Naptetovált művész

Tanszékvezető tárlatával kezdi az évadot, a Kis Zsinagóga Kortárs Művészeti Galéria. Erőss István az Eszterházy Károly Főiskola Rajz Vizuális Művészeti tanszékének új vezetője, két nagyméretű sorozatát mutatta be szerdán este az érdeklődőknek. A megnyitón dr. Beke László művészettörténész elemezte a műveket.
 
 

Naptetovált művész

Tanszékvezető tárlatával kezdi az évadot, a Kis Zsinagóga Kortárs Művészeti Galéria. Erőss István az Eszterházy Károly Főiskola Rajz Vizuális Művészeti tanszékének új vezetője, két nagyméretű sorozatát mutatta be szerdán este az érdeklődőknek. A megnyitón dr. Beke László művészettörténész elemezte a műveket.
 
 
 
 
 

Naptetovált művész

Tanszékvezető tárlatával kezdi az évadot, a Kis Zsinagóga Kortárs Művészeti Galéria. Erőss István az Eszterházy Károly Főiskola Rajz Vizuális Művészeti tanszékének új vezetője, két nagyméretű sorozatát mutatta be szerdán este az érdeklődőknek. A megnyitón dr. Beke László művészettörténész elemezte a műveket.

Talán nem véletlen, hogy a kiállítást április elsejére időzítette Szilágyi Rudi, és a Kis Zsinagóga csapata. Végre megjött a jó idő, a különös tárlat legalább egy sétát megér. És az is, hogy Eger kortárs művészeivel, művésztanárokkal itt lehet összefutni és beszélgetni az emeleti teaházban.
Az első látásra meghökkentő két akció embernagyságú képei foglalnak helyet a fal mellett, a zsinagógában.  A szervezők megtalálták a megfelelő installációs módszert az óriási állványokban. Erőss István tanszékvezető képei újak, mostaninak mondhatók. A művész saját maga modellje.
A képeket látva kiderül, hogy az Indiában töltött napok nem teltek semmittevéssel. Erőss István művészetét „nature artnak” nevezi, a természeti környezettel szimbiózisban alkot, azt használja fel munkáihoz. Az első sorozat egy indiai faluban készült, és a művész egy széken ülve szenvedi végég, hogy szárított tehéntrágyából kunyhót építenek köré, fölé, majd lebontják azt. Az akcióról készült fotósorozatot kivetítőn mutatták be a zsinagógában. A tűző napon befalazott művész valószínűleg, nem kis önfegyelemről tesz tanúságot akkor sem, amikor természetes testfestékkel, curryvel burjánzó ornamentikát fest mellére, hasára, és órákon át napfényben sütteti magát. Lemosva a fűszert, a bőrén látszik a napégette művészet. Mindezt több variációban, hat-hét kép sorozatán láthatjuk. Az elszánt tanszékvezető világlátott rövidnagrágja állandó, de testét madártollakkal dekoráló képen az is lekerül. A felvételek Indiában készültek, helyi fotóműtermekben, különböző környezetben, hátterekkel.

 

Dr. Beke László, Erőss István Harmincezer evőpálca című művét (ami fotón látható a kiállításon), a kortárs művészet egyik csúcsának nevezte. A művész ebben az akcióban egy száraz fára installálta a rengeteg evőpálcát, különös természeti képződményt hozott létre ezáltal.
A természetben megfogalmazott gesztusokban, az alkotások és az ember egyaránt egy nagyobb egység eleme, a természet szerves, attraktív része. A húsz éve Magyarországon élő tanár nemrég szerezte meg doktori diplomáját. Mindig is érdekelték a távoli népek művészeti megnyilvánulásai. Leginkább Ázsiával van szorosabb kapcsolatban, s ahogy Beke László említette, ő tette a legtöbbet azért, hogy a magyar művészet eljusson Ázsiába.

Video: 1

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!