Tudatos fogyasztók a piacon
A régióban fontos szerepet játszó Közép-európai Fogyasztóvédelmi Egyesület (KEFEE) több mint 64 millió forintos költségvetésű programja 2009. május elsején indult a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismeretek bővítése, valamint a tudatos fogyasztói magatartás kialakításának elősegítése céllal.
A program teljes neve: "Tudatos fogyasztói magatartás kialakulásának elősegítésére végzett, a felelősségteljes életmódot, fogyasztói alapismeretek elsajátítását valamint fenntartható fogyasztási ismeretek átadását segítő oktatási és tájékoztatási tevékenységek".
A projekt eredményei között, a szakemberképzés mellett elektronikus felület kialakításáról, eddig hozzá nem férhető tananyagok, szakmai segédanyagok, tájékoztató anyagok létrehozásáról számolt be Dr. Kiss Attila, a KEFÉE ügyvezető elnöke.
Az elnök hangsúlyozta, hogy a pályázati program egy misszió elindítása, melyben nagyon fontos szerepet kap a fiatalabb korosztályok szemléletformálását elősegítő közoktatási program is.
Két partnerintézmény vett részt a munkában, az Arany János Általános Iskola valamint a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola és Szakiskola, melyekben modell jelleggel próbálták ki a nyolc modulból álló, az oktatás széles skáláját lefedő programot.
Kiss Attila arról is beszámolt, hogy az EGERFOOD Regionális Tudásközpontnak otthont adó Eszterházy Károly Főiskola, fogyasztóvédelmi szakemberek számára indított szakmai továbbképzésein több mint százan vettek részt az elmúlt időszakban.
A szakemberektől a tanulókig, a társadalom széles rétegeit megcélzó program keretében hat településen rendeztek lakossági fórumot fogyasztóvédelem témában.
"Foodteszt" elnevezéssel két alkalommal rendeztek élelmiszerbiztonsági és fogyasztóvédelmi középiskolai tanulmányi versenyt 14-18 évesek számára amely kibővült megyei majd országos rendezvénnyé. A verseny célja a fiatalok élelmiszeripari és gyártástechnológiai ismereteinek fokozása, tudatos fogyasztói magatartás kialakítása.
A programban a fogyasztói attitűdöt 336 fő megkérdezésével végzett közvélemény-kutatás kapcsán értékelték. Többek között a fogyasztók tájékozódási hajlandóságát, ismeretszerzési szokásait is mérték.
A kiadott szóróanyagok legfontosabb témái között szerepelnek az élelmiszerbiztonsággal, az E számokkal, a méreganyagokkal és a pozitív élettani hatású élelmiszerekkel kapcsolatos információk, valamint a műszaki termékekkel és jogi biztonsággal foglalkozó kérdések.