Fellépés a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szemben

Országos konferenciát rendezett Egerben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és a Gazdasági Versenyhivatal „A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló irányelv hatása és átültetésének tapasztalatai” címmel. Az eszmecseréről sajtótájékoztató keretében számoltak be ma délben a Hotel Flórában.
 
 

Fellépés a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szemben

Országos konferenciát rendezett Egerben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és a Gazdasági Versenyhivatal „A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló irányelv hatása és átültetésének tapasztalatai” címmel. Az eszmecseréről sajtótájékoztató keretében számoltak be ma délben a Hotel Flórában.
 
 
 
 
 

Fellépés a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szemben

Országos konferenciát rendezett Egerben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és a Gazdasági Versenyhivatal „A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló irányelv hatása és átültetésének tapasztalatai” címmel. Az eszmecseréről sajtótájékoztató keretében számoltak be ma délben a Hotel Flórában.
Dr. Baranovszky György a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke elmondta, hogy a kétnapos konferencián a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó törvény tapasztalatait mutatták be az érintett hatóságok vezetői. Felvetődött, hogy indokolt áttekinteni a szabályozást, s ha szükséges, akkor módosításokat kell végezni.
 
A fogyasztóvédelem területén nagy előrelépést jelentett a két évvel ezelőtt megjelent törvény – emelte ki dr. Fülöp Zsuzsanna a Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság munkatársa. A hatóság ezzel megkapta a lehetőséget, hogy érdemben, hatékonyan, közigazgatási úton is felléphessen a megtévesztő, tisztességtelen magatartásformákkal szemben. Az eddigi eredmények tekintetében elmondható, hogy 2009-ben közel 100, míg 2010 első félévében közel 400 esetben került sor jogsértés megállapítására. A tapasztalatok szerint ebben élen járnak a nagy üzletláncok. A kis- és középvállalkozásoknál a jogszabályok megismertetésére, a fogyasztóknál pedig a vásárlási öntudatosságra szükséges hangsúlyt fektetni – tette hozzá.
 

Képzésekkel a jól működő piacgazdaságért


Pintér István a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) újonnan kinevezett főigazgatójának meggyőződése, hogy a fogyasztók elégedettségéhez szükség van a vállalkozók képzésére.

"Ha a vállalkozók nem ismerik a jogszabályokat, akkor nincsen vállalkozói jogkövető magatartási forma, ezáltal nincs fogyasztói megelégedettség. Ha nincs fogyasztói megelégedettség, akkor a fogyasztóknak nincs piaci részvételi aktivitásuk. Ennek hiányában sehol a világon nincs jól működő piacgazdaság."
Dr. Kiss Attila, az Egerfood Regionális Tudásközpont igazgatója beszámolt arról, hogy a képzés és a társadalmi ügyek iránt leginkább fogékony főiskolai hallgatók körében próbálják elsősorban a tudatos fogyasztóvá válás folyamatát elősegíteni. Ebben a folyamatban játszik kulcsszerepet az országban elsőként az EKF-en létrehozott tanácsadói iroda, amely a magyar felsőoktatás rendszerében úttörő jellegű kezdeményezés. A projektet az egri főiskola és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége indítja, melyet szeretnének kiterjeszteni az ország több felsőfokú intézményére is, annak érdekében, hogy a fogyasztók helyben fordulhassanak segítségért a tanácsadókhoz.
 
Az oktatásról szólva elhangzott, hogy az EKF korábban már elindított egy fogyasztóvédelmi másoddiplomás képzést. A további célok, hogy ne csak a diplomásokat, hanem a társadalom szélesebb rétegét bevonják ebbe a folyamatba. Ezért kezdeményezték – a most még akkreditáció alatt álló – valószínűleg februárban induló „Élelmiszerminőségi és fogyasztóvédelmi szakasszisztens” nevű felsőfokú szakképzést, ahová érettségivel rendelkezők jelentkezhetnek.
 
Pintér István a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója az új fogyasztóvédelmi politika céljairól szólt. A vállalkozói oldal számára is szeretnének kidolgozni egy 30-60-90 órás képzést, amelyet minden vállalkozás, tevékenységének megfelelően végezhetne el. Itt megismerhetnék például a jogszabályokat, ami alapján lehetővé válna a vállalkozói jogkövető magatartási forma. A képzést legkésőbb jövő tavaszra le kell tenniük a kormány elé – szögezte le Pintér István. Ha a vállalkozók megismerik a jogszabályokat, akkor megvalósulhat a fogyasztóvédelem legfőbb célkitűzése, vagyis a piaci egyensúly létrehozása a piac két szereplője, vállalkozó és fogyasztó között.

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!