Jogszerűtlen volt az előző megyei önkormányzat
2011.02.24.00:00
A február 23-án tartotta Heves Megyei Közgyűlés eseti bizottságának első munkaülésén tárgyaltak a 2010-es cafeteria közbeszerzési eljárásának hiányáról, az őrző-védő szolgálatok kérdéséről, dr. Sós Tamás volt elnök Skoda Superb típusú autójának üzemanyag-elszámolásáról.
Az ülést követő sajtótájékoztatón Sveiczer Sándor Péter, a testület elnöke elmondta: rögtön az elején több fontos téma is napirendre került, a jelek azt mutatják, hogy sajnos igenis léteznek olyan tisztázatlan ügyek, voltak olyan kétséges ügyek a korábbi, szocialista megyei vezetés idején, amelyeket szükséges megvizsgálni.
Csőgér Bálint bizottsági tag szavai szerint elsőként a cafeteriával foglalkoztak. A törvény szerint 8 millió forintos értékhatár felett kötelező lefolytatni a közbeszerzési eljárást. Az előző, szocialista irányítású megyei önkormányzat 2010-ben közbeszerzés nélkül, 10 millió forintot meghaladó értékben rendelt meleg étkezési utalványokat. A jelek szerint dr. Sós Tamás elnöksége alatt jogszabálysértően, a jogszabályok megkerülésével működhetett a Heves Megyei Önkormányzat.
A következő fontos téma, amiről tárgyaltak, az volt. A Heves Megyei Önkormányzat 2008 végén szerződést kötött a Top Cop Security Zrt. nevű céggel állandó őrző-védő feladatok ellátására. E szerződésben benne foglaltatott a rendkívüli közgyűlések biztosítása is, ám ennek ellenére a dr. Sós Tamás által vezetett előző önkormányzat esetenként több más céggel – In-Kal Security Kft., Agria-Véd Security Kft., ISS Facility Services Kft., Kandver Security Kft. – szintén kötött hasonló szerződéseket a közgyűlés üléseinek biztosítása céljából. Ezek az újabb cégek jóval magasabb óradíjjal dolgoztak, mint a tevékenységgel eredetileg megbízott cég. Felvetődik a kérdés: miért volt erre szükség? Vajon ennyire félt az előző önkormányzat a választópolgároktól? Szinte biztos, hogy emiatt a megyét ugyancsak többmillió forintos kár érhette.
A bizottság vizsgálata során kiderült az is, hogy 2008. október végén született egy főjegyzői utasítás, amely a hivatali gépjárművek üzemanyagnormáit lényegesen megemelte az APEH vonatkozó rendelkezéseihez képest. Ennek következtében dr. Sós Tamás volt elnök Skoda Superb típusú autója számára 12 literes normát állapítottak meg: ez 100 kilométerenként több mint 4 literrel haladja meg a gyártó által megadott, illetve az APEH által elfogadott fogyasztási értéket, ami 7,6 liter 100 kilométerenként.
Dr. Sós Tamás autója 2008. október 31. és 2010. októbere között közel 120 ezer kilométert futott. A korrekciós tényezőket – így a városi használatot, a téli üzemmódot, a légkondicionáló használatát – is figyelembe véve ezen idő alatt közel 4400 liter gázolaj túlfogyasztása vélelmezhető. Ha az említett korrekciós tényezőket figyelmen kívül hagyjuk és csak a gyári adatokat nézzük, a vélelmezhető túlfogyasztás már mintegy 6000 liter.
A másik három hivatali Skodánál ugyancsak megemelt normával számoltak, ha mindent egybevetünk, az összesen négy autó korrekciós tényezőket figyelembe vevő, vélhető túlfogyasztása az említett időszakban több, mint 6800 liter. Egy átlagos, 339 liter forintos gázolaj-árral számolva is több, mint 2,2 millió forint kár érhette emiatt a Heves Megyei Önkormányzatot.
Az említett főjegyzői utasítás már nem érvényes, az új megyei főjegyző úr, mihelyst észlelte a problémát, azonnal intézkedett.
Kérdés, hogy vajon két évig műszaki hibás autóval közlekedett dr. Sós Tamás? Vajon hova tűnt dr. Sós Tamás, az előző megyei közgyűlés MSZP-s elnöke hivatali Skodájából két év alatt közel 4400 liter gázolaj? Vajon két évig lyukas volt a Skoda tankja és ezt nem vették észre a kötelező szervízeken? Vagy netán máshová is jutott a hivatali gázolajból? Dr. Sós Tamás volt közgyűlési elnök hogyan igazolhatott aláírásával ilyen eltúlzott és indokolatlanul magasnak tűnő teljesítést?
