A polgármester bízik a választópolgárok támogatásában – interjú Habis Lászlóval
2010.09.10.00:00
Négy kihívója van Habis László polgármesternek a közelgő választások előtt. Eger első emberét a kampány elején felmerült kérdésekről, témákról faggattuk. Habis László elmondta véleményét a lovasszobor áthelyezéséről is.
EgriSzín: Közelegnek a választások, a városban több párt és szervezet is folytat már kampány-szerű tevékenységeket. Milyennek látja saját és az Ön mellett álló képviselőjelöltek esélyeit ebben az egyre népesebb mezőnyben?
Habis László: Azt gondolom, hogy az elmúlt négy év, és az azt megelőző időszak, amelyet a városért tettem, egyfajta minősítésnek is számít ebben a tekintetben. Eger polgárai nyilvánvalóan tisztában vannak azzal, hogy milyen úton halad a város, és ennek tükrében támogatják a munkámat. Bízom a minél szélesebb támogatásban.
EgriSzín: Több fórumon és többször is felmerült Önnel és az önkormányzattal kapcsolatban, hogy nem tájékoztatják a lakosságot az őket érintő fontosabb városi beruházásokról a kellő mértékben. Ön hogyan vélekedik erről?
Habis László: Úgy gondolom, hogy pl. az Integrált Városfejlesztési Stratégiával kapcsolatban is számos ilyen irányú lépést tettünk. Városrészi és a képviselők részére tartott prezentációk is voltak, kikértük szakemberek véleményét is. Nem először mondom el, hogy az Egri Civil Kerekasztal volt az, amely legkomolyabban vette kérésünket, és több mint 80 változtatási javaslatot nyújtottak be a városfejlesztési projektekkel kapcsolatban. Aki aktív, és érdeklődik a város ügyei iránt, az bármikor tudott tájékozódni, és elmondhatta a véleményét. De természetesen nem akarunk itt megállni, törjük a fejünket olyan módszereken, amelyek révén elkerülhetetlen lesz a lakóknak szembesülniük a tervekkel.
EgriSzín:Hogyan vélekedik a lovasszobor áthelyezése körül kialakult helyzetről?
Habis László: Szívesen meghallgatok minden véleményt, de magam részéről hajlok arra, hogy ez a konkrét hely valóban nem szerencsés. Azért sem, mert elvágja a tér és a Városháza közötti kapcsolatot. Ha a Zalár utca irányába eltolnánk ezt a szobrot, akkor is egy lépéssel előrébb lennénk, és így maradhatna a téren is. Ennek a kérdésnek a véglegesítésében is számítok civilek és szakemberek résztévelére. Látvány animációkkal mutatjuk meg az egrieknek, hogy egyes lehetséges helyszíneken ez a szobor miként is mutat.
EgriSzín: Ön Eger polgármestere és országgyűlési képviselő is egyben. Mennyire tudja a város érdekeit képviselni a parlamentben, és mennyire egyeztethető össze ez a két munkakör? Nem mennek egymás rovására?
Habis László: Vannak sikeres elődeim ebben a tekintetben, illetve láthatjuk, hogy számos nagyváros polgármestere dolgozik országgyűlési képviselőként is. Volt már több olyan ügy, amelyben segítséggel, pl. dr. Nyitrai Zsolt segítségével sikerült áttörést elérni, többek között a Deák Ferenc utca felújítása kapcsán is. Az eltelt időszak számomra azt is igazolja, hogy számíthatunk az egriek szakértelmére. Egyik példa erre, hogy az adóirodánk is tett olyan javaslatokat, amelyeket módosító indítványként be is nyújtottam a helyi iparűzési adóval kapcsolatban. Az, hogy a miniszterekkel és államtitkárokkal személyesen is kapcsolatban tudok lenni, szintén pozitívum: volt olyan parlamenti ülésnap, amikor egyszerre két államtitkárral is tudtam egyeztetni Egert érintő ügyben.
EgriSzín: Több polgármesterjelölt is kampányában kiemelt helyen említi, hogy Eger egy drága város, és hogy ők ezen biztosan változtatnának. Hogyan lehetne Egert olcsóbbá tenni? Hogyan lehet olcsóbb a parkolás, a tömegközlekedés stb.?
Habis László: Ami a buszjegyeket illeti, sajnos az elmúlt négy évben több olyan állami szabályozás is született, amelyek növelték a Volán vállalatok költségeit, illetve a közlekedési tarifa emelkedésével jártak. Amikor megnézzük egy busztársaság bevételi szerkezetét, akkor azt látjuk, hogy a bevételek mintegy 40 százaléka állami, önkormányzati támogatás. Ha az állami támogatásokat befagyasztják, akkor az utasok által fizetett díjakból kell annak legnagyobb részét pótolni. Itt azért látni, hogy többféle érzékenységgel kell számolni. Először azzal, hogy mi is a fizetőképesség határa. Másodszor pedig, hogy hogyan alakul az egyéni és közösségi közlekedést használók aránya. Ezt befolyásolja, hogy mennyire is éri meg autóbusszal utazni. Lehetnek olyan kívánságaink, hogy tegyük olcsóbbá a közösségi közlekedést, de mindenekelőtt az állami szabályozást kell kedvezőbbé tenni.
