Egy egri rajzfilm készítő édesapa
Alma és Véda Apukája
Egri Szín: Az Alma és Véda stúdió megálmodója Sebők László. Miért pont rajzfilm?
Sebők László: Nekem ez valahogy természetes volt. Azt gondolom, hogy elég ügyesen tudok rajzolni, ráadásul sok mondanivalóm is volt a lányoknak. Mi nem élünk együtt a mindennapokban, ezért olyan eszközt kerestem, amit akkor is tudnak használni, amikor nem vagyok velük. Ráadásul nagyon fontosnak tartottam, hogy a szemléletük, a gondolkodásuk és a tudásuk a világról élvezetesen alakuljon ki. Az első filmecske után komoly megerősítést kaptam, így folytattam.
A dolog persze praktikusan alakult. A lányok kérdeztek, én pedig megpróbáltam válaszolni. Aztán rájöttem, hogy a válaszokat sokkal jobban el tudom mondani, ha közben le is rajzolom, illusztrálom amit mondok. Így készült el elsőnek a „MÉZ” című rész.
Egri Szín: Aztán egy tucat követte még. Sőt, elterjedt az Interneten is és egyre többen kíváncsiak voltak rá.
Sebők László: Igen, már csaknem ötvenezren nézték meg a filmeket. A legsikeresebb a Hogyan Készül a Papír. Nekem az egyik kedvencem az első, a Méz és a Herkules.
Egri Szín: Belefogtál egy Biblia ismertetésbe is. Természetesen a Teremtéssel kezdted.
Sebők László: Hamar rájöttem, hogy csak az ószövetség legalább száz részből kellene, hogy álljon. Ez inkább csak egy kis kaland volt, de nagyon szívesen feldolgoznám egyszer a Bibliát gyerekeknek.
Egri Szín: Mi tart vissza?
Sebők László: Az idő. Egyedül rajzfilmet készíteni rettenetesen sok munkával jár. Még egy stúdió is rengeteget dolgozik vele, de ott legalább van munkamegosztás. Én mindent egyedül csinálok. Megírom a szöveget, felmondom, Megrajzolom, megvágom stb. Egy teljesen más szakmában dolgozom, bor marketinggel foglalkozok, és csak amikor hazamegyek, akkor van időm rajzolni.
Egri Szín: A gyerekek gyorsan felnőnek. Érdekli még őket az efféle világmagyarázat?
Sebők László: Szerencsére én is velük növök. Pont ezért most inkább egy kicsit könnyedebb műfajjal próbálkozom, rövid, szórakoztató poénos animációkat készítek. Kitaláltam a „Poremberkét”, a Dust Man-t. Ez nem mese, hanem egy egyperces kis szórakoztató poén. Nagyon érdekes volt figyelni, hogy a lányok hogyan reagálnak. Ennek megfelelően lassítottam, hagytam ki, vagy toldottam bele részeket. Tulajdonképpen együtt alkotjuk a filmet. Például van egy jelenet, amiben azt rajzoltam meg, hogy a Poremberke megpiszkál egy bottal egy békát. Megrajzoltam, aztán rájöttem, hogy ilyet még akkor sem mutatunk a gyerekeknek, ha ez vicces. Ki is vágtam.
Egri Szín: Megfigyelhető, hogy a házi stúdió, mint alkotóhely a világon egyre sikeresebb. Világsztárok zenei produkciói készülnek otthon, az otthoni újságírás, a videopublicisztika kezdi átvenni a nyomtatott sajtó egyes funkcióit. Mindez azért vált lehetővé, mert a technológia, a számítástechnika már elérhető otthoni felhasználók számára is.
Sebők László: Pontosan erről van szó. Én pont azokat a szoftvereket használom, mint amelyeket a Disney is. Persze nem olyan fejlett háttér készlettel, de lényegében nincs különbség. A Youtube pedig elérhetővé teszi a teljes világ részére a filmeket. Ezért is adtam angol nevet is a Poremberkének, hiszen ez nem egy szöveges animáció, a címet angolul pedig szinte mindenhol megértik.
Egri Szín: Karácsony környékén kötelező kérdés, mik a terveid, vágyaid.
Sebők László: Jó lenne egyszer egy csapatban dolgozni.
Sebők László persze nem csak rajzfilmeket készít a gyerekeinek, hanem például ő alkotta meg Magyarország Metró bortérképét is ami a boros szakma egyik legkreatívabb alkotása. Oszlopos tagja az Egerben működő LABOR egyesületnek, amely a technológia és a dizájn iránt érdeklődők civil közössége.