Sós Tamás körlevele
2008.02.18.00:00
Alább közöljük Sós Tamás körlevelét a megyei polgármesterek részére a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet működtetésével kapcsolatban.
102-1-3/2008.
Heves Megye Települései
P o l g á r m e s t e r e i részére
SZÉKHELYÜKÖN
Tisztelt Polgármester Asszony/Úr!
A mai napon jutott tudomásomra, hogy Eger Megyei Jogú Város Polgármestere 2008. február 20-án 10,00 órára meghívta a megye valamennyi településének polgármesterét az Egri Városháza Dísztermébe a HMÖ Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet további működtetésével kapcsolatos városi elképzelések meghallgatására és konzultációra.
A teljes körű információ biztosítása érdekében szükségesnek látom Polgármester Asszonyt/Urat tájékoztatni a Megyei Önkormányzat Kórházzal kapcsolatban hozott döntéseiről.
A Megyei Közgyűlés több mint féléves előkészítő munka után 2007. november 30-i ülésén döntött arról, hogy a Kórház által gyakorolt egészségügyi feladatok ellátására, az egészségügyi intézmény üzemeltetésére és a közfeladat ellátását szolgáló vagyon vagyonkezelésbe történő adására nyilvános pályázatot ír ki.
A Megyei Önkormányzat azért jutott erre az elhatározásra, mert 18 éves szakmai tapasztalatai alapján úgy ítélte meg, hogy a kórházat a továbbiakban önkormányzati költségvetési szervként nem lehet a betegellátás biztonságát garantáló módon működtetni, a Kórház ebben a formájában súlyponti jellegét nem tudja megőrizni, oktató kórházi feladatköre is veszélybe kerül.
A Megyei Közgyűlés belátta, hogy az egészségügyi szolgáltatáshoz szükséges szakmai feltételeket és az egészségügyi intézmény működőképességét kizárólag egészségbiztosítási forrásból nem lehet finanszírozni. A több éve folyó orvos-szakmai szervezési intézkedések, a gazdálkodási fegyelem erősítése, a finanszírozási jelentések hibáinak kiküszöbölése nem érte el azt a várt eredményt, amely a Kórház problémamentes és színvonalas működését biztosította volna.
A Megyei Önkormányzat által tervbe vett fejlesztési elképzelések pályázati forrásokból és a Megyei Önkormányzat által biztosított önerőből nagy részben megvalósultak, de ezek a pénzeszközök nem nyújtottak fedezetet olyan nélkülözhetetlen fejlesztésekre, mint a központi műtő és a központi intenzív osztály rekonstrukciója, az egynapos sebészet feltételeinek megteremtése, a Stroke részleg és az egészségügyi diagnosztikai szűrőközpont kialakítása.
A középtávú tervek között szereplő onkológia bővítés, az onkoradiológiai központ kialakítása, a komplex onkotherápiás egység létrehozása önkormányzati költségvetési szerv keretében működő kórháznál a szükséges pénzeszközök hiányában csak vágyálomnak tekinthető.
A Megyei Önkormányzat vezetése a pályázati kiírás előkészítése során az 1990. óta működő önkormányzati rendszerben soha nem tapasztalt mértékű egyeztetést folytatott Eger Megyei Jogú Város Polgármesterével. Az egyeztetés során a pályázati dokumentáció tervezetének valamennyi fogalmazványa megküldésre került Habis László Polgármester Úrnak és a városi vezetés véleménye minden esetben beépítésre került a pályázati felhívásba és dokumentációba. Így például Eger Önkormányzatának kérésére olyan jogszabályi szövegrészek is bekerültek a pályázati anyagba, amelyek ezen rendelkezések nélkül is kötelező érvényűek a Megyei Önkormányzatra.
A pályáztatási folyamatban három érdeklődő vásárolta meg a pályázati dokumentációt. Egy érdeklődőt elkésettsége miatt el kellett utasítanunk. Eger Önkormányzatának megkeresésére a pályázati dokumentáció ingyenesen átadásra került a Városi Önkormányzatnak is.
A pályázati határidő elteltével a HospInvest Zrt. és a Debreceni Egyetem nyújtott be pályázatot, Eger Város Önkormányzata pedig ajánlatot. Jelenleg folyamatban van a két pályázat értékelése és Eger Város Önkormányzata részéről benyújtott ajánlat elemzése.
