Ostorosi bor: egy polccal feljebb
Közel 5 millió palack, 2 milliárdos bevétel, 100 embernek munka és mindemellett helyi tulajdonosi kör. Az Ostoros-Novaj Bor Zrt., ha nem is áll új pályára, de mindenképpen fokozatot vált. Vendéglátó pincét vesznek a Szépasszonyvölgyben, magasabbra pozícionálják a boraikat. Ehhez jó alapot nyújtanak a szakmai elismerések és a megfelelő mennyiség, amelyik csak a Csipke Rozéból apadt ki a robbanásszerű keresletnövekedés miatt.
2015. februárjától új első számú vezető irányítja az Ostoros-Novaj Bor Zrt. munkáját. Soltész Gergő, édesapját Soltész Gábort váltja az elnök-igazgatói pozícióban.
A változás egy előre megtervezett folyamat fontos állomása, amely folyamat célja, hogy az Egri Borvidék legnagyobb szereplője egyre határozottabb karakterrel, egyre magasabb minőséggel, a fogyasztói elvárásokra, a fiatalodó borkedvelő réteg ízlésvilágára gyorsan reagálva tovább fejlődjön, és a magyarországi borpiac meghatározó szereplője legyen.
Az Ostoros-Novaj Bor Zrt.
A cég, az Ostoros és Novaj községekben gazdálkodó, hagyományos szőlőtermesztéssel és borászattal foglalkozó szövetkezetből alakult részvénytársasággá 2000-ben. A folyamatos és tudatos fejlesztéseknek köszönhetően mára az Egri Borvidék legnagyobb borászati cégévé fejlődött, amely évi 5-5,5 millió palack bort értékesít, ennek több, mint 60 százalékát minőségi (OEM - Oltalom alatt álló eredet megjelölés), kategóriában, amely arány folyamatosan növekszik. Ezzel a hasonló méretű hazai borászati üzemek között piacvezető helyet foglal el.
A cég ma már több mint 70 hektár saját szőlőterülettel rendelkezik, amelyet folyamatos telepítésekkel évről-évre igyekszik növelni, a minőségi alapanyag bázis megteremtése érdekében. Ugyanakkor fontos szerepet tölt be a régió agrárgazdaságában azzal, hogy 400-500 hektárnyi, kistulajdonosok birtokában lévő szőlőterület termesztését integrálja, és évente 5-6 ezer tonna szőlőtermést vásárol fel, munkát és megélhetést biztosítva a családoknak.
Ostorosbor – egy kategóriával feljebb
A piacon végbemenő változásokat és a fogyasztói igényeket figyelembe véve öt évvel ezelőtt egy újabb trendváltás kezdődött. Az olcsó import borokkal való árverseny erősödése, a hazai borkultúra javulása nyomán, illetve a fiatalabb, 20-30 éves generáció megnyerése érdekében úgy döntött a cég vezetése, növeli piaci részesedését a felső-közép, illetve a prémium kategóriában, elsősorban a reduktív eljárással készülő, könnyű, friss fehér borok és a rozé borok között, tovább erősítve helyét a tradicionális egri vörösbor fajták között is.
A tudatos termékfejlesztéseknek, illetve az ehhez kapcsolódó beruházásoknak (feldolgozó üzem, palackozó) köszönhetően az elmúlt években folyamatosan nőtt az Ostorosbor márka piaci részesedése ezekben a kategóriákban. (Chardonnay, Királyleányka, Olaszrizling (késői szüret), Egri Csillag, Pinot Noir-Merlot rozé, illetve Egri Bikavér, Egri Pinot Noir, Kékfrankos, Merlot.)
A fejlesztéseknek köszönhetően a standard borok – köztük az országosan piacvezető Egri Bikavér – minősége is tovább javult, ugyanakkor az árak nem emelkedtek. Mindez tovább erősítette a márkáról kialakult véleményt, miszerint az Ostorosbor termékei a magyar piac legjobb ár-érték aránnyal rendelkező borai. Ez az értékesítésben is meglátszik: a friss fehér borok és a rozé borok piacán évente két számjegyű a növekedés, a prémium borok piacán pedig az elmúlt két évben 20-20 százalékkal nőtt az értékesítés.
