Fényt!
2013.10.02.00:00
Fénykezelési technikák a kortárs képzőművészetben címmel új időszaki kiállítás nyílik az egri Kepes Intézetben szombaton. A kiállítás a fény különböző megjelenési formáit vizsgálja a kortárs képzőművészetben. Főszereplő tehát a fény. A spirituális és a technikai, vagyis a transzcendens és az „anyagként" funkcionáló fény közötti különbséget, esetleges párhuzamokat több alkotó művén keresztül járja körbe a tárlat. A kepesi szellemiséget megidézve már maga a téma is párbeszédre hív, emellett annak a holisztikus szemléletnek a szálait veszi fel, mely szerint a tudomány és a művészet egymást erősíti, támogatja és kiegészíti.
A tárlat anyagát a legfontosabb hazai kortárs magángyűjtemények anyagai adják, bemutatva olyan eddig lappangó vagy ritkán látható alkotásokat, melyek egy-egy életmű kiemelkedően fontos darabjai. A szélesebb horizont kedvéért több generáció is bemutatkozik, így a már elismert jelentős hazai művészek mellett, tehetséges fiatal magyar alkotók munkái is helyet kapnak a kiállításon, melyen festmények, szobrok, light boxok is bemutatásra kerülnek.
Az első emeleten Szűcs Attila Still light című tárlata látható, melyről maga a művész így vall:
„Still Light című kiállításom a fény különleges rendezőelve mentén nyújt áttekintést az elmúlt húsz év munkáiból. A fény a legkülönbözőbb megközelítéseiben, vetületeiben, fizikai és metafizikai értelmezéseiben pályám kezdete óta foglalkoztatott. Eleinte azt gondoltam, hogy a fénnyel foglalkozom, de idővel világossá vált, hogy a fény foglalkozik velem. Bármilyen koncepció határozta meg vizsgálódásaimat, bármilyen festészeti probléma kötötte le a figyelmemet, a fény, vagy éppen a fény hiánya folyamatosan jelen volt és van a művészetemben. A Still Light cím egyrészt a fénynek erre a mozdulatlan, állandó jellegére utal, másrészt pedig nyilvánvaló hivatkozás a still life /csendélet/ kifejezésre. Az én értelmezésemben a festmény olyan meditációs objektum, ahol bármely festői narratíva csendéletként jelenik meg; nem a mozgás illúzióját kelti, hanem a mozdulatlanság realitását. Ez a mozdulatlan elkötelezettség a fény lelassulásával párhuzamosan, az idő eltűnését vonja maga után."
A második emeleten főleg absztrakt művek, kapnak helyet. A technikák változatossága és a korosztályokra jellemző különböző jellegű megoldások igyekeznek minél tágabb értelmezési horizonttal szolgálni. A művészek sokféleképpen nyúlnak a témához. Halász Péter Tamás objektjei a fény tudományos megközelítését képviselik, ahogy Várnai Gyula is a technika mentén halad. Bernát András fémportól fényesen csillogó felületein hullámzik a befogadó tekintete. Bullás József a vibráló, színes fények illúzióját adja, ahogy Hencze Tamás, iski Kocsis Tibor és Halmi-Horváth István festményi is a fény különböző megjelenéseit vizsgálják. Nádler István gesztusművein a fény a sötétségből kiemelkedő transzcendens világot leplezik le, melyet Botos Péter áttetsző üvegszobrai tesznek teljessé.
A négy hónapig látható kiállítás megnyitójára október 5-én, szombaton 16 órától kerül sor Rieder Gábor művészettörténész közreműgödésével a Széchenyi utca 16. sz. alatt található Kepes Központban. Ezt este after party követi a Bolyki katlanban.