Hasznosítsd magad!

A Harmónium Egyesület környezettudatosságra nevelő komplex kampányának nyitórendezvényét tartották február 15-én az Egri Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Vendéglátóipari Szakközép-, Szakiskola és Kollégiumban.
 
 

Hasznosítsd magad!

A Harmónium Egyesület környezettudatosságra nevelő komplex kampányának nyitórendezvényét tartották február 15-én az Egri Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Vendéglátóipari Szakközép-, Szakiskola és Kollégiumban.
 
 
 
 
 

Hasznosítsd magad!

A Harmónium Egyesület környezettudatosságra nevelő komplex kampányának nyitórendezvényét tartották február 15-én az Egri Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Vendéglátóipari Szakközép-, Szakiskola és Kollégiumban.
Hasznosítsd magad!- A projekt célja a hulladéktermelés megelőzése és a még így is keletkező hulladék hasznosítása.

A projekt fő szemléletformálási szempontjai közé tartozik a megelőzés, vagyis a diákok körében olyan felfogás, nézet kialakítása, amelyben a hulladékképződés megelőzése a legfontosabb cél. A szervezők arra törekszenek, hogy a tudatos vásárlás megismertetésével lehetőség szerint kiküszöböljék a „minél többet fogyasszunk” szemléletet, amely kapcsán a felhalmozott hulladék mennyisége jelentősen csökkenhet.

Az újrahasznosítás témaköre a program gerincét képezi, vagyis a fő irányelvek között szerepel a szelektív hulladékgyűjtés iránti személyes elkötelezettség kialakítása. Kívánt következmény, hogy az elhangzó információk hatására a hallgatók keressék a fakultatív lehetőségeket a hulladék elszállítására, akár szervezett, iskolai kereteken belül is (pl. papírgyűjtés vagy iskolai cserebere akciók megszervezése). E tevékenységnek a környezetvédelmen felül közösségformáló ereje van, ha többen vagyunk, többre megyünk, mint egyedül!

További cél, hogy a műsor és a hozzá kapcsolódó programok, játékok segítségével a diákokban felébredjen a közvetlen lakókörnyezet tisztántartására való igény, ami ne csak kampányszerűen valósuljon meg akár otthon, akár az iskolában, hanem a tanulók egy életre kedvet kapjanak egy újszerű, fenntartható, környezettudatos viselkedésminta elsajátításához.

A projekt szervezői egy olyan, hosszabb távú célt tartanak üdvösnek, miszerint a megelőzésre és tudatosságra nevelő iskolai oktatás keretében olyan nemzedékek válnak a felnőtt társadalom részévé, amelynek tagjai saját utódaik számára is követendő, környezettudatos példával járnak elő.


A rádióműsor-sorozat projektünk gerincét alkotja: minden nap 102 település, 294 iskolájában több mint 70 000 diákot érünk el vele közvetlenül. Partnerünk, a Diák- és Ifjúsági Újságírók Egyesülete (DUE) biztosítja az iskolák elérést, azokban az intézményekben, amelyek iskolarádiót működtetnek. A hálózatban minden iskolanapon szól spotunk, amely havonta egy-egy üzenetet fogalmaz meg. Ezt egészítik ki, magyarázzák interjúink a hét 2 napján kéthetente változó tartalommal. Azaz egy-egy üzenetet két interjú bont ki. 2011. február 1. – 2012. január 31. között iskolaidőben összesen 10 spot és 20 interjú hangzik el.
A spotok, interjúk diákújságírókkal együttműködve valósulnak meg. Riportereink egyfajta mentorként dolgoznak majd mellettük, képzésüket, felkészítésüket Egyesületünk önerőből biztosítja. Az Önkéntesség Európai Évéhez és az érettségihez kapcsolódó 50 órás kötelező önkéntességhez is kapcsolódik programunk. A rendszeresen együttműködő fiataloknak önkéntes szerződést kínálunk.
Az iskolarádiók közvetlen elérést biztosítanak a 6-18 éves gyermekekhez, ugyanakkor nem rendelkeznek megfelelő kapacitással tematikus (pl. környezeti nevelési) rádióműsorok készítéséhez, így ezidáig nem is jelent meg a jelen pályázatban tervezetthez hasonló szemléletformáló műsor az iskolarádiók palettáján.- mondta el a sajtótájékoztatón Gutjahr Zsuzsanna, a Harmónium Független Kommunikációs Egyesület elnöke.