A 2015-ös év és a 2014-es évjárat újdonságai
A termékfejlesztés a 2014-es évjárattal is folytatódik, illetve az elmúlt évek sikeres újdonságai végleg helyet kapnak az Ostorosbor márka kínálatában.
- A Csipke család. Az előző két évjárat sikere után a Csipke Rozé termékcsaláddá bővült és a tavalyi év végén már meg is jelent az üzletekben. A termékcsalád továbbra is a hölgyek ízlésvilágának megfelelően készül, ugyanakkor karakterek kialakításánál a férfi fogyasztók is igényeit is figyelembe vettük.
A Csipke Rozé: Az összetevőkön – merlot, kékfrankos, kékoportó (blauer portugieser) – nem változtattunk, az arányokon módosítottunk, így friss, gyümölcsös és simulékony maradt, de karakteresebb lett.
Csipke Fehér: Irsai Olivér fajtából készült, illatos, friss, ropogós bor, jellemző szőlővirág jegyekkel, élénk savakkal.
Csipke Vörös: Valódi különlegesség, az új Medina ültetvény szűzterméséből, igazi ritkaság. Parfümös, illatos, ugyanakkor könnyed, jó ivású bor.
- Az Egri Csillag. Az elmúlt években egy friss, ropogós Egri Csillag volt a jellemző az Ostorosborra, amelyekkel szép sikereket értünk el. Most azonban tovább szeretnénk lépni. A 2014-es Egri Csillag is reduktív erjesztésű, vagyis egy friss bor, de karakterében jóval teltebb, krémesebb, ízvilágában fűszeresebb lesz. Alkotórészei: chardonnay, leányka, cserszegi fűszeres, sauvignon blanc és ottonel muskotály.
- Az új Egri Bikavér. Piacra kerül idén a 2012-es évjárat kiváló, prémium minőségű bikavére. A kékfrankos, cabernet sauvignon, merlot és blauburger házasítás, a vegyesen kis fahordós és új nagyhordós érlelés nyomán egy telt, bársonyos, ugyanakkor karakteres, „valódi” bikavér született Ostoroson.
- A POÉN. Már első évjáratában nagy sikert aratott a fogyasztók körében a POÉN gyöngyöző borunk. A siker nyomán külön figyeltünk arra, hogy már a szürettől kezdve a minőségen legyen a hangsúly. Bár a gyöngyöző borok nem készülhetnek földrajzi eredetvédelemmel, mi akkor is dűlőszelektálva szedtük: kizárólag az egyik legszebb termőhelyünkről, a Szélhegyről származó rizlingszilváni került palackba, ami rövidesen már kapható is lesz az üzletekben.
Díjak, érmek, elismerések
A kedvező piaci fogadtatás mellett a borász szakma is felfigyelt az Ostorosbor márkára, a borversenyeken egyre jobb eredményeket érnek el boraik. Három egymás utáni évben is „Az Egri Borvidék legjobb rozébora” elismerést Ostorosbor termék kapta, 2013-ban a Csipke Rozé. A Csipke Rozé sikerrel szerepelt a franciaországi „Mondial du Rosé”, azaz a rozé világbajnokságon, ahol ezüstérmes lett. A gyöngyöző borok első országos versenyén a POÉN aranyérmes lett, de kiérdemelte a „legjobb vétel” elismerést is. A Nemzeti Borkiválóságok Könyvébe két borral - 2011-es Egri Bikavér és Egri Pinot Noir - is bekerült az Ostorosbor.
Fontosabb elismerések 2014-ben:
Egri borvidéki borverseny
- Merlot-Pinot noir rozé (2013) – aranyérem
- Csipke Rozé (2013) – aranyérem
-Chardonnay (2012) – aranyérem
Egri Bikavér (2011) – aranyérem
Ezüstérem: Egri Rozé, POÉN, Egri Csillag, Egri Merlot, Egri Zweigelt.
