Menni vagy nem menni…
Miért van az, hogy az ország egyik legélhetőbb városából elvándorolnak a fiatalok? Miért máshol telepednek le az itt tanult diákok, és miért csökken olyan rohamosan Eger lakossága?
Ezekre a kérdésekre próbál meg választ adni, az Agria Universitas Egyesület „ Menni, vagy maradni” elnevezésű, három éven át tartó felmérése, mellyel a város összes középiskoláját megkeresték. A program első fázisában kérdőíves felmérést végeztek Eger 15 középiskolájában a 11. és 12. osztályos diákok és tanáraik körében. A diákok nagyon készségesek voltak, a pedagógusok kevésbé, és két iskolából, a Gárdonyi Géza Gimnáziumból és az Eventusból nem sikerült adatokat szerezni.
A kérdőíves felmérést követően, a kutatás részeként, a polgármester munkamegbeszéléseket tartott a középiskolák osztályfőnökeivel, amelyek során felmerült az iskola és az önkormányzat felelőssége is.
A felmérés eredményeit a 2680 diák, és 120 oktató véleménye alapján körvonalazta a kutatás irányítója, Ráczné Dr. Horváth Ágnes tanszékvezető.
A kutatás azt mutatja, hogy a diákok több mint 60 %-a szeretne Egerben maradni tanulmányait követően. Úgy tűnik, hogy nagy a párkapcsolatok megtartó ereje, de sokan az olcsóbb megoldás és a képzés színvonala miatt maradnak. A városból elkötözni szándékozók elsősorban a munkalehetőség hiányával magyarázzák terveik hátterét. Akik nem maradnak Egerben azoknál is erős érv a párkapcsolati tényező, valamint az önálló élet lehetősége.
A 18 évesek 96%-a Magyarországon szeretne boldogulni, és mindössze 4 % menne külföldre. Az itthon maradók 59 %-a választja a felsőoktatást, legtöbben főiskolát. 18 % tanulna szakmát, 4 % dolgozna, 12 % dolgozna és tanulna.
A felmérés tulajdonképpen a középiskolások jövőképét próbálja meg körvonalazni, valamint azokat a tendenciákat, amelyek a város jövőjének szempontjából meghatározóak lehetnek.
Habis László polgármester a téma kapcsán kijelentette, hogy a város többféle elemzést készít a helyben tapasztalt folyamatokról, ami fontos a stratégiai gondolkodás kialakításában. A város hosszútávú életében a tervezésnek óriási szerepe van. A kutatásban megfogalmazott problémákban a pedagógusokkal együtt kell gondolkodni, hiszen a tanárok szerepe kulcsfontosságú a fiatal generációk pályaorientációjában.