Energiaszolgáltatások: az eddiginél is szorosabb együttműködés a hatóságok között
A megállapodás értelmében a hatóságok munkatársai konzultációkat, rendszeres vagy eseti jelleggel történő – elsősorban szóbeli – információcserét folytatnak a vezetékes energetikai rendszerekre és a víziközmű-szolgáltatásra vonatkozó, fogyasztóvédelmet érintő jogszabályok előkészítésének és véleményezésének folyamatában. A panaszok tartalma alapján megállapítják a kiemelkedő negatív jelenségeket, melyek visszaszorítására vonatkozóan meghatározzák a szükséges teendőket, az együttműködés részleteit.
A hatékonyság növelésének szándéka mellett a hatóságok számos új, a jövőben létrehozandó innovatív kezdeményezés alapjait is körvonalazták a fogyasztói tájékoztatás kiteljesítése céljából. A jövőben is kiemelt cél lesz a fontos információk széles körben való közzététele útján elért fogyasztói tudatosság-növelés, a vitás ügyekben történő közvetlen és érdemi segítségnyújtás.
A hatóság helyi tapasztalatai szerint az energiaszolgáltatás terén kiemelkedik a földgáz,- és villamosenergia-szolgáltatók működésével szemben érkező fogyasztói panaszok száma. A fogyasztók legtöbbször számlareklamáció miatt keresik meg a felügyelőséget, ha a kapott számlák követeléseivel, illetőleg az elfogyasztott energiamennyiséggel nem értenek egyet. Viszonylag nagy gyakorisággal érkeznek kérelmek a fogyasztók részéről a szolgáltatásból való felfüggesztésük miatt is, sérelmezve annak jogtalanságát. A kikapcsolás tárgyában megindult eljárásokban általában a kikapcsolási eljárás formai követelményeinek megsértése miatt kerülnek a szolgáltatók felelősségre vonásra. Mindkét szolgáltatási területen rendszeresen előforduló hiányosság, hogy a fogyasztói megkereséseket nem az ágazati jogszabályban előírt határidőn belül válaszolják meg.
Heves megyében az elmúlt félév során a földgáz-és villamosenergia-szolgáltatás terén a bejelentések több, mint 50%-ában született érdemi intézkedés, több esetben az ügyek áttételéről kellett gondoskodni a MEKH felé. Emellett jelentős számú tájékoztatás-kérés érkezett a fogyasztók részéről a megváltozott jogszabályok kapcsán.
Aktuális tendencia a közműves ivóvíz-szolgáltatásra és a hulladékkezelésre irányuló kérdések, panaszok számának helyi növekedése.