Így tárold otthon a nyári gumit!

Bő három évtizede nagyjából minden autótulajdonos előtt egyértelmű, hogy hidegben téli, melegben pedig nyárigumit érdemes használni. Szerkezeti felépítésük, anyagösszetételük és még számos más tulajdonságuk miatt egyik erre, a másik pedig arra alkalmas. A gépjárművezetők egy kisebb része ugyanakkor úgy véli, hogy nyárigumival is lehet téli útviszonyok között közlekedni, csak éppen nem annyira biztonságos, mint az évszaknak megfelelő gumiabroncs. A nyári gumi ugyanis alacsony hőmérsékleten egyrészt veszít a tapadásából, másrészt a fékút megnövekszik és jeges útviszonyok között szinte lehetetlen megúszni vele a téli időszakban rendszeresen bekövetkező szituációkat. A gumiabroncsok szezononkénti lecserélése tehát egy dolog. De vajon tisztában vagyunk-e a gumitárolás írott és íratlan szabályaival?
 
 

Így tárold otthon a nyári gumit!

Bő három évtizede nagyjából minden autótulajdonos előtt egyértelmű, hogy hidegben téli, melegben pedig nyárigumit érdemes használni. Szerkezeti felépítésük, anyagösszetételük és még számos más tulajdonságuk miatt egyik erre, a másik pedig arra alkalmas. A gépjárművezetők egy kisebb része ugyanakkor úgy véli, hogy nyárigumival is lehet téli útviszonyok között közlekedni, csak éppen nem annyira biztonságos, mint az évszaknak megfelelő gumiabroncs. A nyári gumi ugyanis alacsony hőmérsékleten egyrészt veszít a tapadásából, másrészt a fékút megnövekszik és jeges útviszonyok között szinte lehetetlen megúszni vele a téli időszakban rendszeresen bekövetkező szituációkat. A gumiabroncsok szezononkénti lecserélése tehát egy dolog. De vajon tisztában vagyunk-e a gumitárolás írott és íratlan szabályaival?
 
 
 
 
 

Így tárold otthon a nyári gumit!

Bő három évtizede nagyjából minden autótulajdonos előtt egyértelmű, hogy hidegben téli, melegben pedig nyárigumit érdemes használni. Szerkezeti felépítésük, anyagösszetételük és még számos más tulajdonságuk miatt egyik erre, a másik pedig arra alkalmas. A gépjárművezetők egy kisebb része ugyanakkor úgy véli, hogy nyárigumival is lehet téli útviszonyok között közlekedni, csak éppen nem annyira biztonságos, mint az évszaknak megfelelő gumiabroncs. A nyári gumi ugyanis alacsony hőmérsékleten egyrészt veszít a tapadásából, másrészt a fékút megnövekszik és jeges útviszonyok között szinte lehetetlen megúszni vele a téli időszakban rendszeresen bekövetkező szituációkat. A gumiabroncsok szezononkénti lecserélése tehát egy dolog. De vajon tisztában vagyunk-e a gumitárolás írott és íratlan szabályaival?
HTML Editor - Full Version

 

Érdemes egyáltalán tárolni?

 

Amennyiben a téli szezon beköszöntével magunk szereljük le a kerekeket, az abroncs leszerelése után érdemes fontolóra venni, hogy megéri-e egyáltalán tárolni őket. A 2 mm alatti profilmélységű nyári gumit a betárolás helyett célszerűbb leadni megsemmisítésre, akárcsak a 6-7 évnél idősebb autógumikat.

Kerékdepóban vagy otthon?

 

Napjainkban már bárki számára lehetőség van a piacvezető hazai gumiszervizek raktáraiban, illetve kerékdepókban a téli vagy nyári szezonban nem használt gumik tárolására, ahol kifogástalan tárolásban részesítik őket. Az autótulajdonosok egy jelentős része persze költségmegtakarítás okán az otthoni tárolás mellett dönt. Még mielőtt a garázsba gurítanánk az adott szezonban nem használt gumiabroncsokat, a leszerelése előtt ne felejtsük el feljegyezni azok helyét a gépkocsin. Utóbbira azért van szükség, mert az egyenletesebb kopás megteremtése érdekében a következő csere alkalmával fel tudjuk cserélni a tengelyeken őket.

 

A nyári gumit felnin és a felniről leszerelve is tárolhatjuk

 

A szakemberek szerint egyformán jó megoldás lehet az, ha a gumiabroncsokat a felnin hagyva, vagy éppen a felniről leszerelve tároljuk. Nyilván nem éppen költséghatékony megoldás kétszer négy gumihoz nyolc felnit tartani otthon. A szakemberek szerint ellenben a kerekek épsége érdekében ez a legtöbb esetben mégis ajánlott. Gondoljunk csak arra, hogy a drágább alufelniknek a gumik szezononkénti fel- és leszerelése egyáltalán nem tesz jót. A gumiszervizek ellenben óva intik az autótulajdonosokat attól, hogy a nyári gumikat vízszintesen, gyakorlatilag egyszerűen egymásra fektetve tároljuk el a téli hónapokban. Abban az esetben ugyanis, ha a nyári gumikat hosszabb ideig tároljuk nem megfelelő környezeti és klimatikus viszonyok között, a gumik egyrészt rendkívül gyorsan kiszáradnak, másrészt felületükön megjelennek azok a téli- illetve ózonrepedésnek nevezett kis hajszálrepedések, amelyek nagyságrendekkel lecsökkentik a gumiabroncsok élettartamát. A sokszor elhangzott 7 Celsius fokos hőmérséklethatár beköszöntével leszerelt gumiabroncsokat éppen ezért minden esetben beltéri, száraz, hűvös és természetesen tűzveszélytől mentes helyen tároljuk. A szakemberek szerint a gumik számára az jelenti az ideális helyszínt, ahol nincs sem fagypont alatti hőmérséklet, de tartósan 10 Celsius fok fölé sem emelkedik a hőmérséklet.

 

A felnin tárolt gumi mindig veszít a nyomásából

 

A gumiszervizek szakemberei rendszerint arra is felhívják az a gépjármű tulajdonosok figyelmét, hogy a gumiabroncsok nem kizárólag használatuk során veszítenek a nyomásából, hanem használaton kívül is. A legtöbb gumiszerviz éppen ezért azt tanácsolja, hogy a nyári gumik felnin történő tárolása esetén 0,5 bar nyomással minden esetben növeljük a gumikban uralkodó levegő nyomását. Vannak olyanok is ellenben, akik szerint használaton kívüli időszakban a gyárilag előírt 2 bar nyomás folyamatos szinten tartása is bőven elegendő.

 

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!