Ugrás kötél nélkül
2008.03.17.00:00
Egy zseni nő kapcsolata a szobrászattal,Rodinnel, valós gyökerű történet monodrámába öntve. A darabot Szegvári Menyhért rendezésében láthatják az egriek.
Camille Claudel (1864-1943)
Családjával 1881-ben költözött Párizsba, ahol beiratkozott a Colarossi Akadémiára. Francois Boucher festő fedezte fel, megismertette Paul Dubois-val, a párizsi Képzőművészeti Főiskola igazgatójával, és a művészetével rokon formanyelvet képviselő Rodinnel. Alkotói pályáját 1883-88-ban egy, Rodinnel közösen használt párizsi műteremben folytatta, ahol más művei mellett megmintázta Rodin mellszobrát, ő pedig számos Rodin-szoborhoz állt modellt (A hajnal, 1885; A gondolat, 1886; Camille Claudel főkötőben, 1886-1911). 1893-tól egyedül, visszavonultan élt és dolgozott. Elszegényedve, elhatalmasodó betegsége, kényszerképzetei miatt elmegyógyintézetbe került. Műveinek töredéke maradt csak fenn.
Egri Szín: -Hogy talált rátok épp ez, a legtöbbünk számára ismeretlen történet, Camille Claudel drámája?
Szegvári Menyhért: -Az 1980-as évek közepén kint jártam Párizsban, voltam a Rodin-Múzeumban, ahol egy Camille Claudel szoba is volt. Számomra ismeretlen név. Egy szobrásznő, aki Rodin élettársa volt. Beléptem, és megdöbbentett, hogy a szobrok elképesztő módon éltek. Nemrég Jónás Péterrel női darab után kutatva találtunk rá Nagy András,’90-es években írt, Camille című darabjára. Lecsaptam rá. Egyenes út vezetett a Nádasi-ig.
Szegvári Menyhért: -Az 1980-as évek közepén kint jártam Párizsban, voltam a Rodin-Múzeumban, ahol egy Camille Claudel szoba is volt. Számomra ismeretlen név. Egy szobrásznő, aki Rodin élettársa volt. Beléptem, és megdöbbentett, hogy a szobrok elképesztő módon éltek. Nemrég Jónás Péterrel női darab után kutatva találtunk rá Nagy András,’90-es években írt, Camille című darabjára. Lecsaptam rá. Egyenes út vezetett a Nádasi-ig.
Egri Szín: -Mi az, ami miatt úgy érezted, meg kell csinálni?
Szegvári Menyhért: -Az élet tele van felfedezetlen tehetségekkel. Sokaknak semmit sem mond Camille Claudel neve. Volt két rajongója - egy galériatulajdonos és egy kritikus -, akik próbálták valamivé tenni. De azonkívül, hogy botrányos életűnek tartották, mindenki csak azt tudta:„jaj, hát a Rodin szeretője”. Abban az időben, botrányt keltett, hogy egy nő, hogy foglalkozhat olyan, anyaggal, mint, ami a márvány, ami a kő.
Egri Szín: -Napsugár-díj, Legjobb női alakítás díj, Páholy-díj, Domján Edit díj. Erika, kétszer is az évad színésznője lettél. Számos nagyszerű nőalakot keltettél életre. Mi volt a legnehezebb Camille alakjában?
Nádasy Erika: -A zsenit egy hajszál választja el az őrülttől, ez a hajszál szakad el Camille-nál. Az őrület folyamatát megragadni, embert próbáló munka, amiben néző és színész is elfárad. Kíváncsiak vagyunk, hogy fog testet ölteni ez az élveboncolás a néző számára.
Egri Szín: -Mire ad lehetőséget a monodráma műfaja a többszereplős darabokkal szemben?
Szegvári Menyhért: -Többekkel játszani biztonsági kötéllel való ugrás. A másik segít. Itt csak ő van, az aznapi lelke,súgó sincs, mert a néző egy méterre ül. Egyedül lenni színpadon:kötél nélküli ugrás.
Egri szín: Üzentek-e valamit az egri közönségnek?
Szegvári Menyhért:Örülnék, ha ez a darab felkeltené az érdeklődést Rodin és Camille munkássága iránt. Camille által Rodin szobrai kifinomultabbakká váltak. Fantasztikus az a szimbiózis, ami így létrejöhet két lélek között.
Egri Szín: Joggal vonhat párhuzamot a közönség, a köztetek lévő alkotó kapcsolat és a Rodin- Claudel páros közzé. Miben nyilvánul meg ez a kölcsönhatás?
Szegvári Menyhért: Egy ilyen találkozás színész és rendező között gyümölcsöző. A rendezőnek feladata, hogy kinevelje, szerepeken keresztül segítse a színészt, ezért szerepeltetek bizonyos embereket. Másrészt, Nádasi Erika, a feleségem volt. Tudom, hogyan él meg dolgokat az életben. Ebben a szakmában az ember, mint anyag, létezik. Mint ilyen, bonyolult, sokszínű, örömteli és kétségbeejtő is egyszerre a Nádasi Erika.
Nádasy Erika: Nekem Menyus volt a Főiskola, amit tudok, tőle tudom. A mai színházban szégyen az emberi esendőség, az érzelem nélküli játék a divat. Pedig van lelkünk, hassunk egymásra, ne csak kiszámított gondolat legyen, akkor nem színházba megyünk, hanem könyvet olvasunk, azon gondolkodunk. A színház lényege, hogy érzelmet keltsen. Ez az, amit őrizni kellene. Jöjjenek el minél többen, és reméljük, hogy nem okozunk csalódást!