Hogyan lehet versenyképes a magyar bor?
A 10. alkalommal megrendezett szőlészeti-borászati konferenciát Dr. Magda Sándor, a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola rektora és Gráf József, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nyitotta meg.
A tanácskozáson elsősorban a Kárpát-medencei szőlőfajták termesztési, bor-technológiai problémáit és a borkategóriák, az uniós borreformban történő változásának kérdéseit helyezik a középpontba.
A magyar borgazdaság versenyképességének nagymértékű visszaesésének ma már tagadhatatlan jelei vannak, a termelési mutatók is visszaesésről árulkodnak. Ennek a jelenségnek a körülményeit kutatják az itt megjelent borászok, szőlőtermelők, szakértők, kutatók.
Az okokat, részben a közgazdasági szabályozási rendszerben, az intézményrendszeri és jogi problémákban, valamint a nem megfelelően megválasztott és alkalmazott szőlőtermesztési és borászati technológiában kereshetjük. Nagy hátrányt jelent a megfelelő bormarketing hiánya is. A közel harminc előadáson, a szakemberek arra is keresik a választ, hogy mit lehet tennünk a siker érdekében, hogyan lehetünk versenyképesek.
Gráf József miniszter nyitóelőadásában kiemelte, hogy óriási kiélezett verseny van a borpiacon, amiben a magyar termelő nehezen tud megfelelni a nemzetközi kihívásoknak. Nem vagyunk versenyképesek a nagy mennyiségben beáramló chilei és spanyol termékekkel szemben, az asztali bor kategóriában. A magyar termelő versenyképtelen, mert mások a költségei, más a technológiája, mások az igényei, és más a mennyiség. Magyarországon 80 ezer hektáron termelnek bort ami évi 3,5 millió hektólitert jelent.
Ezzel a mennyiséggel és egy francia borvidéknek megfelelő termőterülettel nem lehet labdába rúgni a piacon. A számunkra járható út, a magas piaci igények megcélzása, az asztali kategóriában közepesnél magasabb színvonalú termékek előállítása, a minőségi kategória. A minőségi szabályozás felelősséget ró a szakmára, amiben az etikai szempontoknak is működnie kell.
Mindezt szolgálja az Unió borreformja által előírt eredetmeghatározás és a földrajzi árujelző, aminek a célja az átlagostól eltérő, jól megfogalmazható karakter létrehozása, amiben a termelőknek nagyon fontos szerepük lesz. A továbbiakban 1 milliárdos forrás áll rendelkezésre az ágazati promócióra, amit célszerűen és praktikusan kell felhasználni.
Gráf József szerint, az egri borfajtáknak jó az imázsa, ám ezt meg is kell őrizni.
A konferencia szervezője, a KRF Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete Eger, társszervezők: Egri borvidék Hegyközségi Tanácsa, Bükki borvidék Hegyközségi Tanácsa, Mátrai Hegyközségi Tanács, Tokaji borvidék Hegyközségi Tanácsa.