Az üzemanyag-norma, illetve az őrző-védő szolgáltatás ügyében a bizottság elnöke feljelentéssel él a Heves Megyei Rendőr-főkapitányságon. A cafeteriát illetően a bizottság megállapította, hogy az előző megyei önkormányzat nem jogszerűen járt el.
Csőgér Bálint bizottsági tag szavai szerint elsőként a cafeteriával foglalkoztak. A törvény szerint 8 millió forintos értékhatár felett kötelező lefolytatni a közbeszerzési eljárást. Az előző, szocialista irányítású megyei önkormányzat 2010-ben közbeszerzés nélkül, 10 millió forintot meghaladó értékben rendelt meleg étkezési utalványokat. A jelek szerint dr. Sós Tamás elnöksége alatt jogszabálysértően, a jogszabályok megkerülésével működhetett a Heves Megyei Önkormányzat.
A következő fontos téma, amiről tárgyaltak, az volt. A Heves Megyei Önkormányzat 2008 végén szerződést kötött a Top Cop Security Zrt. nevű céggel állandó őrző-védő feladatok ellátására. E szerződésben benne foglaltatott a rendkívüli közgyűlések biztosítása is, ám ennek ellenére a dr. Sós Tamás által vezetett előző önkormányzat esetenként több más céggel – In-Kal Security Kft., Agria-Véd Security Kft., ISS Facility Services Kft., Kandver Security Kft. – szintén kötött hasonló szerződéseket a közgyűlés üléseinek biztosítása céljából. Ezek az újabb cégek jóval magasabb óradíjjal dolgoztak, mint a tevékenységgel eredetileg megbízott cég. Felvetődik a kérdés: miért volt erre szükség? Vajon ennyire félt az előző önkormányzat a választópolgároktól? Szinte biztos, hogy emiatt a megyét ugyancsak többmillió forintos kár érhette.
A bizottság vizsgálata során kiderült az is, hogy 2008. október végén született egy főjegyzői utasítás, amely a hivatali gépjárművek üzemanyagnormáit lényegesen megemelte az APEH vonatkozó rendelkezéseihez képest. Ennek következtében dr. Sós Tamás volt elnök Skoda Superb típusú autója számára 12 literes normát állapítottak meg: ez 100 kilométerenként több mint 4 literrel haladja meg a gyártó által megadott, illetve az APEH által elfogadott fogyasztási értéket, ami 7,6 liter 100 kilométerenként.
Dr. Sós Tamás autója 2008. október 31. és 2010. októbere között közel 120 ezer kilométert futott. A korrekciós tényezőket – így a városi használatot, a téli üzemmódot, a légkondicionáló használatát – is figyelembe véve ezen idő alatt közel 4400 liter gázolaj túlfogyasztása vélelmezhető. Ha az említett korrekciós tényezőket figyelmen kívül hagyjuk és csak a gyári adatokat nézzük, a vélelmezhető túlfogyasztás már mintegy 6000 liter.
A másik három hivatali Skodánál ugyancsak megemelt normával számoltak, ha mindent egybevetünk, az összesen négy autó korrekciós tényezőket figyelembe vevő, vélhető túlfogyasztása az említett időszakban több, mint 6800 liter. Egy átlagos, 339 liter forintos gázolaj-árral számolva is több, mint 2,2 millió forint kár érhette emiatt a Heves Megyei Önkormányzatot.
Az említett főjegyzői utasítás már nem érvényes, az új megyei főjegyző úr, mihelyst észlelte a problémát, azonnal intézkedett.
Kérdés, hogy vajon két évig műszaki hibás autóval közlekedett dr. Sós Tamás? Vajon hova tűnt dr. Sós Tamás, az előző megyei közgyűlés MSZP-s elnöke hivatali Skodájából két év alatt közel 4400 liter gázolaj? Vajon két évig lyukas volt a Skoda tankja és ezt nem vették észre a kötelező szervízeken? Vagy netán máshová is jutott a hivatali gázolajból? Dr. Sós Tamás volt közgyűlési elnök hogyan igazolhatott aláírásával ilyen eltúlzott és indokolatlanul magasnak tűnő teljesítést?
Az üzemanyag-norma, illetve az őrző-védő szolgáltatás ügyében a bizottság elnöke feljelentéssel él a Heves Megyei Rendőr-főkapitányságon. A cafeteriát illetően a bizottság megállapította, hogy az előző megyei önkormányzat nem jogszerűen járt el.