Eger Város ajánlatában két jogcímen jelentette be igényét a Kórházra. Egyrészt kérte, hogy a Kórház fenntartói feladatait adja át a megye a Városi Önkormányzatnak és ehhez ingyenesen biztosítsa a Kórház használatában lévő vagyon tulajdonjogát illetőleg használati jogát. Amennyiben ezt a kérést a Megyei Önkormányzat nem látná teljesíthetőnek, akkor kérte, hogy ingyenesen jelölje ki a Városi Önkormányzatot a Megyei Közgyűlés a Kórház 20 éves vagyonkezelőjének és egyúttal adja át az egészségügyi ellátási feladatokat.
A napokban megtartott Bíráló Bizottsági ülésen Habis László Polgármester Úr egyértelművé tette, hogy a két jogcímen bejelentett városi ajánlat bármelyikének elfogadása esetén a Városi Önkormányzat a Kórházat önkormányzati költségvetési szervként kívánja működtetni. A működtetés „garanciáit” a Városi Közgyűlés 1/2008. (I.17.) számú határozata tartalmazza, amelyek teljes mértékben azonosak azokkal az intézkedésekkel, amelyeket a Megyei Önkormányzat az elmúlt 18 évben a Kórház megmentéséért tett.
A Városi Önkormányzat ajánlata azonban nem jelöl meg olyan új, a Megyei Önkormányzat által nem alkalmazott intézkedéseket, amelyek a Kórház által ellátott egészségügyi szolgáltatás színvonalát megőriznék, gazdasági stabilitását megteremtenék, a szükséges fejlesztések megvalósítására anyagi garanciát nyújtanának.
Mindezek alapján indokoltnak látszik, hogy a Kórház működtetése, az egészségügyi szakellátási feladatok feltételeinek hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, növelése ne önkormányzati költségvetési szerv formájában történjen, hanem a magántőke bevonásának teret adva a vagyonkezelői jog visszterhes átruházásával valósuljon meg.
A Megyei Önkormányzat döntésének meghozatalakor a legmesszebbmenőkig figyelembe fogja venni Heves megye lakosságának és a Kórház által ellátott, a megye közigazgatási területén kívül lakó állampolgárok érdekeit. Részükre a kórházi vagyon önkormányzati tulajdonban tartásával és a pályázókkal szemben támasztott igen szigorú szerződéses feltételekkel, magas mértékű kötbér kikötésével a szerződés azonnali felmondási jogának kikötésével olyan garanciákat kíván teremteni, amely a betegellátás színvonalát nagymértékben javítani fogja.
A pályázat nyertesével kötendő szerződésben a kórházban foglalkoztatott munkavállalók részére is biztosítékok kerülnének kikötésre, a munkavállalók részére szakmai képzéseken, továbbképzéseken való részvétel továbbra is biztosításra kerül, szakmai előrehaladásuk és ez által a részükről nyújtott egészségügyi szolgáltatások színvonala is emelkedni fog.
A Megyei Önkormányzat a pályázat nyertesétől elvárja és szerződésben rögzített, szankcionálható követelményként meghatározza, hogy a kórházat Egerben működtesse a továbbiakban is a mindenkor hatályos jogszabályoknak megfelelő és szakmai elvárhatóságot minden tekintetben kielégítő egészségügyi szolgáltatási színvonal fenntartásával. A lakossággal szemben fennálló ellátási kötelezettséget, mint súlyponti kórház-, illetve súlyponti szerepének megfelelő progresszív ellátó szerepét maradéktalanul teljesítenie kell.
Mindezekből megállapítható, hogy a Heves Megyei Önkormányzat nem a megye lakosságának és a megyehatáron kívüli ellátási területen élő állampolgárok ellenében tervezi a Kórház működtetésének és vagyonának ellenérték fejében történő vagyonkezelésbe adását, hanem éppen ezzel ellentétben a Kórház törvényes működését biztosítva az egészségügyi szolgáltatási feladatok színvonalának emelése céljából.
Kérem Polgármester Asszony/Urat, szíveskedjen az előzőekben vázolt érveinket áttekinteni álláspontjának kialakításánál és amennyiben részletes információkra van szüksége, a Megyei Önkormányzati Hivatal készséggel áll az Önök rendelkezésére.
