögien szikrázó hegedűs, mint mondták egykor Paganinire.

Nem csak zeneileg tökéletesen pontos, hibátlan.

Hanem elképesztően és lebilincselően tehetséges. Áradt belőle az a földöntúli képesség, ami nehezen leírható, de aminek hatása alól a jelenlévők közül senki sem vonhatja ki magát.

A mű elhangzása utáni tapsorkán, füttyszó és bravózás a szolidabb műfajú rockkoncertekre emlékeztetett. Banda Ádámnak Egerben hatalmas sikere kerekedett. Abszolút megérdemelten. Egy – nem zenész – ismerősöm másnap azt találta mondani, hogy ilyen fantasztikus élményt még nem élt át egri koncerten.

Az ezt követő műsorszámok már nehezebben voltak élvezhetők. Ha ugyanis valami az elején óriásira sikerül, akkor azt nem lehet tovább fokozni. Egy Milhaud nevű brazil zeneszerző sok tételű, majd mind fülsértőre megírt műve inkább kissé idegesítő volt, semmint élvezhető. A szünet után pedig az örökbecsű és megunhatatlan Maurice Ravel Bolero című slágerdarabja, mint a hangszerelés magasiskolája sem tudta túlszárnyalni a kezdet, Banda Ádámtól eredeztethető, valószínűtlen tökéletességét.

Kellemes színfoltnak számított e koncerten a figyelmes gesztus, hogy maga a karmester, Szabó Sipos Máté vállalta a műsorvezető, moderátori szerepét. Tette ezt szépen megfogalmazottan, szimpatikusan és kulturáltan. A zenekart is ugyanilyen kulturáltan és határozottan irányította, ami nem lehetett könnyű feladat. Megmagyarázom, hogy miért. Egerben nincs annyi jó hangszeres zenész, ami kitesz egy normál létszámú szimfonikus zenekart (hogy miért, az megint egy másik cikk tárgya lesz egyszer), ezért azokat leginkább Miskolcról hívják kvázi kisegítőnek. Így történt most is, ami cca. 50%-os arányt jelentett. A zenész, mint minden más művész, szereti bemutatni tudását, ha arra érdemesítik, hogy hívják. Ilyenkor általában még rá is tesz egy ,,lapáttal”. Más szóval jobban ,,nyomja” a szólamát, mert jókedvvel bizonyítani akar. Ami érthető. Ámde helytelen, mert nem erről szól a zene. Tudta ezt jól a karmester és igyekezett a túlbuzgóságokat határozott vezényléssel moderálni. Sikerül neki egy feledhetetlenül jó koncertet összehoznia.

Sajnálhatja az, aki nem volt ott. Ám de valamelyest még pótolhatja, mert az Egri Szimfonikus Zenekarral május 2-án, hétfőn is lesz koncert, melynek címe a ,,Francia krémes”, Gounod, Saint-Saens, Bizet, ami ugye nem szorul bővebb magyarázatra.

,,Jöjjetek választottak…!”


 

 

 
 
  • 9Radó István2011március07.18:02ÚjVálasz

    Kedves Ottó!

    Örülök, hogy te is, no meg még vagy félezren a városból elolvasták írásomat. Elértem hát célomat. Közbeszéd tárgyává vált végre egy rövid ideig Egerben a komolyzene.
    Azon persze mindig meglepődök, hogy érthetetlen indulatokat is gerjesztek ismeretlenektől, akik azonnal, csúnyán leminősítenek.
    Gyáván, mert névtelenül.
    Érdekes, hogy a legtöbben mindig abba mernek belerúgni, aki nem része semmilyen hatalomnak.
    Úgy látszik, hogy így kerek a világ.

    Ezért aztán köszönöm, mert megtisztelt, hogy Te, a koncertszervező is reagáltál írásomra.
    Úgy vélem, hogy van közös célunk, küldetésünk. Egy apró különbséggel. Nekem ezért nem fizetnek soha. Nem függök senkitől. Ez énnékem dilettánsként passzióm. Még a jegyet is megvettem a koncertre...