Syngenta országos borverseny: Csipke Rozé – aranyérem, Egri Bikavér (2011) – ezüstérem
VinAgora: Egri Csillag – ezüstérem
Gyöngyöző borok országos versenye: POÉN (2013) – aranyérem
Országos Kékfrankos borverseny: Egri Kékfrankos (2012) – ezüstérem
Mondial du Rosé (Cannes): Csipke Rozé – ezüstérem
Cégfilozófia – Felelősséggel, az Egri Borvidékért is
Az Ostoros-Novaj Bor Zrt. az Egri Borvidék legnagyobb cég, a fogyasztók jó eséllyel elsőként az Ostorosbor termékeivel találkoznak. Komoly felelősség ez, hiszen már itt eldőlhet, milyen kép alakul ki bennük hosszú távon az egri borokkal kapcsolatban.
Ez a felelősségtudat is motiválja a cégünk törekvéseit, fejlesztésit, a piacon való megjelenésünket, illetve a szőlőtermelőkkel való kapcsolatunkat.
Hiszünk abban, hogy az Egri Borvidék helye Magyarország történelmi borvidékei között az elsők között van, és ennek megfelelően dolgozunk a következő években, évtizedekben is.
Soltész Gergő régóta tudatosan készült erre a feladatra, két éve pedig már – az FHB vezérigazgatói munkája mellett –mint a cég igazgatóságának elnöke igyekezett minél több időt tölteni Ostoroson és az Egri Borvidéken.
- Egy ilyen nagyságú cég élén történő változáskor az első kérdés nem lehet más, mint hogy mi indokolta?
- Ez egy előre eltervezett lépés volt. Két évvel ezelőtt, amikor az igazgatóság elnöke lettem, eldöntöttük édesapámmal, Soltész Gáborral, hogy átveszem tőle az operatív irányítást is. Azért éppen most, mert így a legkönnyebb a családomnak is, többek közt a legnagyobbik gyermekem most kezdi az iskolát. A banki munkaszerződésem lejártát is ennek megfelelően alakítottuk.
- Hogy érzi, sikerült felkészülnie a feladatra?
- Tulajdonképpen én belenőttem a cégbe, hiszen már gimnazistaként voltam itt nyári munkán, de amióta tudatosan készültem a feladatra, igyekeztem minél többet foglalkozni vele, ahogy a banki munkám engedte. Két éve pedig már a stratégia kialakításában, a döntésekben, és lehetőség szerint a megvalósításban is részt vettem. Hatékonyan telt az elmúlt két év, így reméljük zökkenőmentes lesz az átállás. Természetesen rengeteg még a tanulnivalóm, de szerencsére továbbra is támaszkodhatok édesapámra és kiváló kollégáimra.
- A váltás ezek szerint nem csak a cég élén jelent változást, hiszen Egerbe is költözik a családdal.
- Egerben születtem, mindig is erős volt a kötődésem a városhoz, a térséghez és azt szeretném, ha a három gyermekem is itt nőhetne fel, ha olyan szép gyerekkoruk lehetne itt, mint nekem volt. Az is erősen közrejátszott a döntésünkben, hogy szeretnék több időt tölteni a családommal. Az elmúlt két évben, amikor a bankban is és itt, Ostoroson is számítottak a munkámra, kevesebbet lehettem velük, mint szerettük volna. Természetesen a feladatok miatt is lényeges ez az elköteleződés: az elmúlt néhány évben számos terv született, amelyek egy részét sikerült megvalósítanunk, de az is jól látszik, hogy az elképzeléseknek legalább fele olyan, amelyek megkövetelik a személyes jelenlétet, a folyamatos és hatékony operatív munkát.
- A megvalósult tervek jól látszanak, új termékekkel, újfajta kommunikációval jelentek meg a piacon. Milyen változásokra lehet még számítani a közeljövőben?
- A fő stratégiánk az, hogy az Ostorosbor márka egy a fogyasztók által ismert, és szeretett márka legyen, úgy, hogy az ismertséget és az elfogadottságot elsősorban a minőség hozza. A családon belüli vezetőváltással is azt szeretnénk erősíteni, hogy a mennyiséget tekintve ugyan nagyüzem, de az odafigyelést, a törődést és a minőséget tekintve „családi” borászat vagyunk.
