A kerékpározás helyzete Egerben

Hogyan is lehet a kerékpározást az intermodális közlekedésbe bevonni? A témáról Oláh György, a Bringaút Közhasznú Egyesület elnöke „Kerékpárosok beilleszkedése a települési közösségi közlekedésbe” címmel tartott előadást az Európai Mobilitási Hét programjai sorában ma délelőtt, a Városházán.
 
 

A kerékpározás helyzete Egerben

Hogyan is lehet a kerékpározást az intermodális közlekedésbe bevonni? A témáról Oláh György, a Bringaút Közhasznú Egyesület elnöke „Kerékpárosok beilleszkedése a települési közösségi közlekedésbe” címmel tartott előadást az Európai Mobilitási Hét programjai sorában ma délelőtt, a Városházán.
 
 
 
 
 

A kerékpározás helyzete Egerben

Hogyan is lehet a kerékpározást az intermodális közlekedésbe bevonni? A témáról Oláh György, a Bringaút Közhasznú Egyesület elnöke „Kerékpárosok beilleszkedése a települési közösségi közlekedésbe” címmel tartott előadást az Európai Mobilitási Hét programjai sorában ma délelőtt, a Városházán.

Szakemberek vázolták fel környezet és életmód összefüggéseit, hatásait és a környezetbarát városi közlekedés legfontosabb kérdéseit az Európai Mobilitási Hét részeként rendezett előadássorozaton. A téma fontosságáról a kerékpáros közlekedés vonatkozásában is meggyőződhettek a résztvevők, hiszen Oláh György, a Bringaút Közhasznú Egyesület elnöke arról beszélt, hogyan lehet a közösségi közlekedésbe integrálni a kerékpárosokat.

Nem baj, ha egy kicsit meglódítjuk elkényelmesedett fantáziánkat, és megpróbáljuk legalább elképzelni, hogyan is lehet egyénileg hatékonyan közlekedni. Képzeljük el, hogy itt Egerben a lakásból kilépve felpattanunk kedvenc bringánkra és elhajtunk a vasútállomásra. Ott felszállunk a következő vonatra, miközben a kétkerekűt biztonságban tudjuk egy jól kiépített tárolóban. A vonattal elutazunk mondjuk a fővárosba, ahol a pályaudvaron bérelhetünk egy otthonihoz hasonló kerékpárt, s azzal kényelmesen elintézzük dolgainkat, tárgyalunk, kommunikálunk, randevúzunk, vásárolunk, tanulunk, dolgozunk, üzletet kötünk.
Az ügyeinket elintézve, hasonlóképpen jutunk vissza Egerbe, ahol a vasútállomáson ott vár megszokott kétkerekűnk, amivel hazatekerünk.
Nem feltétlen kell utópiára gondolni, a modell már működik Európa számos városában, ahol a kerékpáros közlekedés komoly figyelmet kap. A könnyű, környezet- és költségkímélő megoldást rengetegen használják. Ez a közlekedési mód, csökkenti a zsúfoltságot, óvja a környezetet, az épített értékeket és az egészséget.
Oláh György ma délelőtti előadásából kiderült, hogy a helyi kerékpáros közlekedési fejlesztések legfontosabb elemei lehetnek a biztonságos, fedett kerékpártárolók, a kerékpár kölcsönzési lehetőségek és a kerékpárok szállításának megoldása.
Ezek a feltételek javíthatnak sokak életminőségén is, hiszen az infrastruktúra megsokszorozhatja egy hely, település bejárhatóságát. A fejlődés további lehetőségei az informálás, táblák, tájékoztató  anyagok elhelyezése.
Sok esetben szükség van a biciklik szállítására, ehhez kellenek a vasútvonalak, a szállításra alkalmas tömegközlekedési eszközök. A járművek tárolása is nagyon fontos, biztonságos, fedett tárolókra van szükség. Egerben is találkozhatunk fedett kerékpártárolóval, a Szvorényi utcában. A városban egyébként nagyon kevés a megfelelő tároló, a legtöbb inkább rongáló. Több helyen tapasztalható a zsúfoltság, a főiskola épületei közelében tele vannak a tárolók, de a Városháza előtt sem találni egy „keréknyi” helyet sem, amikor rendezvény van.
Mind a közlekedésben, mind a szórakozásban Európában már bevált szolgáltatás a kerékpárkölcsönzés. Ez elsősorban nagyobb településeken működik, sok helyen hálózatban kiépítve, ami azt jelenti, hogy a kerékpár a város egy másik pontján is leadható.

A jól hangzó megoldások vajon milyen feltételekkel találkoznak Egerben? A Bringaút Egyesület vezetője szerint a város közútjainak 90%-a alkalmas kerékpáros közlekedésre. Az adottságokhoz különféle megoldások vannak, legtöbb helyen ki lehet jelölni külön sávot.
A szerencsére több helyen megnyilvánuló „kerékpáros lobbi” a kényelmes biztonságos, egészséges közlekedés kialakítása érdekében emel szót, amely csökkentheti a roppant káros autóforgalmat és növelheti az intermodális közlekedés jelentőségét.

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!