    Sok, jól képzett mesteremberrel és néhány, igazi tehetséggel is találkoztam majd 30 éves kórusénekesi ,,pályafutásom" alatt és ezért nincs bennem elég alázat a karmesterek és munkásságuk iránt. A Te karmesteredet egyébként csak dicsértem, sőt, a zenekarodat is.
    Nem értem hát megütközésedet.
    Kérlek hidd el, itt nincs helye rosszul értelmezett zenész-szakmai gőgnek egy amatőrrel szemben. Azért nincs, mert mint írtam: közös (volna) a cél.

    Zenészbaráti üdvözlettel:
    Radó István

     
  • 8Agoto2011március05.18:21ÚjVálasz

    Utóirat az elküldött levelemhez: engem is utolért a nyomda ördöge. A vessző- és szóközhibákon kívül az alábbi szavak helyesen így olvasandók: ahhoz, fáradságot, énekel.
    Ágoston Ottó

     
  • 7Bekiabáló2011március05.15:22ÚjVálasz

    Kedves István!
    Megütközve olvastam a "Paganini a színházban" c. írásodat. 1980 óta élek "kicsiny skanzen-városunkban" és ez idő óta vagyok tagja az Egri Szimfonikus Zenekarnak is (nagy E-vel, mert ez a nevünk). Előtte 10 évig a Debreceni MÁV Filharmónikus Zenekar (nagy D-vel, mert ez volt a nevünk) tagja voltam. Így aztán 40 évi zenekari munkával a hátam mögött úgy érzem reagálnom kellett az itt leírtakra. Megütközve olvastam,(és itt követem a Te stílusodat)
    Mert:
    Olyan dolgokat kritizálsz, amiket tudnod, de legalább ismerned kéne ahoz, hogy kritizálhasd.
    Tárgyi tévedések vannak benne helyesírási és fogalmazási hibákkal tűzdelve
    "De vissza a koncertre".Mi is nagyon vártuk immár második találkozásunkat a kiváló ifjú tehetséggel, Banda Ádámmal.Nagy öröm volt vele egy színpadon muzsikálni. Az már biztosan elkerülte a figyelmedet, hogy egy ritkán hallható,igazán említésre méltó, virtuóz ráadás számmal Vajda János: Just for you című művével köszönte meg a közönség ovációját. Erről valószínűleg azért nem írtál, -pedig Te, mint fogalmaztad "egy speciálican érdeklődő fajtából való" vagy -mert lehet, hogy számodra ez a mű is talán "fülsértőre megírt, kissé idegesítő, semmint élvezhető" volt?
    "De megint vissza a koncertre". Kár, hogy "nem figyeltél" a zenekarra, mert nem csak "úgy tűnt", hanem tényleg "tisztességes(en- így írtad) teljesített, nem zavart feltűnő hibákkal és még tempóban is maradt." Ez igen! Ez aztán a hozzáértő megfogalmazás! Gratulálok! Hihetetlen tájékozottságodat bizonyítva még Lalo összes nevét is felsoroltad, ami nem nagy ügy mert a Brockhaus: Zenei Lexikon II./380. oldalán olvasható. Ha vetted volna a fáradtságot, egy kicsit tovább lapozva az 580. oldalra, azt is megtudhattad volna, hogy "egy Milhaud nevű brazil zeneszerző" aki 1892-ben Aix -en Provanceban született Darius Milhaud néven (hiszen neki is van neve) bizony francia. Ám ha figyeltél volna, az est karmestere ezeket "szépen megfogalmazottan, szimpatikusan és kulturáltan vállalt moderátori szerepében" (ez is szép fogalmazás) több más ide vonatkozó imformációval együtt elmondta. Az pedig, hogy a Saudades do Brasil című műve elegáns, könnyed humorával nem jutott el hozzád, nagyon csodálkozom, hiszen Te tudod, hogy "miről szól a zene".
    Végezetül egy komoly tárgyi tévedésedet szeretném helyre hozni. Igen, sok "kvázi kisegítő" volt a zenekarban./Ez egyáltalán nem egy ördögtől való dolog, hiszen a világon (!) szinte minden zenekar -beleértve a legnagyobbakat is- dolgoznak kisegítőkkel /persze ez mindenütt abszolut belügy/. Ezek a "kvázi kisegítők" azonban nem szokták"jobban nyomni" és nem "tesznek rá egy lapáttal", mert nekik nem kell "jó kedvvel bizonyítani" mert ők már bizonyítottak, ugyanis kiváló, profi zenekari művészek! A karmester pedig azért tudta "kulturáltan és határozottan" irányítani a zenekart, mert Ő egy kulturált és határozott, kiváló muzsikus, aki az az egész életét a zene szolgálatában éli és Ő tényleg tudja, hogy "miről szól a zene"! Hidd el, "Szabó Sipos karnagynak - Máténak (akinek szintén van még neve) nincs szüksége arra, hogy méltasd a munkásságát, Ő már bizonyított és csak a legnagyobb tisztelettel köszönhetjük meg neki, hogy már tizenhatodik éve együtt dolgozhatunk Vele. A mi munkánk pedig hallható: ha jó tetszik, ha nem akkor nem tetszik.De ez is egy szakma, és nagyon sokat kell ahoz tanulni, gyakorolni, hogy beülhessünk a zenekarba. Én úgy ismertelek meg Téged, mint segítőkész, jó szándékú, kultura pártoló nyomdászt, aki jó hangú, lelkes amatőrként különböző kórusokban énel. Mi változott azóta?
    Végezetül: Tényleg "sikerül"-t(a múlt idő jele) "egy feledhetetlenül jó koncertet összehozni",dolgoztunk is ezért éppen eleget. Belülről úgy éreztük, hogy a közönségnek is tetszett,és nekünk csak ez számít! Azért köszönjük az egyébként érezhetően jó szándékú "kritikádat", de fogadj el tőlem egy jó tanácsot: mielőtt hasonló céllal "hegyezni akarod a mondandódat" gondold át, mert egy ilyen írással sokkal többet ártasz, mint használsz nekünk is, de főleg magadnak. És mint írtad, ne legyen "sikk" a hangversenyre járás, hanem a zene szeretetéért és csak a zene által adható és kapható, megfoghatatlan, csodálatos élményért jöjjön a közönség koncertekre -csak úgy mint eddig. Az a néhány száz ember, akik jelenlétükkel megtisztelik koncertjeinket, hidd el ezért jönnek! Ez úton is köszönjük Nekik!
    Ezzel részemről a dolgot befejezettnek tekintem és remélem nem sértettelek meg a kritikád kritikájával.
    Baráti üdvözlettel: Ágoston Ottó

