A zene ízletes dübörgése

A meglehetősen összetett munkát rejtő színpadi hangosítás került terítékre a könyvtárban rendezett Elektromos-gitárklub keddi összejövetelén, melyen avatott szakember, a Ricsi néven közismert Tóth József, a megalománia és a színpadi kulturáltság témakörében osztotta meg tapasztalatait és stílusteremtő nézeteit az érdeklődőkkel.
 
 

A zene ízletes dübörgése

A meglehetősen összetett munkát rejtő színpadi hangosítás került terítékre a könyvtárban rendezett Elektromos-gitárklub keddi összejövetelén, melyen avatott szakember, a Ricsi néven közismert Tóth József, a megalománia és a színpadi kulturáltság témakörében osztotta meg tapasztalatait és stílusteremtő nézeteit az érdeklődőkkel.
 
 
 
 
 

A zene ízletes dübörgése

A meglehetősen összetett munkát rejtő színpadi hangosítás került terítékre a könyvtárban rendezett Elektromos-gitárklub keddi összejövetelén, melyen avatott szakember, a Ricsi néven közismert Tóth József, a megalománia és a színpadi kulturáltság témakörében osztotta meg tapasztalatait és stílusteremtő nézeteit az érdeklődőkkel.

A klub vezetője Déri Tamás beszámolójában részletes technikatörténeti áttekintéssel vezette be a hallgatóságot a színpad világába, a fogalommá vált woodstocki fesztivál példáján keresztül bemutatva hangosítás alapvető összetevőit. A találkozón szó esett arról, hogy a ma már általánosan alkalmazott PA rendszereknek köszönhetően mind a közönség, mind az előadó, mind a hangtechnikus számára különleges élmény a koncert, aminek persze sok buktatója van.
A hangtechnika együtt fejlődik a zenével, komoly szerep jut a kreatív munkának, így például a PA rendszer kialakulásában nagy szerepe volt a Pink Floyd együttesnek. Persze a laikusok számára leginkább csak a végeredmény, a hang a fontos, el sem tudják képzelni mennyi tényező befolyásolhatja a végeredményt, amíg a hangosítórendszer láncolatán a megszólaltatott hang rengeteg kütyün, kábeleken, effekteken, kompresszorokon, modulátorokon, processzorokon, kiegészítő eszközökön keresztül a mikrofonból a hangfalon át eljut a közönséghez. Sokszor a technika által, a hang is megváltozik, a mértéktelen effektezés hatására rá sem lehet ismerni arra, ami eredetileg volt. Minderről egy tapasztalt szakember, Ricsi beszélt, aki a dobok mögött valaha maga is zenekarok oszlopos tagjaként szórakoztatta a nagyérdeműt.

Az előadás kapcsán azt is érdemes megjegyezni, hogy szűkülnek Egerben a fellépési lehetőségek. Egy zenés rendezvény valószínűleg legfontosabb kritériuma a mai vizuálkultúra teljes térhódítása ellenére is, az akusztika. Meg kell vallani, hogy meglehetősen kevés az akusztikailag  megfelelő, zenélésre alkalmas, vagy jól hangosítható hely a városban.
Alkalmas hely nincs, mert nem erre tervezték a közművelődési intézményeket. (De vajon mire?)
A városi rendezvényeken ugyanazok a bandák játszanak, akárki nem léphet fel.
A kocsmákkal meg az a baj, hogy kicsik, füstösek, nem alkalmazkodnak a kényelmi igényekhez, és persze zajosak. Szörnyű a dohányfüstben fuldokolva énekelni, esetleg megpróbálni túlkiabálni a hangoskodókat. Az akusztikus zene, az elmélyülés, az ülő koncert itt szóba sem jöhet. Akkor hát marad a szoba, és az asztalfiók, a daloknak.

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!