Gőzös hétvége
A kisvasút a méltán nemzetközi hírű bükki Szalajka völgyben vezet, a Szilvásváradi lovaspályától a Fátyolvízesésig. Elmondhatjuk, hogy nem csak a legmeredekebb hazai kisvasút ez, de a legforgalmasabb is.
Korábban a kisvasutat teherszállításra -erdészeti, bányászati alapanyagok szállítására- használták, ám a teherforgalom elapadása világossá tette, hogy a vasutat a turizmusnak kell fenntartania. 1967-ben az Eger-Szilvásvárad-Putnok útvonalon Szilvásvárad-Szalajka völgy néven megállóhely létesült. Egy évvel később már 59.327 utasa volt, mely 1978-ra elérte a 175 ezret.
Grédics Szilárd az Egererdő Zrt. Szilvásváradi erdészetének erdészetvezetője elmondta, vasárnap 11 órakor kezdődött a hivatalos ünnepség, mely keretében a Szilaj dobosok szórakoztatták a látogatókat, helyi vasúttörténeti kiállítás nyílt a váróteremben, illetve az állomás mellett egy 30 méter hosszú sínpáron skanzen jelleggel néhány használaton kívüli járművet -hóekét, víztartályt, csillét, pőrekocsit- mutattak be. Hozzátette, éves szinten 220-230 ezer látogatóval számolnak. A kisvasút jelenleg egy 4 km-es útvonalon közlekedik a korábbi 21 kilométernyi pályából. A szezon minden évben húsvétkor kezdődik, a kirándulók november első hétvégéjéig élvezhetik a vonatozást az erdei környezetben.
A rendezvényen a "Szilvi" névre hallgató gőzmozdony is elindult -rendszeresen nem közlekedik, mivel üzemeltetése drágább és időigényesebb, mint a dízel mozdonyé- , mely 1997-óta állomásozik Szilvásváradon. A hatalmas füstöt kieresztő mozdony vitte föl a már nyugdíjban lévő dolgozókat a tisztásig, akik a kellemes utat nosztalgiázással töltötték. Simon István elmesélte, a háború után műhelyi dolgozóként kezdte a munkáját, majd fűtő lett, az utolsó húsz évben pedig vasúti üzemvezetőként dolgozott. Legszebb élményének azt tartja, mikor 1954-ben a Várkonyi András, Makk Károly rendezte Simon Menyhért születése című filmet forgatták Szilvásváradon. Meg kellett várniuk a legnagyobb havat, hogy töretlen hóban vonatozhassanak fölfelé és el kellett játszaniuk, hogy elakad. De nem csak játék lett belőle, mert valóban el is akadt a szerelvény.
Simon István kiemelte, a kisvasútnál töltött évek alatt szép eredményeket értek el, ami annak volt köszönhető, hogy olyan munkatársai voltak, akikkel együtt tudtak dolgozni. Hiában van a vezető, ha nincs megfelelő "katonája"- hangsúlyozta.
Grédics Szilárdot a jövőbeli tervekről, fejlesztésekről is faggattam vonatozásunk során. Kérdésemre elmondta, jelenleg azon gondolkodnak, hogy az egyik dízel mozdonyt átalakítják dízel-elektromossá, mely a hibrid hajtásnak felel meg. A technológia már régóta ismert a vasúti közlekedésben.