Robotkrumpli fesztivál 2014.
Robotkrumpli fesztivál 2014.
szakmai beszámoló
Bolyki János és a Robotkrumpli
A Robotkrumpli Fesztivál megvalósításának körülményei, programja, eredménye és szakmai hatása
A II. Robotkrumpli fesztivált 2014. szeptember 5-6-án rendeztük az egri Bolyki-völgyben, Bolyki János borász országos hírű katlanjában. Az „Lassan a testtel” kísérleti művészeti fesztiválok közé pozícionált Robotklumpli fesztivál igazi turisztikai, kulturális és kulináris attrakció. A 2013-as fesztiválhoz képest óriási volt a fejlődés, ami köszönhető egyfelől a Bolyki-völgy az óta országos hírűvé vált helyszínének, másfelől az összegyűlt fesztiválszervezői tapasztalatnak.
A fesztivál két napja alatt 5000 látogató fordult meg a helyszíneken 5 étterem és 9 kézműves gasztro-egység vett részt a versengésben, hogy ki készíti a legjobb Robotkrumplit.
Idén először, a Robotkrumpli fesztivál ideje alatt a délelőtti órákban TájExpót is szerveztünk a helyi termelőknek, ahol előadásokat hallgathattak meg, találkozhattak egymással és a helyi vásárlókkal.
A fesztivál sikeres színfoltja volt, hogy a termelők némelyike az esti programra is ott maradt, kínálva sajtot, füstölt árut és egyéb helyi finomságot.
A Robotkrumpli fesztivál főszereplője a Robotkrumpli, egy igényes borfesztivál étel. Nem kőbe vésett recepttel, hanem folyamatosan változó, az ízlést és a technológiát követő EGÉSZSÉGES, HELYI, MINŐSÉGI étel. A szervezés során abból indulunk ki, hogy a fiatalok gasztronómiai kultúrája javítható állapotban van. Nekik találtuk ki a Robotkrumplit.
A zsűri (Bolyki János gasztroborász, Ipacs Géza grafikus, Weil Zoltán, újságíró, gasztroblogger, közönségszavazat urnával) értékelési szempontjai a következők voltak:
A pályamű legyen:
-Krumplit tartalmazó.
-Olyan gyors étel, ami minőségi alapanyagokból áll, kielégíti a korszerű táplálkozási igényeket.
-Tetszetős, könnyen elkészíthető.
-Támaszkodik a magyar gasztronómiai kultúrára, de bátran tovább gondolja azt.
-A Robotkrumpli legyen fiatalos étel. Kézből, akár állva is ehető, de ne termeljen környezetterhelő hulladékot, jellemzően műanyagot.
-Ne folyjon, fröccsenjen.
-Újrahasznosított alapanyagú csomagoló anyagban árulható, elvihető.
-Alapanyagait könnyen be kell tudni szerezni ellenőrzött, lehetőleg termelői forrásokból.
-A jó Robotkrumpli „toppingolható”, azaz a fogyasztó ízlésének megfelelő díszítést, szószt, zöldséget stb. halmozhat rá.
-A jó Robotkrumpli legyen finom.
Szerencsére a bormarketing már van annyira sikeres az ifjabb korosztály körében is, hogy a minőségi borfogyasztás iránti igény mérhető tömegekben megjelent. A Bolyki-völgy fiatalokra pozícionált bor marketingje a Robotkrumpli fesztiválra teljes mértékben beérett.
Az a tapasztalat országszerte, hogy a bor mellé, vagy felülpozícionált „posh” ételeket kínálnak, ráadásul a fesztiválkörülmények miatt méltatlan környezetben (nejlon tányéron szarvas bélszín stb.), vagy hurka, kolbász, zsíros kenyér, pogácsa, chips és ropi a borkorcsolya. A fiatalabb fesztiválozók meg alig fogyasztanak ételt. Ennek oka sok esetben a divaton kívül, hogy unalmas és elcsépelt a gasztronómiai kínálat. Ennek üzent hadat a Robotkrumpli.
Az idei győztes a Zsálya bisztró krumpli-burgere lett.
https://www.youtube.com/watch?v=WqCM-aoDLj0
Az EH TV tudósítása.
Rádióspot:
https://www.youtube.com/watch?v=OrsQ60Vdfq8
https://www.youtube.com/watch?v=g7AVsvR2yKI
Tv reklám spot
https://www.youtube.com/watch?v=riFQPPJcByE
A TV Eger beharangozója
https://www.youtube.com/watch?v=lUX1XS1yQXA
http://www.tveger.hu/hirekreszlet.php?hir=9646
Robotkrumpli tároló
Gasztronómiai szakmai eredmény: A saját kategóriájukban sikeres éttermek újragondolták kínálatukat, látókörükbe kerültek a fiatalok és azok sajátos étkezési szokásai. Kísérleteztek, ami nem jellemző, főleg nem fesztiválkörülmények között.
A 18-35 éves korosztály találkozott a minőségi borral és hozzá minőségi „kajával”. Volt olyan látogató fiatal, aki bevallotta, hogy most iszik életében először bort, mert azt gondolta, hogy a fesztiválokon sört lehet csak inni. Kiderült, hogy a minőségi borok ár-érték arányban is felveszik a versenyt a műanyagpoharas fesztivál-sörökkel.
Plakátok, flyerek, kitűzők
Flyer osztás
Flyerek, kitűző
Sorállás a pultnál
Marketing, promóció
A fesztivál marketing munkáját Gutjhár Zsuzsanna végezte. Megjelentünk a főbb programportálokon (Port, Blok, EGRIPROGRAMOK stb). A régióban 5000 flyert szórtunk szét, minden panzió, szálloda, étterem pultjainál megtalálható volt a program.
Az Eger körüli nagyobb településeken „szendvics ember” biztosította a köztéri megjelenést, aki hangosbeszélővel és flyerekkel volt felszerelve.
Az Egri Programok játékaival 7000 egrit értünk el.
A Fesztivált 100 plakát és egy héten keresztül 4 hostess is népszerűsítette a városban.
Kulturális eredmények:
A fesztivál legfontosabb sikerének tartjuk, hogy az országos Street Art Jam egri versenyének a díjkiosztó helyszínéül a fesztivált választotta. A két nagy mainstream zenekar (Belga, Halott Pénz) mellett fellépet ZAGAR, a Tallentométer győztes Makrohang, a Bábel és a Csakragenerátor is. Ezzel sikerült megőriznünk a Bolyki-völgy kísérleti kultúra mellett elkötelezett imázsát.
Belga-teltház
POZSI
Turisztikai attrakció:
A Turizmus Zrt munkatársai a fesztivál ideje alatt végig jelen voltak a rendezvényen és népszerűsítették a régiót. A turisták nagy számban keresték fel a fesztivált, ami nem csak a különleges környezetnek volt köszönhető, hanem annak a hangütésnek is, hogy a minőségi bort nem csak operettes külsőségek között lehet bemutatni, hanem a mai viszonyok között, a természetes fogyasztói közegében is.
A turisták között sokkal több volt az idősebb korú érdeklődő, mint a hazai vendégek körében. Eger történelme önmagában is hatalmas vonzerő, a Robotkrumpli fesztivál idén is megmutatta, hogy a jelene miatt is megéri felkeresni a várost és a régiót.
A turisztikai szakma, a TDM tagjai meghívottként jelen voltak a fesztivál ideje alatt és megerősítették elkötelezettségüket a fiatalokra fókuszáló boros-gasztronómiai nagyrendezvények mellett, amelyek egyszerre korszerűek, minőségiek és szerethetők.