Egyre népszerűbbek a régi plakátok
Soha nem látott népszerűség, magas árak
Az, hogy egy-egy árverésen borsos áron cserélnek gazdát a különböző antik tárgyak, festmények más képzőművészeti alkotások természetesnek vesszük, kevesen hallottak viszont arról, hogy ma már nem ritka, hogy a régi plakátok is szokatlanul magas áron találnak gazdára egy-egy aukciósház által meghirdetett aukción. Nemrégiben például a BÁV Plakátaukcióján mintegy 420 ezer forintért talált gazdára az a Star Wars plakát, melyet A Jedi visszatér címmel Helényi Tibor készített. A plakátot 350 ezer forintos kikiáltási áron tették közzé, és e plakát nemzetközi népszerűségét az is mutatja, hogy két évvel ezelőtt egy kisebb méretű példányáért 1325 dollárt fizettek a lelkes gyűjtők.
Nem csak a Star Wars témában készült plakátok örvendenek nagy népszerűségnek a plakátok piacán: a filmes témák örökzöldnek mondhatók, így a Bud Spencer filmek plakátjai például igen keresettek.
Magyarországon a gyűjtők nem csak a filmes plakátokat részesítik előnyben, éppoly népszerűek a reklám- vagy politikai hirdetések plakátjai, melyek még inkább tükrözik egy-egy kor hangulatát. Segítségükkel sokkal jobban megérthetők a történelmi, politikai események, színesebbé tehető a történelem oktatás.
Ezek a régi plakátok a gyűjtők kezében válnak igazi kinccsé, aki nem ismeri értéküket, az csak lomot, kidobásra ítélt szemetet lát bennük. Így, ha a régi padlások szakértők nélkül kerülnek kiürítésre, könnyen válhatnak e népszerű, régi korokat idéző műalkotások kommunális hulladékká, vagy épp tűz martalékává.
Az aukciósházak a leggyakrabban nem egy-egy plakátot kínálnak, az árverésekre kínált gyűjtemények sokszor 100-150 plakátból is állnak, és igazi ritkaságokra is lelhetünk ezek között. A magyar grafikusok szép számban képviseltették magukat a plakátok elkészítésében, és mivel sok plakáttervezési felhívás jelent meg a 20. század első harmadában, így a plakátok tervezése megélheti forrást jelentett számukra és önálló szakmává nőtte ki magát. Azok a grafikusok maradhattak meg ebben a szakmában, akik olyan plakátokat tudtak tervezni, melyek egy pillanat alatt átültették a hirdető üzenetét. A témák igen változatosak voltak: eleinte politikai, háborúba toborzó plakátok jelentek meg, majd előtérbe kerültek a kulturális felhívások, később pedig a tömegtermelés hódításával az egyes termékeket kezdték el ily módon reklámozni az utcákon.
A 350 ezer forintos kikiáltási ár természetesen még csupán a kuriózumnak számító, nagy érdeklődésre számot tevő plakátok esetén érvényes, a legtöbb plakát kikiáltási ára sokkal alacsonyabb, mintegy 10-15 ezer forint körül kezdődik. Vannak persze olyan plakátok is, amelyeknek viszont már a kikiáltási ára is jóval magasabb: előfordulnak olyanok, amelyekre a licit 500 ezer forintnál kezdődik. A magyar plakátokat a nemzetközi piacokon ezidáig még nem fedezték fel, amennyiben ez megtörténik, úgy a plakátok még magasabb áron cserélhetnek majd gazdát.