Előadások az Angol Filmnapokon
A Művész Mozi 1995 óta rendez angol filmnapokat, töretlen sikerrel. A mostani találkozóra a hagyomány és a modernitás egyformán jellemző, hiszen a ma már klasszikusnak számító angol filmes műhelyek mellett az angol film mai tendenciáiról is képet kaphatunk.
A filmvetítések mellett május 4.-5.-én szimpóziumot rendeztek, „ Fejezetek a brit film történetéből” címmel. Az előadásokon a filmábrázolás, a mozi tendenciái, irányzatai mellett, a történelem bemutatásáról, irodalmi jelenségekről is szó esik.
G.B Shaw, az angol moziban játszott szerepéről Veress József , Greenawayről Hirsch Tibor, a kelet-európai emigráns filmesekről a brit filmben Szíjártó Imre tartott előadást. Paul Swann az Amerikai-Brit filmgyártási és terjesztés együttműködésekről számolt be, Bollók Csaba filmrendező bemutatóráján filmelemzéssel foglalkozik.
Különös egyedi területe filmnek a halálábrázolás. Hirsch Tibor, az ELTE tanára előadásában, a halál és a brit film történetét kapcsolta össze Greenaway munkásságán keresztül. A walesi származású rendező festőként kezdte pályafutását. Kezdetben kísérleti filmeket rendezett, majd „A rajzoló szerződése” című alkotásával hívta fel magára a figyelmet. Művészete a kilencvenes években vált igazán kultusszá, a kudarccal végződő megváltáskísérletre építő misztikus és pesszimista világábrázolása, a történeti korszakokban működtetett metaforakincs és a barokkhoz húzó képi világ.
Az angol film sajátos halálértelmezéséből feltáró, nyomozó teoretika rajzolódik ki. A bomlás virágainak filmes leírása, Greenaway filmjeiben egyedi megragadása és archaizáslása halál kérdésének.