Életpálya – modell: csak újabb hangzatos lufi ?

    Szeptemberben a 3 évnél fiatalabb diplomával rendelkező tanárok gyakornoki, az összes többi pedig pedagógus 1-es minősítést kapott: az is, aki 35 éve 4 diplomával dolgozik és az is, aki 1 diplomával 5 éve került a pályára.  Idén tavasszal kell feltölteni első körben a pedagógus életpálya modell portfóliót azoknak a tanároknak, akik pedagógus 2. minősítést szeretnének elérni. Azaz nőjön a fizetésük! Mindez újabb megvalósíthatatlan őrület, vagy végre átgondolt, megtervezett lépés lehet? A cikket olvasva döntse el az olvasó.

 

 
 

Életpálya – modell: csak újabb hangzatos lufi ?

    Szeptemberben a 3 évnél fiatalabb diplomával rendelkező tanárok gyakornoki, az összes többi pedig pedagógus 1-es minősítést kapott: az is, aki 35 éve 4 diplomával dolgozik és az is, aki 1 diplomával 5 éve került a pályára.  Idén tavasszal kell feltölteni első körben a pedagógus életpálya modell portfóliót azoknak a tanároknak, akik pedagógus 2. minősítést szeretnének elérni. Azaz nőjön a fizetésük! Mindez újabb megvalósíthatatlan őrület, vagy végre átgondolt, megtervezett lépés lehet? A cikket olvasva döntse el az olvasó.

 

 
 
 
 
 

Életpálya – modell: csak újabb hangzatos lufi ?

    Szeptemberben a 3 évnél fiatalabb diplomával rendelkező tanárok gyakornoki, az összes többi pedig pedagógus 1-es minősítést kapott: az is, aki 35 éve 4 diplomával dolgozik és az is, aki 1 diplomával 5 éve került a pályára.  Idén tavasszal kell feltölteni első körben a pedagógus életpálya modell portfóliót azoknak a tanároknak, akik pedagógus 2. minősítést szeretnének elérni. Azaz nőjön a fizetésük! Mindez újabb megvalósíthatatlan őrület, vagy végre átgondolt, megtervezett lépés lehet? A cikket olvasva döntse el az olvasó.

 

  - Jelenleg az évente emelkedő mindenkori minimálbér alapján számolják a pedagógus béreket. Évi fizetésemelésre viszont még sosem volt példa. Tavasszal a pedagógus2-be átlépő többezer főnek  mintegy 20000 Ft-tal nőne a bére. A portfóliók feldolgozása, az ellenőrzési rendszer szintén rengeteg pénzt emészt fel. A viharos gyorsasággal beadandó portfóliókat kezelő szoftver vajon felkészült a rohamra? Hiszen többezer, 100 oldalas anyagot kell fogadjon rövid idő alatt. 5000 ember fogja a portfóliókat átvizsgálni. Mintegy 25000 db-ot várnak. Enyhén szólva sem hiszem, hogy ennek meglegyen a tárgyi, személyi és anyagi feltétele.  Ha azonban a kollégák nem tudják határidőre feltölteni az e-portfóliót, lecsúszhatnak az első körből, ami azt jelenti, hogy további hónapokig marad a fizetésük. – mondta Márkus Róbert, az EKF Gyakorló Iskola tanára, aki az e-portfólióval kapcsolatban segíti kollégáit.
       - A portfólió az eddigi pedagógiai munkáról ad képet, vagyis önvallomás. Tartalmaznia kell 10 óra tervezetét, az elért eredményeket, mintegy 100 oldalon. Viszont egy lelkiismeretes óravázlat sokszor 10-15 oldalt is kitesz.  Ez az első pillére az életpálya szabályozásának. A 2. pillérben meg kell védenie a benyújtott anyagot egy háromfős, független szakmai testület előtt. Magyarul be kell bizonyítania, hogy méltó a diplomájára.  A 3. pillér pedig 5 évente a szakfelügyeleti ellenőrzés, amikor az általános pedagógiai munkát nézik, értékelik óralátogatással. Mindez szintén beleszámít a minősítésébe.  A szakmai testületet és a szakfelügyelőket az Oktatási Hivatal delegálja. Ehhez jön még a tantárgygondozó szaktanácsadói, ellenőrzői rendszer, amely tanácsokkal szolgál adott szaktantárgyból. Továbbá az azonos szakpedagógusok egymást is kell figyeljék, tudásmegosztás céljából. Aggasztó, hogy nem látjuk a rendszerben a függetlenség garanciáit!
     Emellett  le kell szakvizsgázni, ami minősítő 2 éves tanfolyam. Mindenkire vonatkozik, aki feljebb szeretne lépni. Már ez plusz terhet jelent az érintetteknek.  Ráadásul a tanfolyamok költségei a tanárokat terhelik. Ehhez jön még a megnövekedett adminisztrációs teher, a 32 óra kötelező iskolában töltött idő. Továbbra is készülni, kulturálódni, dolgozatokat javítani kell.     
     - Maradjunk az anyagiaknál: valójában mennyi a béremelés?
      -  Az egy diplomás fiataloknak valóban kedvezett. Akár 40-60ezerrel is nőhetett a fizetésük. A több diplomás, sokévnyi tapasztalattal rendelkezőké nem nőtt, sőt, csökkent, főleg a nyugdíj előtt állóké.  Ez bizony csak növelte a feszültségeket a kollégák között. Az alapbér valóban emelkedett, de az osztályfőnöki pótlékon kívül minden más pótlékot megszüntettek: nincs túlóra, helyettesítés, csak a megnövekedett óraszám. A nőket ráadásul diszkriminálták, mivel a gyes nem számít bele a munkaviszonyba.
      Az elmúlt évek túlságosan is szabadelvű pedagógiai oktatáspolitikája sok esetben a minőség rovására ment. Ezt magam is tapasztaltam.  Kell valamilyen kontroll a szakma felhígulása ellen. Amit azonban most bevezetnek, az a ló másik oldala: túlszabályozott! Az igazság valahol a kettő között lenne. Sok a homályos, tisztázatlan pont. Idegesek, feszültek vagyunk, ami ki kell mondani, kihat a gyerekekre is.
 
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!