Életpálya – modell: csak újabb hangzatos lufi ?
Szeptemberben a 3 évnél fiatalabb diplomával rendelkező tanárok gyakornoki, az összes többi pedig pedagógus 1-es minősítést kapott: az is, aki 35 éve 4 diplomával dolgozik és az is, aki 1 diplomával 5 éve került a pályára. Idén tavasszal kell feltölteni első körben a pedagógus életpálya modell portfóliót azoknak a tanároknak, akik pedagógus 2. minősítést szeretnének elérni. Azaz nőjön a fizetésük! Mindez újabb megvalósíthatatlan őrület, vagy végre átgondolt, megtervezett lépés lehet? A cikket olvasva döntse el az olvasó.
- A portfólió az eddigi pedagógiai munkáról ad képet, vagyis önvallomás. Tartalmaznia kell 10 óra tervezetét, az elért eredményeket, mintegy 100 oldalon. Viszont egy lelkiismeretes óravázlat sokszor 10-15 oldalt is kitesz. Ez az első pillére az életpálya szabályozásának. A 2. pillérben meg kell védenie a benyújtott anyagot egy háromfős, független szakmai testület előtt. Magyarul be kell bizonyítania, hogy méltó a diplomájára. A 3. pillér pedig 5 évente a szakfelügyeleti ellenőrzés, amikor az általános pedagógiai munkát nézik, értékelik óralátogatással. Mindez szintén beleszámít a minősítésébe. A szakmai testületet és a szakfelügyelőket az Oktatási Hivatal delegálja. Ehhez jön még a tantárgygondozó szaktanácsadói, ellenőrzői rendszer, amely tanácsokkal szolgál adott szaktantárgyból. Továbbá az azonos szakpedagógusok egymást is kell figyeljék, tudásmegosztás céljából. Aggasztó, hogy nem látjuk a rendszerben a függetlenség garanciáit!
Emellett le kell szakvizsgázni, ami minősítő 2 éves tanfolyam. Mindenkire vonatkozik, aki feljebb szeretne lépni. Már ez plusz terhet jelent az érintetteknek. Ráadásul a tanfolyamok költségei a tanárokat terhelik. Ehhez jön még a megnövekedett adminisztrációs teher, a 32 óra kötelező iskolában töltött idő. Továbbra is készülni, kulturálódni, dolgozatokat javítani kell.
- Maradjunk az anyagiaknál: valójában mennyi a béremelés?
- Az egy diplomás fiataloknak valóban kedvezett. Akár 40-60ezerrel is nőhetett a fizetésük. A több diplomás, sokévnyi tapasztalattal rendelkezőké nem nőtt, sőt, csökkent, főleg a nyugdíj előtt állóké. Ez bizony csak növelte a feszültségeket a kollégák között. Az alapbér valóban emelkedett, de az osztályfőnöki pótlékon kívül minden más pótlékot megszüntettek: nincs túlóra, helyettesítés, csak a megnövekedett óraszám. A nőket ráadásul diszkriminálták, mivel a gyes nem számít bele a munkaviszonyba.
Az elmúlt évek túlságosan is szabadelvű pedagógiai oktatáspolitikája sok esetben a minőség rovására ment. Ezt magam is tapasztaltam. Kell valamilyen kontroll a szakma felhígulása ellen. Amit azonban most bevezetnek, az a ló másik oldala: túlszabályozott! Az igazság valahol a kettő között lenne. Sok a homályos, tisztázatlan pont. Idegesek, feszültek vagyunk, ami ki kell mondani, kihat a gyerekekre is.