E g e r, 2008. február 15.
Heves Megye Települései
P o l g á r m e s t e r e i részére
SZÉKHELYÜKÖN
Tisztelt Polgármester Asszony/Úr!
A mai napon jutott tudomásomra, hogy Eger Megyei Jogú Város Polgármestere 2008. február 20-án 10,00 órára meghívta a megye valamennyi településének polgármesterét az Egri Városháza Dísztermébe a HMÖ Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet további működtetésével kapcsolatos városi elképzelések meghallgatására és konzultációra.
A teljes körű információ biztosítása érdekében szükségesnek látom Polgármester Asszonyt/Urat tájékoztatni a Megyei Önkormányzat Kórházzal kapcsolatban hozott döntéseiről.
A Megyei Közgyűlés több mint féléves előkészítő munka után 2007. november 30-i ülésén döntött arról, hogy a Kórház által gyakorolt egészségügyi feladatok ellátására, az egészségügyi intézmény üzemeltetésére és a közfeladat ellátását szolgáló vagyon vagyonkezelésbe történő adására nyilvános pályázatot ír ki.
A Megyei Önkormányzat azért jutott erre az elhatározásra, mert 18 éves szakmai tapasztalatai alapján úgy ítélte meg, hogy a kórházat a továbbiakban önkormányzati költségvetési szervként nem lehet a betegellátás biztonságát garantáló módon működtetni, a Kórház ebben a formájában súlyponti jellegét nem tudja megőrizni, oktató kórházi feladatköre is veszélybe kerül.
A Megyei Közgyűlés belátta, hogy az egészségügyi szolgáltatáshoz szükséges szakmai feltételeket és az egészségügyi intézmény működőképességét kizárólag egészségbiztosítási forrásból nem lehet finanszírozni. A több éve folyó orvos-szakmai szervezési intézkedések, a gazdálkodási fegyelem erősítése, a finanszírozási jelentések hibáinak kiküszöbölése nem érte el azt a várt eredményt, amely a Kórház problémamentes és színvonalas működését biztosította volna.
A Megyei Önkormányzat által tervbe vett fejlesztési elképzelések pályázati forrásokból és a Megyei Önkormányzat által biztosított önerőből nagy részben megvalósultak, de ezek a pénzeszközök nem nyújtottak fedezetet olyan nélkülözhetetlen fejlesztésekre, mint a központi műtő és a központi intenzív osztály rekonstrukciója, az egynapos sebészet feltételeinek megteremtése, a Stroke részleg és az egészségügyi diagnosztikai szűrőközpont kialakítása.
A középtávú tervek között szereplő onkológia bővítés, az onkoradiológiai központ kialakítása, a komplex onkotherápiás egység létrehozása önkormányzati költségvetési szerv keretében működő kórháznál a szükséges pénzeszközök hiányában csak vágyálomnak tekinthető.
A Megyei Önkormányzat vezetése a pályázati kiírás előkészítése során az 1990. óta működő önkormányzati rendszerben soha nem tapasztalt mértékű egyeztetést folytatott Eger Megyei Jogú Város Polgármesterével. Az egyeztetés során a pályázati dokumentáció tervezetének valamennyi fogalmazványa megküldésre került Habis László Polgármester Úrnak és a városi vezetés véleménye minden esetben beépítésre került a pályázati felhívásba és dokumentációba. Így például Eger Önkormányzatának kérésére olyan jogszabályi szövegrészek is bekerültek a pályázati anyagba, amelyek ezen rendelkezések nélkül is kötelező érvényűek a Megyei Önkormányzatra.
A pályáztatási folyamatban három érdeklődő vásárolta meg a pályázati dokumentációt. Egy érdeklődőt elkésettsége miatt el kellett utasítanunk. Eger Önkormányzatának megkeresésére a pályázati dokumentáció ingyenesen átadásra került a Városi Önkormányzatnak is.
A pályázati határidő elteltével a HospInvest Zrt. és a Debreceni Egyetem nyújtott be pályázatot, Eger Város Önkormányzata pedig ajánlatot. Jelenleg folyamatban van a két pályázat értékelése és Eger Város Önkormányzata részéről benyújtott ajánlat elemzése.
