A legújabb fejlesztések a gumiabroncsok területén

Írásunkban górcső alá vesszük, milyen irányokban zajlanak fejlesztések az autógumi abroncsok terén. Érdekesebbnél érdekesebb fejlesztésekre bukkantunk.
 
 

A legújabb fejlesztések a gumiabroncsok területén

Írásunkban górcső alá vesszük, milyen irányokban zajlanak fejlesztések az autógumi abroncsok terén. Érdekesebbnél érdekesebb fejlesztésekre bukkantunk.
 
 
 
 
 

A legújabb fejlesztések a gumiabroncsok területén

Írásunkban górcső alá vesszük, milyen irányokban zajlanak fejlesztések az autógumi abroncsok terén. Érdekesebbnél érdekesebb fejlesztésekre bukkantunk.
 
 
A kék abroncs
 
A legérdekesebb fejlesztés mind közül talán az, amit egy kanadai cég fejlesztett ki. Úgy látták ugyanis, hogy a kanadaiak nem vesznek tudomást a tél beköszöntéről, így nem váltanak téli gumikra, csak abban az esetben, ha már valóban nagy a hó vagy csúszik az úttest. Ez azonban igencsak veszélyes: a nyári vagy négyévszakos gumik -7 C fok alatt már nem biztonságosak. A Canadian Tire éppen ezért kifejlesztett egy új technológiát, melyben az autógumik fehérből kék színbe váltanak, ha a hőmérséklet -7 C fok alá süllyed. A koncepció már megvan, azonban a gyakorlati megvalósításon még dolgozniuk kell. Korábban is léteztek már színváltós (ún. termokrom) technológiák, például a kedélyállapotot jelző gyűrűk vagy a meleg hatására színt váltó pólók, ám ezt a technológiát most először fogják egy autógumira adaptálni. A színváltó technológia gumiba való bevezetése meglehetősen nagy kihívást jelent, és sok kísérletezéssel jár a fejlesztők számára, ám nem adják fel, hiszen határozott szándékuk az új színváltós autógumik piacra való bevezetése. (forrás: gumidirekt.hu)


Fenntarthatóság a gumiabroncsok piacán is

A zöld gondolat egyre nagyobb teret nyer az emberek gondolkodásában, és ez nagyon jól is van így. A lelkiismeretesebb gumiabroncs-gyártók is elkezdtek már zölden gondolkodni, így az új gumiabroncsok kifejlesztésénél már az ökológiai gondolkodás is szerepet játszik. Az irány, amelyet kiszabtak maguknak a gumik élettartamának növelése, a hosszabb élettartam általi kisebb környezetszennyezés, és a kisebb üzemanyagfogyasztás. A nagy teljesítményű autógumik gyorsabb kopásáról szóló hiedelmek is már a múlté, hiszen ezen gumiknak is jelentősen megnövelték az élettartamát. Sőt, egyre inkább elterjedt a gumiabroncsok újrafutózása is, melynek következtében a már futott abroncsokat akár még tízszer újra lehet használni.


A hulladék-probléma

Sok esetben hallhatjuk, hogy globális szinten mekkora gondot okoz az elhasznált gumiabroncsok kezelése hulladékként, és mind újabb és újabb ötletek látnak napvilágot arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet kreatívan újrahasznosítani ezen abroncsokat. Globális szinten azonban a probléma jóval nagyobb, ha arra gondolunk csak évente hány abroncsot cserélnek le a gazdáik. Egyik megoldásnak jó lehet a már említett tízszeres újrahasznosítás, míg a hulladékok kezelésére egy magyar cég dolgozott ki egy új, teljesen környezetkímélő technológiát. Ez a hartai cég a világon elsőként állít elő gumiabroncsokból lisztfinomságú port, amely teljesen tiszta és kémiailag aktív, így újra fel lehet használni őket az újabb gumik előállításához. A folyamat során nem keletkezik semmilyen szennyező- vagy veszélyes anyag, és a felhasznált vizet is vissza tudják forgatni a rendszerbe.
Természetesen más kísérletek is zajlanak: néhányan biztosan hallottak már a Valhalla Mozgalomról, amely fenntartható életközösségeket próbál építeni használt abroncsokból: két főépületük falát gumiabroncsokból építették fel.


Defekttűrő technológiák

A Bridgestone fejlesztette ki azt az új autógumi technológiát, melynek lényege, hogy egy esetleges defekt esetén az autósok még akár 50 km-en keresztül folytathatják útjukat maximum 50 mérföldes óránkénti sebességgel. Ez egy nagyon kényelmes megoldás, hiszen mi magunk választhatjuk meg, hogy mikor szeretnénk vagy tudunk gumiköpenyt cserélni, ezzel nem késünk el az üzleti találkozóról vagy az iskolai szülői értekezletről.

 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!