Ezért is fontos feladatunk, hogy elmozduljunk a középkategóriás termékek irányából a felső középkategória, illetve a prémium kategória felé. Ez nem azt jelenti, hogy új címkékkel, hangzatosabb szlogenekkel és erőteljesebb marketinggel kívánjuk ugyanazt eladni. Folyamatosan, a piaci, fogyasztói igények figyelembe vételével, sőt, azok alakításával új, kiváló minőségű és megfizethető termékekkel akarunk megjelenni. Erősíteni akarunk a vendéglátásban, a gasztronómia szegmensben is, szeretnénk, ha egyre több étterem kínálná borainkat. Elképzeléseink szerint hamarosan megjelenünk az egri, az egri borvidéki turizmusban is, szeretnénk minél több helybelivel és turistával megkóstoltatni a borainkat, bízva abban, ha megkóstolják, attól kezdve tudatos vásárlóinkká válnak. És bár a legfontosabb még mindig a hazai piac, fontos része a stratégiánknak az export aktivitásunk növelése is.
- A fogyasztók már láthatják a változások első eredményeit. Az Ostorosbor rozéi az ország legjobbjai közé tartoznak, de a legutóbbi újdonság, a POÉN gyöngyöző bor is sorra nyerte a versenyeket. Ezek új technológiákat is kívánnak. Fejlesztések, beruházások terén milyen terveik vannak?
- Kiváló szakembereink vannak, köztük Kiss Péter főborász, de a legújabb technológia nélkül velük is lassúbb lenne a fejlődés. A beruházásokat is tudatosan, a fogyasztói igényekre figyelve hajtjuk végre, olyan ütemezéssel, amilyet a termékfejlesztés megkíván, illetve amilyet a cég gazdálkodása megenged. Éppen ezért most azon vagyunk, hogy még költséghatékonyabban működjünk. Csak egy példa: fontos része a stratégiánknak, hogy a minőség érdekében egyre több saját telepítésű ültetvényünk legyen, de arra is figyelünk, hogy már olyan korszerű tám-berendezést alkalmazzunk, amely lehetővé teszik a költséghatékonyabb gépi művelés arányának növelését.
- Pénzügyi szakember énje ezek szerint most még erősebb…
- Nem vagyok borász, bár igyekszem minél többet megtanulni a szakma azon részéből is, de első számú vezetőként a legfontosabb feladatom a cég menedzselése. Csak egy hatékonyan és eredményesen működő cég tud megfelelő ütemben beruházni. Beruházás nélkül pedig nincs fejlődés.
- Igazgatósági elnökként két éve kezdett komolyabban foglalkozni a céggel. Elnök-igazgatóként két év múlva mivel lenne elégedett?
- Ha a borfogyasztóknak, bárhol is látják az Ostorosbor logóját, üzletben vagy étteremben, az jutna eszükbe, hogy ez egy szerethető, megbízható márka, ha ezt választom, biztos, hogy jól járok. A szakma pontosan tudja, hogy egy igényes nagyüzem garancia az állandó minőségre. Hiszem, hogy az Ostorosbor képes elérni, hogy ezt a fogyasztók is még inkább elismerjék.
Soltész Gergő
1980. január 22-én született Berettyóújfalun.
Iskoláit már Egerben végezte.
1998-ban érettségizett az egri Neumann János Szakközépiskolában
2003-ban diplomázott a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen.
2003-ban az OTP hitel monitoring tanácsadója.
2004-től a Raiffeisen bank kockázatkezelő és elemző szakértője.
2006-ban került az FHB Bankhoz.
2008-tól az FHB Bank vállalati üzletág vezetője
2010-től az FHB vezérigazgató-helyettese.
2013-2015. január 31-ig az FHB Bank vezérigazgatója.
2013 decembere óta az Ostoros-Novaj Bor Zrt igazgatóságának elnöke.
2015. február 1-től az Ostoros-Novaj Bor Zrt. elnök-igazgatója.
Család: Nős, három fiúgyermeke van, 6 és 3 évesek, a legkisebb 1 hónapos.
Hobbi: Sport (úszás, foci, kosárlabda), könyvek, olvasás, borkóstolás, gasztronómia, kutyák.
Ostorosbor – Minden ízében egri!