Kortárs költészeti est a Kis Zsinagógában
A Slam Poetry a múlt század nyolcvanas éveinek közepén jelent meg, mint önálló előadói műfaj, a Spoken Word versengő formájaként, Marc Kelly Smith („Slampapi”) kezdeményezésére. Ez egy modern költészeti stílus, amely csakis szóban és leginkább élőben hatásos.
Nem versfelolvasás, mert első hallásra is érthető a szöveg és többnyire fejből mondják, színpadi elemekkel tarkítva. Nem színházi előadás, mert nincs előzetes forgatókönyv, bárki felmehet a színpadra. Nem rap, mert nincs alatta zene és nem is szükséges a kötött ütemes lüktetés.
Kicsit mégis rap, mert az utca nyelvén szól, aktuális témákról, hétköznapi emberektől, hétköznapi embereknek. Kicsit mégis színház, mert az egyes versek előre megtervezettek, begyakoroltak és az előadók a szavakon kívül egész testüket is bevethetik. Kicsit mégis vers, mert többnyire van benne rím, hasonlat, metafora és egyéb költészeti elemek.
Ez egy kötetlen stílus, amiben az egyetlen szabály, hogy a slammernek három perce van a színpadon a szavalásra, hogy érveljen, meggyőzzön, megnevettessen, szórakoztasson, elgondolkodtasson és sikert arasson!
A hazai slam mozgalmat a budapesti Műcsarnok indította el 2006 februárjában Budapest Slam nevű rendezvényével, amit költők és rapperek csatájaként tartanak számon. Egy évre rá következett a folytatás, a Budapest Slam 2, nemzetközi vendégekkel kiegészülve. Egy évvel később, 2008 januárjától a Ludditákból ismert Fiáth Titanilla (Tita) és akkor még három kevésbé ismert, de lelkes Slam-rajongó – Mavrák Katalin (Hugee), Matits István (Id) és Prekopcsák Zoltán – havi rendszerességgel kezdett szervezni Slam Poetry esteket egy budapesti étterem, a Kőleves pincehelyiségében. Megalakult a Slam Poetry Budapest (SPB), mely az előző két év mintáját látva minden alkalommal megadott egy témát, de újításként tíz szavas versenyt is rendeztek, az Open Mic keretében pedig mindenki számára szabad volt a mikrofon.
A Műcsarnok és az SPB sikereit követően a Tilos Rádió is hamar aktivizálta magát slam ügyben, és a hazai underground szcénának lehetőséget és támaszt nyújtó Bly Managementtel karöltve szintén elkezdte random rendszerességű Tilos Slam sorozatát, valamint elindította saját slam műsorát Sztriit Noiz néven Chi-Korea műsorvezetővel.
2009 őszén rendezték meg Berlinben az Első Európai Slam Napokat , melyen közel 200 slammer vett részt 17 országból, köztük több magyar is képviseltette magát a SPB és a Bly Management jóvoltából, workshopok, performanszok és versenyek keretein belül. Ettől lezdve a SPB és a Bly Management már együttműködésben próbált egyre nagyobb teret nyerni a műfajnak Magyarországon, ami olyannyira sikerült, hogy végül egyre nagyobb közönséget vonzó események kerültek megrendezésre.
2012-ben a havi rendszerességű SLAM POETRY BUDAPEST KLUB sorozat átköltözött a Kőlevesből a szomszédos Mika Tivadarba (VII. Kazinczy 47), majd 2013 nyarán a szomszédos Kolor Bárba (VII. Király 13), ahol minden hónap utolsó csütörtökén nyitott slam verseny és egyéb performansz költészeti műsorok zajlanak.
2012. október 7-én újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai slam poetry története, ekkor került megrendezésre a I. Országos Slam Poetry Bajnokság a Trafóban. Ennek győztese, Süveg Márk Saiid képviselte Magyarországot Antwerpenben, a 2012-es European Slampionship elnevezésű rendezvényen. Ezt követte 2013 tavaszán az I. Országos Team Slam Bajnokság. A műfaj egyre növekvő hazai népszerűségét jelzi, hogy a II. Országos Slam Poetry Bajnokságra több mint 150 versenyző jelentkezett. A selejtezőkre 2013. október 4-6. között került sor a Corvintetőn, az innen továbbjutó 25 slammer 2013. november 15-én, a Trafóban fog megküzdeni egymással a bajnoki címért.
Mindemellett fontos azt is kiemelni, hogy a slam poetry nem csak Budapesten vonz egyre több érdeklődőt, hanem vidéken és a határon túl is egyre több slam rendezvényt szerveznek nagy sikerrel. (forrás: http://slampoetry.hu)