Esélyt!
A társadalmi feszültségek enyhítéséért
EgriSzín: Milyen Társadalmi igény hívta életre az Országos Esélyegyenlőségi Hálózatot?
Jakab László: Az európai normákhoz való alkalmazkodás hívta életre. Az első Esélyházat 2004-ben hozták létre Debrecenben, majd Nyíregyházán és Miskolcon. Nem volt kidolgozott formája és ahogy a különböző minisztériumok a különböző koncepcióknak, elvárásoknak próbáltak megfelelni, az igényeknek megfelelően fejlesztették tovább a hálózatot.
EgriSzín: Mekkora az országos elterjedtsége?
Jakab László: Az egri Esélyek Háza tizenharmadikként 2005 októberében nyílt meg. Az idén márciusban már teljes országos lefedettségről beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy 19 Esélyház a megyékben, és egy a fővárosban van.
EgriSzín: Hogyan működik a Hálózat?
Jakab László: Az Esélyházak a szociális ügyekkel foglalkozó minisztériumhoz tartoznak, az állami támogatást ők biztosítják az irodák részére. A szakmai irányítást átruházták a megyéknek, ami azt jelenti, hogy a megyei önkormányzatok döntik el hogyan és kikkel működtetik az irodákat. EgiuSzín: Kikkel foglalkozik az Esélyek Háza?
Jakab László: Eredendően hat célcsoportot jelöltünk meg, ezek a fogyatékossággal élők, a gyerekek, a nők, a roma származásúak, a hátrányos helyzetű térségekben élők. Az ő ügyeikkel, segítésével, támogatásával kellene foglalkozni, de ha esélyteremtésről beszélünk, akkor ez szinte a teljes lakosságot érinti.
EgriSzín: Hogyan tud megfelelni a társadalmi elvárásoknak?
Jakab László: Ez egy nagyon fiatal szervezet, a társadalmi igények változásával alakul a működési koncepciója. A hálózat nem hatóság, nem tud bírságolni, intézkedni és nem is egy pénzosztó iroda, ami segélyekkel tudná enyhíteni azokat a feszültségeket, amelyek egy családnál vagy emberek között kialakulhatnak.
EgriSzín: Milyen módszertani feladatokat lát el az iroda?
Jakab László: Hosszú évek óta jól működő jogsegélyszolgálatot biztosítunk megfelelő segítséggel heti, kétheti alkalommal. Emellett létezik az Egyenlő Bánásmód Hatóság. Ha valaki úgy érzi, hogy joghátrányt szenved, akkor nekünk hivatalból az ő problémáját ehhez a szervezethez kell továbbítani és ha ez megalapozott, akkor ők a bíróság előtt is képviselik a hozzánk forduló emberek érdekeit. A harmadik ilyen érdekképviseleti lehetőség a most kiépülő Esélyegyenlőségi Ombudsmani Hivatallal való kapcsolat.
EgriSzín: Hogyan kommunikálnak a célcsoportok és a nagyközönség felé?
Jakab László: A feladatok közé tartozik az esélyegyenlőség problémájának megjelenítése társadalmi fórumokon, ami kulturális, szórakoztató, ismeretterjesztő programokban nyilvánul meg. A közönség kiállítások, színpadi előadások, koncertek, bemutatók keretében is találkozhat a hátrányos helyzetű csoportokkal. Igyekszünk segíteni abban, hogy megtanulják saját magukat definiálni, menedzselni és ehhez különféle tréningeket rendezünk tanácsokkal, információkkal látjuk el az érintett civil szervezeteket.
EgriSzín:Van esély arra, hogy a hátrányos helyzetűek teljes értékű életet élve integrálódjanak a társadalomba?
Jakab László: Az egymás elfogadására irányuló készségek kialakítását már gyerekkorban el kell kezdeni. Van egy „Befogadó” című programunk, ahol egészséges és sérült gyerekeknek a közös foglalkoztatása történik. A gyerekek képesek egymás elfogadására, segítőkészek, megvan bennük a tolerancia.