Mit árul el a júdásgép?

A közúti fuvarozási ágazat magában foglalja a teherautó- és kamionsofőröket, a taxisofőröket, a személyi sofőröket, a helyi és távolsági buszok vezetőit, valamint a kerékpáros és motoros futárszolgálatokat. Szakértőkkel vesszük végig a buszsofőrök, a taxisok és az áruszállításban dolgozók munkavédelmi kérdéseit.
 
 

Mit árul el a júdásgép?

A közúti fuvarozási ágazat magában foglalja a teherautó- és kamionsofőröket, a taxisofőröket, a személyi sofőröket, a helyi és távolsági buszok vezetőit, valamint a kerékpáros és motoros futárszolgálatokat. Szakértőkkel vesszük végig a buszsofőrök, a taxisok és az áruszállításban dolgozók munkavédelmi kérdéseit.
 
 
 
 
 

Mit árul el a júdásgép?

A közúti fuvarozási ágazat magában foglalja a teherautó- és kamionsofőröket, a taxisofőröket, a személyi sofőröket, a helyi és távolsági buszok vezetőit, valamint a kerékpáros és motoros futárszolgálatokat. Szakértőkkel vesszük végig a buszsofőrök, a taxisok és az áruszállításban dolgozók munkavédelmi kérdéseit.
Az Egri Szín és a Rádió 1 Munka-ügyes magazinjában szó esik majd a vezetési időkorlátokról, a stressz-faktorokról, a fizikai- egészségügyi terhelésről, illetve a közúton leselkedő egyéb veszélyekről. Megtudhatják, mennyit vezethetnek egy huzamban a távolsági buszok sofőrjei, hogy milyen önvédelmi eszközöket tarthatnak maguknál a taxisok, vagy épp azt, mi is az a júdásgép!
 
-1926-ban egy brit fuvarozó felkérte Rudolf Kingsley mérnököt, hogy készítsen egy berendezést, ami ellenőrizhetővé teszi a járműparkjának mozgását. A tachográf, vagy júdásgép elődje nem sokban különbözött a maiaknál, segítségével ellenőrizhető volt a járművek mozgása és a vezetési idők. Innen alakult ki a mai ellenőrzési gyakorlat.
A  Nemzeti Közlekedési Hatóság a közúti fuvarozót telephelyén és közúton is ellenőrizheti. Az EU-csatlakozás óta tagállami kötelesség meghatározott számú ellenőrzés elvégzése, amiről Brüsszelnek is évente kell beszámolni. Az uniós szabályozás értelmében a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárműben és járműszerelvényben kötelező a menetíró készülék, és a hozzá tartozó gépjárművezetői kártya használata. A „júdásgépek” piaci ára használtsági foktól függően nyolcvanezer forinttól négyszázezer forintig terjedhet.
„Jelenleg Magyarországon mintegy 18,5 ezer fuvarozó vállalkozás működik, amelyek összesen 70 ezer járművet üzemeltetnek, így átlagosan 3,5 jármű jut egy vállalkozásra. A teljes állományból 100-as nagyságrendű cég üzemeltet nagyobb flottát, a szektor döntő többségében mikro- és kisvállalkozásokból áll”- írja egyik cikkében a Napi Gazdaság (2012.05.16.sz.) A fuvarozói ágazatról az abban négy évtizede dolgozó Dankó Lászlóval, a Tacho-Info Bt. ügyvezetőjével beszélgettem. 
 Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) Kockázatkutató Központjának fő célkitűzése a munkahelyi biztonsággal és egészségvédelemmel kapcsolatos kockázatok azonosítása a megelőző intézkedések érdekében. A Központ elemzése szerint a közúti gépjárművezetőket érintő veszélyek között első helyen kell említeni a rezgésnek való kitettséget, a hosszan tartó ülőhelyzetet és az útpor belélegzését, egészséges életmód korlátozott lehetőségét. A felmérések szerint a fáradtság általános egészségügyi problémát jelent a közúti fuvarozásban. Mivel az ágazat erősen versenyjellegű, olyan problémák merülnek fel, mint a határidők betartása, a forgalom erősödése, továbbá sok gépjárművezető rendszertelen beosztásban és hosszú munkaidőben dolgozik - állapítja meg a spanyol székhelyű kutatóközpont elemzése. A statisztika szerint a közlekedésben dolgozó munkaerő nagyobb mértékben idősödik, mint az aktív népesség, ezért munkaerőhiány léphet fel.
 
