Teher a forgalom
2008.04.03.00:00
Egyre nagyobb problémát okoz városunkban a teherforgalom. Nem csupán amiatt, hogy rongálja a közutakat, de a lakosság nyugalmát is sok esetben megzavarják a hatalmas gépjárművek.
Az ipari forgalomhoz azonban elkerülhetetlen, hogy bejussanak városunkba.
Az Magyar Közút Kht. minden évben forgalomszámlálást végez, erre és a forgalom növekedésére vonatkozóan állnak rendelkezésünkre adatok. Általánosságban elmondható, hogy 1985 óta a közúti forgalom, mintegy ötven százalékkal növekedett, és ennek a növekedésnek jelentős része az elmúlt öt évre esik.
- Az utak állapota több mutató alapján is országos átlag körüli, de sajnos nem elégítik ki a mai igényeket. Komoly problémák vannak a felületek épségével, hullámosságával, és a teherbírással is - vázolja a helyi viszonyokat Szerencsi Gábor, a Heves Megyei Közút Kht. igazgatója.
Elmondása szerint az alsóbbrendű utakon sajnos már a hálózat kétharmada nem megfelelő állapotú, a főúton a helyzet valamivel jobb. – Mindenki a saját környezetében tartja a legrosszabbnak az állapotokat, de úgy gondolom, hogy sajnos mind a város, mind a megye minden szegletében rossz állapotúak az utak.
Kapacitásprobléma a 25-ös főúton van csúcsidőben, azaz a reggeli és a délutáni órákban. Már huszonötezer fölötti egység-járműforgalmat is mértek az elmúlt időszakban ezen a részen. Pontosan ezért szorgalmazzák Egerben egy másik észak-déli irányú vonulat szükségességét. Ez lesz az úgynevezett Keleti elkerülő, amelynek nyomvonala megvan, illetve az engedélyezési tervei elkészültek.
Gadavics Gyula, a főmérnéki iroda vezetője szerint a fő problémát az okozza, hogy Eger egy észak-dél irányban hosszan elnyúló település, amely gyakorlatilag egy átkelő úttal, a már említett 25-ös számúval, valamint az azzal párhuzamos Bástya utcával rendelkezik, és emiatt a 25-ösre terelődik az összes átmenő forgalom, különösen a tehergépjárműveké.
Az egyes városrészeknél lakossági panaszok vannak a teherautó forgalomra, illetve a teherjárművek közterületi tárolására. A problémát úgy próbálják megoldani, hogy több helyen lakóövezeti pihenőterületeket jelölnek ki. Ilyen például a régi Cifrakapu utca, ahol a lakók kérésének helyt adva a teherforgalmat az útra a Tetemvár utcáról a 25-ös útra terelik. Lakó-pihenő övezetet már az Almagyardombi úton is és a Tihaméri Lakótelepen is jelöltek ki. Kimondottan olyan utcákat, ahol nincs nagy üzleti forgalom.
Jellemzően a Kistályai úton érkeznek be a teherautók, de legnagyobb ipari üzemünk, a ZF Hungária Kft., végeredményben le is fogja ezt a forgalmat. Ezen kívül a város déli részén található Ipari Parkhoz Budapest irányából, az autópálya felől érkezik és távozik az áruszállítás és nyersanyagszállítás. Ezért nem jellemző igazán nagy átmenő forgalom a városban –magyarázza Gadavics.
Az Magyar Közút Kht. minden évben forgalomszámlálást végez, erre és a forgalom növekedésére vonatkozóan állnak rendelkezésünkre adatok. Általánosságban elmondható, hogy 1985 óta a közúti forgalom, mintegy ötven százalékkal növekedett, és ennek a növekedésnek jelentős része az elmúlt öt évre esik.
- Az utak állapota több mutató alapján is országos átlag körüli, de sajnos nem elégítik ki a mai igényeket. Komoly problémák vannak a felületek épségével, hullámosságával, és a teherbírással is - vázolja a helyi viszonyokat Szerencsi Gábor, a Heves Megyei Közút Kht. igazgatója.
Elmondása szerint az alsóbbrendű utakon sajnos már a hálózat kétharmada nem megfelelő állapotú, a főúton a helyzet valamivel jobb. – Mindenki a saját környezetében tartja a legrosszabbnak az állapotokat, de úgy gondolom, hogy sajnos mind a város, mind a megye minden szegletében rossz állapotúak az utak.
Kapacitásprobléma a 25-ös főúton van csúcsidőben, azaz a reggeli és a délutáni órákban. Már huszonötezer fölötti egység-járműforgalmat is mértek az elmúlt időszakban ezen a részen. Pontosan ezért szorgalmazzák Egerben egy másik észak-déli irányú vonulat szükségességét. Ez lesz az úgynevezett Keleti elkerülő, amelynek nyomvonala megvan, illetve az engedélyezési tervei elkészültek.
Gadavics Gyula, a főmérnéki iroda vezetője szerint a fő problémát az okozza, hogy Eger egy észak-dél irányban hosszan elnyúló település, amely gyakorlatilag egy átkelő úttal, a már említett 25-ös számúval, valamint az azzal párhuzamos Bástya utcával rendelkezik, és emiatt a 25-ösre terelődik az összes átmenő forgalom, különösen a tehergépjárműveké.
Az egyes városrészeknél lakossági panaszok vannak a teherautó forgalomra, illetve a teherjárművek közterületi tárolására. A problémát úgy próbálják megoldani, hogy több helyen lakóövezeti pihenőterületeket jelölnek ki. Ilyen például a régi Cifrakapu utca, ahol a lakók kérésének helyt adva a teherforgalmat az útra a Tetemvár utcáról a 25-ös útra terelik. Lakó-pihenő övezetet már az Almagyardombi úton is és a Tihaméri Lakótelepen is jelöltek ki. Kimondottan olyan utcákat, ahol nincs nagy üzleti forgalom.
Jellemzően a Kistályai úton érkeznek be a teherautók, de legnagyobb ipari üzemünk, a ZF Hungária Kft., végeredményben le is fogja ezt a forgalmat. Ezen kívül a város déli részén található Ipari Parkhoz Budapest irányából, az autópálya felől érkezik és távozik az áruszállítás és nyersanyagszállítás. Ezért nem jellemző igazán nagy átmenő forgalom a városban –magyarázza Gadavics.
POSTA MARIANN