Összességében azt gondolom, hogy Egerben az életminőség jó, az egri emberek a térséghez viszonyítva kedvezőbb feltételek között élnek. Az biztos, hogy vannak olyan árak, szolgáltatások, amelyek árai magasak. Ennek egy része piaci, egy része önkormányzati kérdés. Azt gondolom, hogy a választási kampányt nem árleszállítási akciókra kellene alapozni. Sok cégnél láthatjuk, hogy gyakran leáraznak valamit, de ettől nem biztos, hogy összességében a kedves vásárló jól jár. Egerben a parkolási rendszer átgondolandó, a parkolási feltételek javítandók, és nagyon fontos az is, hogy az üzemeltetők minőségi szolgáltatást nyújtsanak. Viszont hozzátenném, hogy az önkormányzati feladatok ennél sokkal szerteágazóbbak, és egy-egy elemet persze ki lehet emelni, de egy város működtetése sokkal bonyolultabb és összetettebb feladat ennél!
Mi ez a tankönyvszagú blabla a Volán díjszabásáról? Egy egri buszjegy kétharmadába kerül egy budapesti vonaljegynek (pedig az se olcsó európai összehasonlításban) és milyen szolgáltatást kapunk cserébe? Van néhány Kanada-Cseboksz viszonylatban közlekedő busz, meg mutatóban valami állandóan átszámozott, szökőévente közlekedő járat a Hajdúhegy és a Vécsey-völgy között.
Egyébként, ahogy én látom, a parkolási gondok nagy része megoldódni látszik, tekintve hogy egyre több ember mond le az autóról, mert nem tudja törleszteni a részleteket.
A lovasszobor most hirtelen miért lett olyan zavaró? Azért mert nem látni tőle a műanyagszékes boros rendezvényeket? Vagy pusztán azért, mert a hátsó felét mutatja a polgármesteri hivatalnak?
Nem tudom, föltünt-e itt Egerben valakinek - s ha igen, miért nem tette szóvá nyilvánosan -, hogy az elmúlt időszakban bármit is kérdeztek a helyi polgárok a városfejlesztéssel kapcsolatban, rendre csak a mantrát kapták a Városházáról: Agóra-program, nemzetközi fontosságú Kepes-prgram, fantasztikus Dobó téri rekonstrukció stb. Egyetlen hang nem volt arról, mikor viszik ki végre a belvárosból a buszpályaudvart (több évtizedes terv), mikor rendezik végre a vasútállomást és annak környékét, miért nem sikerült eddig a város különböző pontjain (pl. a város észak-déli "bejárata" környékén) parkolóházat, mélygarázst, szabadtéri parkolókat építeni, miért nem tudják betartatni a gyalogosbelváros rendjét, s elnézik a rendszeresen ott parkoló autókat, míg máshol büntetnek feszt, miért nincs tisztességesen rendezve a belvárosi üzletek bérleti és tulajdonjoga (sok üres, elhanyagolt!), miért tűrték a város elslúmosodását, gagyisodását, miért nincs már teljesen kiépítve az agyon reklámozott kerékpárút, nincs kijavítva a volt Domus alatti lépcsősor, tönkre van téve a Bródy S. utcai lépcsősor, még mindig komoly problémák vannak a csatornahálózatal, mostohagyerek a külváros stb., stb. És akkor "nyilvános vitát" provokálnak a huszadrangú (önérdekű!) főtéri rekonstrukcióról, szobortologatásról... Ilyen gazdagok vagyunk? Sikerült mindent megoldani, hátradőlhetünk, s jöhet az esztétizáló lovasszobor-vita meg a városháza VIP-parkolója nélkülözhetetlenségének bebizonyítása? Hát nem!
Én azt tenném hozzá, hogy nagyon megérett a helyzet arra, hogy más legyen végre a polgásmester! Fő állású polgármester, aki nem a kampányban fedezi föl, hogy szóba kéne állnia az egri polgárokkal. Aki nem közpénzen készíttet tájékoztatónak álcázott önreklámot. Akinek a Dobó téren túl is Eger van. Aki szavatartó, s ha emlékeztetik korábbi kijelentéseire, összekapja magát, bocsánatot kér a becsapott egriektől, s beismeri, hogy a hatalmat meg a vazallusi rendszert mégis jobban szereti a demokráciánál. Elég volt a kenetteljes, "duplafenekű" beszédekből! A megakasztott városi fejlődésnek újra el kell indulnia. Ez persze nem egyenlő a városházi lobbi-brigád által sulykolt Dobó téri rekonstrukcióval, a megalomán Agóra-programmal és az Ifjúsági Házba erőszakolt Kepes-centrummal.
Nincs munka!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Egerben jó az életminőség!!!!!!!!!
László menj már ki az utcára! Kérdezd már meg az embereket!
hát tényleg összetett feladat. nem is sikerült vele megbirkóznia.