 - A közúti fuvarozókat hazánkban több hatóság is ellenőrzi, de évente több alkalommal szervez összehangolt akciót az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, azaz a TISPOL is. Az ellenőrzésben részt vesznek a kormányhivatalok közlekedési felügyelőségei és a társhatóságok, úgy mint NAV, rendőrség, katasztrófavédelmi igazgatóságok, migrációs hivatalok. Az akciók célja a közutakon közlekedő személy- és áruszállító járművek személyzete, utasai és a közlekedés valamennyi résztvevője biztonságának javítása. A szakemberek ezen belül kiemelten vizsgálják a vezetési- és pihenőidőkre, a veszélyes árut szállító járművekre és a tehergépjárművek által szállított rakomány rögzítésére vonatkozó előírások betartását. Az ellenőrzések sajátossága, hogy az akciók az unió tagállamaiban mindig egyidejűleg, azonos céllal történnek. Az első TISPOL-ellenőrzést 1999-ben hajtották végre Nagy-Britannia és a kontinens 6 környező országa közreműködésével. A 2011. decemberi kampányban már 28 ország, köztük hazánk szakemberei is részt vettek. Idén összesen 9 alkalommal szerveznek összehangolt akciót, legutóbb októberben ellenőriztek több ezer sofőrt. Folytatjuk a beszélgetést Dankó Lászlóval, a Tacho-Info Kft. ügyvezetőjével, aki több, mint 40 évet töltött már el ebben az ágazatban.
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal tavalyi évet vizsgáló statisztikája szerint a szárazföldi szállítás ágazatban több, mint ezer munkahelyi baleset történt, amiből négy halálos kimenetelű volt. A balesetek többségében férfiakat érintettek. A listát egyébként a kiskereskedelmi ágazat vezeti, második a közúti szállítás, a harmadik legveszélyesebbnek pedig a fémfeldolgozási termék gyártása bizonyult. Fontos megjegyezni, hogy a hivatal listája csupán a bejelentett munkahelyi balesetek alapján készült!
 
- Legfeljebb 10 esztendős autóval lehet majd csak taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre a funkcióra − egyebek mellett ezt tartalmazza "a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról" címet viselő rendelet tervezete, amely a kormány honlapján a napokban jelent meg. A rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást. Ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri − minibuszos − szolgáltatás is és ekkor nem kötelező a taxaméter használata. A taxisengedély meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Ez utóbbihoz tartozik a kocsinként − és szállítandó utasonként − 100-100 ezer forint vagyoni biztosíték letétele. A bérautókat B kategóriás jogosítvánnyal és PÁV II. kategóriás pályaalkalmassági engedéllyel lehet vezetni. A taxis pályáról, munkaköri veszélyeiről beszélgettem Molnár Csabával, a City Eger Taxi társelnökével, aki maga is több mint 20 éve taxis vállalkozó

 
- Az Európai Kockázatkutató Központ(EU-OSHA) elemzése szerint a taxisofőröket érintő munkahelyi kockázatok között első helyen szerepel a közlekedés veszélye, a sok ülés és a kipufogógáz belélegzése. Érdekes, hogy felsorolásban a dohányzás, a kávéfogyasztás és a testmozgás hiánya is előkelő helyen áll.  Az elemzés kiemeli a stresszt és azt,hogy a taxisofőrök az átlagos munkavállalónál jobban ki vannak téve az erőszak és a bántalmazás veszélyének. Molnár Csabát, a City Eger Taxi társelnökét hallják.
 
 
- A Munka-ügyes taxisokról szóló részében már felmerült a dolgozókat ért zaklatás témaköre, de sajnos a buszsofőröket ért atrocitásokról szóló beszámolók is gyakoriak a híradásokban. Legutóbb pénteken, Balatonbogláron bántalmaztak egy buszsofőrt ittas fiatalok. Az agresszív utasok okozta stressz mellett feszültséget jelenthet a pénzkezelés és a menetrend betartása is. Hosszú távon mindez komoly egészségkárosodáshoz vezethet. Az autóbuszvezetőket érintő munkavédelmi kérdésekről Nagy Kata kérdezte Völfinger Balázst, az Agria Volán Zrt. Közszolgáltatási és Üzemeltetési Osztályvezetőjét. 
 
- Az Agria Volán dolgozói vállalati üdülőhelyeken töltődhetnek fel, a cég formaruhát és a szerelőknek védőfelszerelést biztosít. A munkavédelmi szabályokról, a balesetek megelőzéséről is kérdezte Nagy Kata Völfinger Balázst, az Agria Volán Zrt. Közszolgáltatási és Üzemeltetési Osztályvezetőjét.
 
A MUNKA-ÜGYES a Rádió 1 és az Egri Szín munkavédelemmel és foglalkoztatás egészségüggyel kapcsolatos, hetente jelentkező magazinja.

A műsorunkban hallhatnak a helyes és biztonságos munkavégzésről, egészségvédelemről és a különböző munkaterületek munkavédelmi előírásairól. Foglalkozunk, a védőruházat és egyéb eszközök helyes használatával. Magazinunkban szakemberek segítségével tájékoztatást nyújtunk a különböző területen dolgozók munkavégzése folytán kialakuló veszélyekről, foglalkozási megbetegedésekről. Beszámolunk a munkáltató- és a munkavállaló kötelezettségeiről, valamint hogy sérelem esetén hová fordulhatnak jogorvoslatért.
A műsort élőben meghallgathatják vasárnaponként 11-12 között a Rádió 1 Egerben, a 101.9 Mhz-en.

Addig is ha kérdésük, észrevételük van az elhangzottakkal kapcsolatban írhatnak nekünk az ismert elérhetőségek valamelyikén. E-mailt az eger@posta.radio1.hu címen, vagy sms-t a 20/969-1019-es számon. Műsorunkat meghallgathatják, illetve elolvashatják az egriszin.hu weboldalon és nyomon követhetik a facebookon. Szerkesztő-műsorvezetők: Berta Diána és Nagy Kata.


Készült a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóságának támogatásával.
 
 

 
 

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!