     
  • 6Bekiabáló2011március03.21:48ÚjVálasz

    Tisztelt Radó Úr!
    Én, a 3-as számú Bekiabáló szintén énekelek, bár \"csupán\" egy vidéki kis kórusban. De Önnek is tudnia kell, hogy a minőség nem ezen múlik. Azért is bátorkodtam megírni nyugodt hangvételű reakciómat az Ön \"kritikájára\", mert magam is sokat járok az Egri Szimfonikus Zenekar előadásaira, koncertjeire. Azt gondoltam, közölnöm kell Önnel, hogy meglátása helytelen, és egyedülálló, mert Önön kívül még nem találkoztam ilyen véleményű személlyel a közönségen belül. Őszintén sajnálom, ha kritikám megsértette Önt, bár állítása szerint ez nem igaz Önre, tehát nem is kellett volna figyelembe vennie. A sértegetést pedig én nem vagyok hajlandó figyelembe venni, ez ugyanis nem illik művészhez. Mindemellett teljesen alaptalan is. Meg kell jegyeznem, hogy csupán azért gondoltam, hogy teljesen laikusnak a témában, mert írása alapján ez derült ki számomra a nagy szakmai tévedése miatt.
    Őszintén örülök, hogy Banda Ádámot, és Szabó Sipos Máté karnagyot kihagyta kritizálásából. Ők ugyanis olyan nagy nevek ebben a szakmában, akikbe csak a teljesen tudatlanok kötnek bele. A zenekar tagjai könnyebb préda voltak.
    Nos, nem szeretném, ha újból megbántanám szerény véleményemmel, de úgy gondoltam, az Ön bátorsága után én is hangot adhatok a saját gondolataimnak. S mivel Ön állításával ellentétben nem mellőzte írásomat, így a személyes sértegetést én sem fogom figyelmen kívül hagyni. Legközelebb kérem, jobban nézze meg, hogy kire mondja, hogy gonoszkodva fitymál. Végezetül engedje meg, hogy kérjek valamit: a további sértegetést kérem valóban mellőzze, mert ez számomra lealacsonyító és megalázó. És mint művész, Ön sem engedheti meg, hogy ilyen írásai lássanak napvilágot.
    Tisztelettel:
    egy olyan személy, aki a zene élvezetéért jár koncertre, és nem a zenekar jogtalan lekicsinyléséért