Kreatív, rávezető, ugyanakkor a bevésődét is segítő pedagógiai és egyben szórakoztató eleme programunknak. Célunk egy többszintű kvíz összeállítása, egymásra épülő elemekből, ahol tippelésre is lehetőség van, olykor a szerencse is segíthet, ugyanakkor leginkább a tudásnak van benne szerepe. A hulladék megelőzése, csökkentése, kezelése mellett természetesen a természet- és környezetvédelem egyéb területeiről is válogatunk a kérdéscsokorba. A legmagasabb pontot elérők egymással mérkőzhetnek majd meg értékes nyereményekért. A játék - nyári programozása után - 2011. őszétől elérhető el.

Alkotói pályázat, online tárlat, kiállítás és bemutató
A „Szemét? egy verseny” meghirdetése 2011. őszén. Bármi beküldhető, ami hulladékból készült, vagy megelőzte egy tárgy hulladékká válását (új funkció, újrahasználat, újrahasznosítás). A pályaművek digitálisan (fotó) küldendők be (postaköltség és csomagolóanyag-takarékosság miatt). A zsűri és a szavazók az online tárlat alapján mondhatnak azokról véleményt. A nyertes alkotások díjazása, kiállítás szervezése a legérdekesebb pályaművekből Győrött, divatbemutatóval (saját készítésű ruhák, kiegészítők, retextiles termékek) egybekötve 2012. januárban (projektzáró sajtótájékoztatóval). - tudtuk meg Tóth János, projektmenedzsertől.

Kiegészítő projektelemek:
Interaktív honlap létrehozása: www.aprolepes.hu
A felületen valamennyi spot, riport, téma elérhető lesz, ahogyan a kvíz is, a fórum és az online tárlat.
A facebook oldalon a projekt reklámozása (www.facebook.com/harmonium oldalon), közösségszervezés, fiatalok „megmozgatása”.

Plakát-kampány: vizuális kampányelemünk az iskolákban a sokkolás eszköze lesz. A hulladék illegális elhelyezésének a természeten ejtett traumájára kívánja ráirányítani a figyelmet. Időpontja: 2011. szeptember-október.

Felmérés készítése a fiatalok környezettudatosságáról: 2011. februárjában és decemberében a diákok közül 500 – 500 fő lekérdezése a környezettudatosságról, napi hulladékkezelési szokásaikról, a második felmérésnél a kampány elemeire is rákérdezünk. Önkitöltős kérdőívvel, tanári koordinációval.
 
A projekt szemléletformálási céljai
    MEGELŐZÉS:
•    A hulladékképződés megelőzését előtérbe helyező szemlélet kialakítása.
•    A „gyakorlatias” környezettudatosság ösztönzése (vásárlás, fogyasztás, háztartás).
•    A vásárlói és fogyasztói tájékozottságra való igény felkeltése, a „minél többet fogyasszunk” szemlélet kiküszöbölése.
    CSÖKKENTÉS:
•    A hulladékgazdálkodással kapcsolatos környezeti problémák iránti érzékenység erősítése, a tudatos választásra, döntésre való igény felébresztése.
    ÚJRAHASZNOSÍTÁS:
•    A szelektív hulladékgyűjtés iránti személyes elkötelezettség kialakítása, a szelektív gyűjtés környezeti és társadalmi hasznának tudatosítása.
    KÖRNYEZETTERHELÉS CSÖKKENTÉSE:
•    A közvetlen lakókörnyezet tisztántartására való igény felébresztése.
•    A hulladékok (kiemelten a veszélyes hulladékok) környezetromboló hatásainak a tudatosítása.