Eger Város ajánlatában két jogcímen jelentette be igényét a Kórházra. Egyrészt kérte, hogy a Kórház fenntartói feladatait adja át a megye a Városi Önkormányzatnak és ehhez ingyenesen biztosítsa a Kórház használatában lévő vagyon tulajdonjogát illetőleg használati jogát. Amennyiben ezt a kérést a Megyei Önkormányzat nem látná teljesíthetőnek, akkor kérte, hogy ingyenesen jelölje ki a Városi Önkormányzatot a Megyei Közgyűlés a Kórház 20 éves vagyonkezelőjének és egyúttal adja át az egészségügyi ellátási feladatokat.
A napokban megtartott Bíráló Bizottsági ülésen Habis László Polgármester Úr egyértelművé tette, hogy a két jogcímen bejelentett városi ajánlat bármelyikének elfogadása esetén a Városi Önkormányzat a Kórházat önkormányzati költségvetési szervként kívánja működtetni. A működtetés „garanciáit” a Városi Közgyűlés 1/2008. (I.17.) számú határozata tartalmazza, amelyek teljes mértékben azonosak azokkal az intézkedésekkel, amelyeket a Megyei Önkormányzat az elmúlt 18 évben a Kórház megmentéséért tett.
A Városi Önkormányzat ajánlata azonban nem jelöl meg olyan új, a Megyei Önkormányzat által nem alkalmazott intézkedéseket, amelyek a Kórház által ellátott egészségügyi szolgáltatás színvonalát megőriznék, gazdasági stabilitását megteremtenék, a szükséges fejlesztések megvalósítására anyagi garanciát nyújtanának.
Mindezek alapján indokoltnak látszik, hogy a Kórház működtetése, az egészségügyi szakellátási feladatok feltételeinek hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, növelése ne önkormányzati költségvetési szerv formájában történjen, hanem a magántőke bevonásának teret adva a vagyonkezelői jog visszterhes átruházásával valósuljon meg.
A Megyei Önkormányzat döntésének meghozatalakor a legmesszebbmenőkig figyelembe fogja venni Heves megye lakosságának és a Kórház által ellátott, a megye közigazgatási területén kívül lakó állampolgárok érdekeit. Részükre a kórházi vagyon önkormányzati tulajdonban tartásával és a pályázókkal szemben támasztott igen szigorú szerződéses feltételekkel, magas mértékű kötbér kikötésével a szerződés azonnali felmondási jogának kikötésével olyan garanciákat kíván teremteni, amely a betegellátás színvonalát nagymértékben javítani fogja.
A pályázat nyertesével kötendő szerződésben a kórházban foglalkoztatott munkavállalók részére is biztosítékok kerülnének kikötésre, a munkavállalók részére szakmai képzéseken, továbbképzéseken való részvétel továbbra is biztosításra kerül, szakmai előrehaladásuk és ez által a részükről nyújtott egészségügyi szolgáltatások színvonala is emelkedni fog.
A Megyei Önkormányzat a pályázat nyertesétől elvárja és szerződésben rögzített, szankcionálható követelményként meghatározza, hogy a kórházat Egerben működtesse a továbbiakban is a mindenkor hatályos jogszabályoknak megfelelő és szakmai elvárhatóságot minden tekintetben kielégítő egészségügyi szolgáltatási színvonal fenntartásával. A lakossággal szemben fennálló ellátási kötelezettséget, mint súlyponti kórház-, illetve súlyponti szerepének megfelelő progresszív ellátó szerepét maradéktalanul teljesítenie kell.
Mindezekből megállapítható, hogy a Heves Megyei Önkormányzat nem a megye lakosságának és a megyehatáron kívüli ellátási területen élő állampolgárok ellenében tervezi a Kórház működtetésének és vagyonának ellenérték fejében történő vagyonkezelésbe adását, hanem éppen ezzel ellentétben a Kórház törvényes működését biztosítva az egészségügyi szolgáltatási feladatok színvonalának emelése céljából.
Kérem Polgármester Asszony/Urat, szíveskedjen az előzőekben vázolt érveinket áttekinteni álláspontjának kialakításánál és amennyiben részletes információkra van szüksége, a Megyei Önkormányzati Hivatal készséggel áll az Önök rendelkezésére.
E g e r, 2008. február 15.
Tisztelettel: Sós Tamás