     
  • 5Bekiabáló2011március02.10:07ÚjVálasz

    Köszönöm a nem éppen jóindulatú és nem tapintatos helyreigazítását, tisztelt 1, 2, 3, 4-es Bekiabáló, ki - stílusa alapján - egyazon személynek tűnik.
    Az írásom célja főként az volt, hogy érdeklődés és közbeszéd témájává tegyem szülővárosomban a komolyzenét. E célt pedig nem lehet langyos, semmitmondó hír írásával elérni. Szeretném ugyanis, hogy sikk legyen Egerben filharmóniai koncertre járni.

    Ennek a Milhaudnak azonban tényleg nem néztem utána, ugyanis a latinos, elhamisított, karneváli dallamvilága tévesztett meg - mea culpa. Amúgy meg írásom lényege szerint, nem volt ez fontos. Itt Banda Ádám nevű zseni volt az abszolút főszereplő, őt dicsérem, meg Szabó Sípos karnagyot. Rájuk hegyeztem ki mondandómat.

    Helyesen írta egyébként, hogy zenei dilettáns vagyok, úgy 50 éve, mert én ezt büszkén vállalom. Jelenleg is ilyenként énekelek a Parasztbecsület és a Bajazzók operakórusában, Miskolcon...
    No meg dilettánsként alapítottam már két kórust is Egerben.

    Mégegyszer köszönöm, hogy elolvastam írásomat, mert azt megtiszteltetésnek veszem. Ám értékelhető elemzés és indoklás nélküli, gonoszkodó fitymálását - ugye megérti - mellőzöm.
    Tisztelettel:
    Radó István

     
  • 4Bekiabáló2011február28.23:34ÚjVálasz

    A cikk a szerző tökéletes dilettantizmusát és hozzá nem értését tükrözi...

     
  • 3Bekiabáló2011február28.23:15ÚjVálasz

    Tisztelt Radó Úr!
    Sajnálatosan olvasom, hogy olyan témában kíván hozzászólni, melyhez szembetűnően nem ért. Azt meg sem említeném, hogy a fogalmazása milyen mélységekben van, mert az nem kapcsolódik szorosan kritikája tartalmához. Laikusként, azt hiszem, bátor dolog ilyen erős baklövéseket ilyen mély meggyőződéssel hangoztatni. Tehát kérem, legközelebbi hozzászólása előtt mind nyelvtani, mind zenei ismereteit bővítse a használható kritika érdekében. De a bátorságához gratulálok!

     
  • 2Bekiabáló2011február28.23:09ÚjVálasz

    A cikk a szerző tökéletes dilettantizmusát és hozzá nem értését tükrözi...

     
  • 1Bekiabáló2011február28.23:01ÚjVálasz

    Ez a "kritika" kritikán aluli!
    Nem való egy SZÍNvonalas újság hasábjaira...
    Tisztelt Radó Úr! Szépen kérem, ha nem tud, ne írjon!
    És hogy csak a legdurvább tárgyi tévedését említsem: Milhaud a francia hatok kiemelkedő zeneszerzője volt, és fantasztikus muzsikát komponált. Tessék felnőni a zenéjéhez, aztán lehet szedett-vedett "kritikát" írkászni!

     

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!