Hazánkban a környezeti fenntarthatóságot érintő problémák két kiemelt területe a szelektív hulladékgyűjtés és a hulladék-megelőzés. A szelektíven gyűjtött hulladék aránya a (lakossági) szilárd hulladékon belül európai összehasonlításban kiugróan alacsony (≈20%), a lakosok 29%-a annak ellenére nem gyűjt szelektíven, hogy erre lehetősége lenne. A hulladék-megelőzéssel kapcsolatos lakossági adatok még rosszabb képet mutatnak: a felnőtt lakosság kevesebb mint harmada érvényesíti a hulladékképződés mérséklésének vagy az anyagtakarékosságnak a szempontját saját mindennapi életében. Mindez elsősorban a lakosok szemléleti attitűdjeivel, fogyasztási és életviteli szokásaival magyarázható, hiszen a hulladékgazdálkodási infrastruktúra az elmúlt években végbement fejlesztései, valamint a kereskedelemben bevezetett innovációk ma már lehetővé tennék a környezettudatosság gyakorlati érvényesítését az élet számos területén.

A felnőtt lakosság körében kimutatott – környezeti tudatosságot érintő – problémák a 6-18 éves korosztály körében is hasonlóképpen jelentkeznek. Minthogy erre a korcsoportra a környezeti problémák iránti fogékonyság és nyitottság jellemző, továbbá az ebben az életkorban elsajátított magatartásminták az élet későbbi szakaszában is meghatározóak, a 6-18 éves korosztály a környezeti nevelés és szemléletformálás kiemelt célcsoportját kell hogy képezze. Mindezek ellenére a környezeti problémákhoz kapcsolódó szemléletformálás ebben a korosztályban nem eléggé hatékony, mert:
    A legtöbb esetben nem megfelelő a szemléletformálást célzó kommunikáció módja és eszköze: az oktatási keretek között, direkt módon (mintegy tananyagként) átadott környezeti ismeretek nem tudják szignifikánsan befolyásolni a gyermekek környezeti attitűdjét, nem tudják ellensúlyozni a kereskedelmi média (fogyasztásra ösztönző, és ebből a szempontból negatív) szemléletformáló hatását.
    Nem megfelelő a kommunikáció tartalma és “üzenete”: a környezeti szemléletformálás kimerül a hulladékgyűjtéssel kapcsolatos konkrét információk és a (legtöbb esetben sztereotíp) gyakorlati tanácsok átadásában, míg a személyes környezeti attitűdöt érintő nevelés, valamint a problémában való személyes érintettség tudatosítása sok esetben háttérbe szorul.

A fenti problémákra nyújt megoldást a jelen projekt keretében lebonyolított – a hat konvergencia régió 294 általános- és középfokú oktatási intézményének több mint 100 ezer tanulóját közvetlenül elérő – komplex kommunikációs kampány.


Egerben, az alábbi iskolák vesznek részt a projektben:
Deák Ferenc Római Katolikus Ált. Isk.
Dr. Kemény Ferenc Ált. Isk.
Arany János Ált. Isk. és Szakiskola
Bornemissza Gergely Szki. és Koll.
Dobó István Gimnázium
Egri Csillagok Középiskolai Kollégium
Gárdonyi G. Gim. és Szki.
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szki.
Kossuth Zsuzsa Gimn. és Szakképző Isk.
Mezőgazdasági Szki. és Koll.
Pásztorvölgyi Általános Isk. és Gim.
Szilágyi Erzsébet Gimnázium
Wigner Jenő Műsz. Inform. Szki.
 

 
 
  • 1Kisszekund2011február16.12:12ÚjVálasz

    Hű, azannya... ezt a bőbeszédűséget.
    A közmondás jut eszembe. Sok beszédnek (írásnak) sok az alja.
    A szelektív hulladékgyűjtés, meg a környezetünk védelme szép és értelmes cél. Ez rendben is volna.

    Na de egy semmit sem vétő, szelíd hangú hangszert, a harmóniumot névként választani?
    Nem értem. Nomen est Omen? Csak nem?

     

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!