Car-vallottak

A magyarországi autóeladások főként a keleti országrészben, így Egerben is csökkentek az év elején. A kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol tapasztalják a hitelek visszaszorulását az autófinanszírozásban.

 
 

Car-vallottak

A magyarországi autóeladások főként a keleti országrészben, így Egerben is csökkentek az év elején. A kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol tapasztalják a hitelek visszaszorulását az autófinanszírozásban.

 
 
 
 
 

Car-vallottak

A magyarországi autóeladások főként a keleti országrészben, így Egerben is csökkentek az év elején. A kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol tapasztalják a hitelek visszaszorulását az autófinanszírozásban.


Roncsprémium


Mentőövként szolgálhat a kereskedéseknek az ez évre tervezett Használtautó-becserélési program, azaz a roncsautó prémium, amelyen már dolgozik a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, és a készülő előterjesztés szerint a kilométerenként maximum 140 gramm széndioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák 300-600 ezer Forint körüli összeggel. Az egri autókereskedések nagy része támogatja a programot, de sokan sajnos kevés esélyt látnak a megvalósulására. Ha a program létrejönne, a fellendülő autópiacon keresztül ösztönzőleg hatna a gazdaságra. Azok az értékesítések, amelyek átvészelik a válságot, talpon maradnak, és arra ösztökélik a vevőket, hogy aki még tud, vegyen új autót.

Összegyűjtöttük az egri autószalonok eladási statisztikáit, és meglepő számok alakultak ki az előző évekhez képest. A Honda kereskedésben eleinte csökkentek az árak, viszont április 1-től a felső kategóriás autók 200 ezer Forinttal, a kisebb gépjárművek 100 ezer Forinttal kerülnek többe. A válság hatására 40%-os visszaesést diagnosztizáltak, és a vásárlók zöme készpénzzel fizet. A Ford kereskedés optimistább adatokkal szolgált, hiszen a modellpalettájuk friss, a legrégebbi modell ugyanis mindössze 2006-os fejlesztésű. Javarészt ezidáig is a nagyobb önrésszel, vagy készpénzzel rendelkező vásárlók voltak előtérben, s ez mára sem mutat változást. Az eddigi Hyundai kereskedésben jelenleg Isuzu illetve Mahindra gépjárműveket árusítanak, mint elmondták, a kereslet 70 %-al elmarad a tavalyitól, és a vásárlók 95 %-a készpénzzel fizet. Csak a haszongépjárművek eladása hozza a megszokott formát. A Kia háza táján picit másképp alakult a statisztika, ugyanis március első felében több autót adtak el, mint az előző évben, ugyanezen időszakban.

A helyzet most megtorpanni látszik. Arra a kérdésre, hogy keresik-e az emberek a használtautókat, egyértelműen azt a választ kaptuk, hogy maximum 1 millió Forintot hajlandóak érte adni, és az új gépjárművek iránt a válság ellenére is jobban érdeklődnek. A hitelválság következményeképp a hitellel megterhelt autókat nem tudják kedvezően beszámítani. Más autószalonokkal ellentétben, a készpénzre vásárolt gépkocsik ára semmiben sem tér el a hitelre vásárolt autókétól. A tulajdonosváltás ellenére is részletes felvilágosítást kaptunk a kooperációban működő Nissan, Hyundai, Renault, Dacia és Suzuki autószalon értékesítőjétől. Elmondása szerint, míg más kereskedőknél visszaestek, náluk 2 %-al nőtt az eladások mértéke, amely áprilistól ismét stagnálni látszik. Érdekességnek tűnhet, hogy bár az emberek kezében effektíve nincs sok pénz, mégis a drága, közép-felső kategóriás autókat vásárolják cégre, az olcsóbb gépkocsikkal ellentétben. A Mitsubishi kereskedés értékesítőjétől megtudtuk, hogy az autók iránti kereslet körülbelül 40%-al esett vissza. Ami a többi autószalonhoz képest eltérő, hogy a vásárlók mindössze 54%-a fizet készpénzzel, és a 46%-a még mindig a 96 hónap futamidejű tőketörlesztést választja. A Mazda, Peugeot, Seat, Skoda, Volkswagen értékesítési pontok nem tudtak kellő felvilágosítást adni a statisztikai mutatókról, ugyanis ezek országosan titkosítottak. A szintén egy cégcsoportban működő Chevrolet, Opel és Suzuki szalonok ez ügyben illetékes személyét, lapzártánkig nem tudtuk elérni. A Citroen szalonban mindössze annyit mondtak, hogy eddig is volt munkájuk, és most sem panaszkodhatnak.

A legnagyobb meglepetést a gyönyörűen kivitelezett Toyota szalon okozta, ugyanis zárt ajtókkal találtam magam szemben, és miután telefonon is próbáltam az illetékeseket elérni, a mindenki által ismert „ezen a számon előfizető nem kapcsolható” szlogen fogadott. Az EgriSzín úgy tudja, hogy a tulajdonos adósságait hátrahagyva külföldre távozott.


Hitelezés tegnap és ma


A hitelválság előtt 120 hónapos futamidőre, és a legtöbb helyen 0 % önerővel adtak új gépjárműveket. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy aki pénz nélkül tért be egy autókereskedésbe, mindössze egy személyi igazolvány felmutatásával már bele is ülhetett vadonatúj autójába. Ez ellen már védekeznek a bankok, és mára 96 hónapra maximalizálták a futamidőt, és minimum 20 % saját erő szükséges az autóvásárláshoz. A hitelek 100 %-a Svájci frank alapú, és a minimálisan felvehető összeg 300 ezer Forint.
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!